معاون جهادکشاورزی لرستان:
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: اجرای طرح "کشاورزی حفاظتی" و پرهیز از روش‌های سنتی شخم اراضی، راهکار موثری برای افزایش تولید در زمین‌های دیم استان است.
کد خبر: ۱۰۰۹۲۰۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۹ 15 November 2021

 

"جواد صالحیان" روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طرح جهش تولید در دیمزارها سه راهکار اصلی را دنبال می کند که باید با اجرای دقیق آنها طی پنج سال به افزایش ۲۵ درصدی تولید در سطح اراضی دیم استان رسید.

وی اظهار داشت: رعایت تناوب کشت، حفظ بقایا و پوشش گیاهی خاک و اجرای کشاورزی حفاظتی سه برنامه مهم در طرح جهش تولید دیمزارها هستند که در صورت انجام درست، موجب افزایش بهره وری خواهند شد.

وی کشاورزی حفاظتی را مهمتر از ۲ راهکار دیگر عنوان کرد و افزود: به بیان ساده، نباید از گاوآهن برای شخم زدن زمین استفاده کرد بلکه باید با استفاده از " کارنده کشت مستقیم کار" تنها خراشی هایی در زمان کاشت بر روی زمین ایجاد کرد.

صالحیان در توضیح این مطلب اظهار داشت: حفظ رطوبت خاک، مهمترین مساله در کشت دیم است اما گاو آهن حدود ۳۰ سانتیمتر خاک را پشت و رو می کند که این عمل موجب تبخیر رطوبت خاک می شود و از طرفی دسترسی ۳۰ سانتیمتر لایه بعدی خاک را به نور و حرارت بیشتر می کند و موجب افزایش تبخیر لایه دوم هم می شود.

وی ماندن بقایای کشت در زمین را عامل مهمی در کاهش تبخیر دانست و ادامه داد: با حذف گاو آهن و حفظ رطوبت خاک، تولید دیمزارها افزایش خواهد یافت و به همین منظور ۶ میلیارد تومان برای خرید ادوات از جمله کارنده های کشت مستقیم کار به استان ابلاغ شده است.

وی با اشاره به آغاز اجرای طرح در استان تصریح کرد: در حال حاضر میانگین تولید گندم دیم در استان یک تن و ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار، جو دیم یک تن، عدس ۵۰۰ کیلوگرم، نخود ۵۵۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم و گلرنگ حدود ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار است که باید تا پنج سال آینده ۲۵ درصد به تولید این محصولات در هر هکتار افزایش یابد.

به گفته صالحیان تاکنون تصمیمی برای خرید تضمینی محصولات طرح جهش تولید دیمزارها گرفته نشده است اما در زمان کشت تلاش می شود ارقام بذری اصلاح شده و مقاوم به تنش برای کشاورزان تامین شود.

وی اظهار داشت: لرستان با دارا بودن ۶۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت اراضی دیم حدود ۶.۷ درصد از دیمزارهای کشور را به خود اختصاص داده است که با اجرای طرح جهش، ضمن پایداری در تولید، حفاظت از خاک برای نسل‌های آینده نیز رعایت می شود.

وی ادامه داد: گندم، جو، نخود، عدس، گلرنگ و محصولات علوفه‌ای در قالب این طرح قرار دارند و حمایت‌های خرید ادوات، کودهای ریزمغذی و بذر با تسهیلات قرض‌الحسنه در این راستا صورت می گیرد.

صالحیان گفت: تعهد امسال جهادکشاورزی استان برای اجرای این طرح ۲۳۴ هزار هکتار است که ۱۳۲هزار هکتار گندم، ۴۹ هزار هکتار جو، ۱۹هزار هکتار نخود، پنج هزار هکتار عدس، ۹ هزار هکتار گلرنگ، ۱۱ هزار هکتار کلزا و ۹ هزار هکتار علوفه شامل اجرای این طرح می باشد.

وی اضافه کرد: در راستای اجرای طرح جهش تولید دیمزارها ۱۹ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود چهار درصد و دوره بازپرداخت پنج ساله تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان با عاملیت بانک ملی برای کشاورزان لرستان در نظر گرفته شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار