لرستان با وجود بهره‌مندی از آثار تاریخی، طبیعی و مذهبی بسیار یکی از جذابترین مناطق کشور به شمار می‌رود که به دلیل کمبود اعتبار و توسعه نه چندان موفق زیرساخت‌ها هنوز به درآمد اقتصادی چشمگیری در صنعت گردشگری دست نیافته است.
کد خبر: ۱۰۱۲۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹ 29 November 2021

 

به گزارش تابناک لرستان، اگرچه لرستان استانی بهره مند از ظرفیت های منحصر بفرد گردشگری در سطح کشور است اما متاسفانه طی سالیان گذشته با وجود تلاش های انجام شده و مطالبه دائمی مردم، آنگونه که باید رونق و اقدام قابل توجهی در راستای توسعه زیرساخت های گردشگری آن صورت نگرفته است.

آنچه که طی سال های گذشته بارها به گوش مردم این استان رسیده، اشاره به ظرفیت های متعدد گردشگری و ضرورت تبدیل آن از معبر به مقصد گردشگری بوده اما در حقیقت بجز صحبت هایی از این دست حاصل چندانی از رونق گردشگری نصیب اقتصاد آنها نشده است.

علاوه بر این، در چند سال اخیر هم بخشی از زیرساخت های اندک لرستان در هجوم سیلاب و کرونا ویران یا زمین گیر شد و حالا علاوه بر بدهکاری سرمایه گذاران، تعطیلی طرح ها و فعالیت نیمه جان مراکز اقامتی هم به یک دغدغه تبدیل شده است.

پر واضح است برای افزایش ورود گردشگر و درآمد اقتصادی، نیازمند ایجاد زیرساخت های اقامتی، پذیرایی و تفریحی هستیم و این در حالیست که  سرمایه گذاران حوزه گردشگری جهت دستیابی به مجوزهای ایجاد تاسیسات با موانعی مواجه هستند که رفع این موانع به دلیل زمانبر بودن، آنها را کلافه و مایوس می کند.

 از طرفی موانعی که در ایجاد تاسیسات گردشگری برای محیط و پارک های طبیعی بویژه سایت آبشارهای لرستان وجود دارد، در خصوص عدم واگذاری حق بهره برداری مدت دار عرصه های مذکور جهت ایجاد تاسیسات گردشگری است که در صورت موافقت با این موضوع توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، می توان شاهد رونق گردشگری در سطح استان بود.

وام کرونا به سرمایه گذاران گردشگری لرستان پرداخت نشد

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: تاسیسات گردشگری استان بیشترین آسیب را در زمان شیوع کرونا متحمل شدند که میزان خسارت وارده به این حوزه ۳۰۹ میلیارد تومان برآورد شده است.

اسکندر فلاحوند با بیان اینکه برای جبران خسارت وارده به سرمایه گذاران این حوزه، امهال و تسهیلات ساخت و ساز در نظر گرفته شد افزود: دریافت تسهیلات کرونا باتوجه به شرایط مصوب شده برای سرمایه گذاران گردشگری لرستان امکان پذیر نشد چراکه این بنگاه ها در سامانه ثبت نام کردند اما بانک های استان بر اساس جدول طراحی شده برای اعطای تسهیلات، پرداخت این وام را به واحدهای گردشگری تقبل نکردند.

فلاحوند عنوان کرد: عدم همکاری بانک های عامل در پرداخت تسهیلات کرونایی به واحدهای گردشگری استان یکی از عمده ترین چالش های این حوزه می باشد و اکنون تنها امتیاز قابل استفاده برای تاسیسات گردشگری خسارت دیده از کرونا در لرستان امهال بدهی آب، برق و گاز بوده است.

نیاز هزار میلیارد تومانی برای۵۶ طرح گردشگری نیمه تمام

معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان همچنین گفت: تکمیل ۵۶ طرح نیمه تمام در راستای توسعه و رونق زیرساخت های گردشگری استان در دستور کار قرار دارد که در صورت اتمام، بخشی از زیرساخت های گردشگرپذیری فراهم می شود.

فلاحوند با بیان اینکه طرح های نیمه تمام گردشگری استان نیازمند بیش از یکهزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است تصریح کرد: این طرح ها حدود ۳۸۰ میلیارد تومان تسهیلات دارند که این اعتبار در کارگروه های مربوطه مطرح و درخواست شده است.

وی با اشاره به اینکه تورم و افزایش قیمت، حجم اعتبارات مورد نیاز را افزایش داد بیان کرد: این کمبود اعتبار در حالی برای طرح های گردشگری استان رخ داده که برآورد اولیه برای تکمیل آنها با توجه به شرایط اقتصادی موجود چندین برابر شده است.

وی افزود: از مجموع ۵۶ طرح نیمه تمام گردشگری در این استان ۱۹ طرح با ظرفیت ایجاد ۷۰۰ تخت اقامتی و سرمایه گذاری اولیه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان در اولویت تکمیل هستند.

فلاحوند اظهار داشت: خسارت کرونا، تورم، عدم مالکیت اراضی در کنار جاده های گردشگری و عدم همکاری منابع طبیعی و آبخیزداری در این زمینه، لزوم احداث سرویس های بهداشتی و امکانات رفاهی، تفریحی و پذیرایی کنار جاده ها از مهمترین چالش و نیازمندی های گردشگری این استان هستند که تاکنون مکاتبات زیادی در این زمینه شده اما نتیجه قابل توجهی حاصل نشده است.

به گفته وی یکی از این موانع، فرآیند طولانی کمیسیون و کارگروه های تصویب طرح های گردشگری بوده به نحوی که پرونده سرمایه گذار پس از دریافت حدود ۱۶ استعلام از دستگاه های اجرایی باید به کمیسیون های مختلف معرفی شود، این فرآیند حداقل ۶ ماه و گاهی تا بیش از ۲ سال به طول می انجامد که انتظار می رود با توجه به شرایط اقتصادی نه چندان مساعد این استان و آمار بالای بیکاری نگاه ویژه ای به آن معطوف شود.

۳۵ منطقه نمونه گردشگری لرستان معطل تغییر قانون سرمایه گذاری

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان همچنین گفت: ۳۵ منطقه نمونه گردشگری این استان دارای مصوبه هیات وزیران هستند که واگذاری آنها به بخش خصوصی باید بر اساس قوانین و ضوابط انجام شود اما لرستان استانی محروم است و سرمایه گذاران کلان رغبت چندانی به سرمایه گذاری در آن ندارند.

فلاحوند افزود: این در حالی است که بر اساس قانون، سرمایه گذاری مناطق نمونه گردشگری باید به یک سرمایه گذار کلان واگذار شود و دولت حق هیچگونه هزینه ای را در این مناطق ندارد.

وی اظهار داشت: باتوجه به اینکه به دلایل قانونی تاکنون هیچ سرمایه گذاری در این مناطق جذب نشده است جاذبه های گردشگری مناطق نمونه استان دچار چالش و آسیب شده اند و پنج هزار اثر تاریخی، طبیعی و مذهبی آن آنگونه که باید رونقی ندارد.

فلاحوند ادامه داد: هرکدام از مناطق نمونه گردشگری استان بیش از یک هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارند که تعامل دستگاه های مرتبط جهت واگذار اراضی برای احداث هتل، شهربازی، امکانات رفاهی و تفریحی امری ضروری است.

وی تاکید کرد: برخی مناطق نمونه گردشگری لرستان مصوبه هیات وزیران را جهت احداث تاسیسات و خدمات دهی دارند اما با وجود پیگیری های متعدد از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در راستای تخصیص زمین جهت احداث تاسیسات گردشگری، اما تاکنون اقدام منجر به نتیجه ای از سوی اداره مربوطه صورت نگرفته است.

هتل های نیمه تمام لرستان ظرفیت مغفول توسعه گردشگری 

فلاحوند همچنین گفت: اکنون ۲۴ هتل و ۲ هتل آپارتمان در سطح استان فعال است اما برخی هتل های نیمه تمام از جمله "صخره ای" و "بام خرم آباد"  به دلیل ساخت و ساز در تراکم بالا با شهرداری ها دچار مشکل هستند.

به گفته وی اکنون ۱۰۲ هتل، مرکز اقامتی و بوم گردی با ظرفیت یکهزار و ۸۵۰ تخت خواب در این استان فعال است و ۵۸ مجتمع بین راهی و سفره خانه سنتی با ظرفیت ۳۶ اتاق و ۱۴۷ تخت و ۶ مرکز بوم گردی با ظرفیت ۴۲ اتاق و ۳۰۷ کف‌خواب در استان فعالیت می کنند.

بیش از پنج هزار اثر تاریخی  و حدود ۸۰ جاذبه طبیعی گردشگری در لرستان وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار