در همایش روز معمار مطرح شد:
نویسنده و محقق گفت: شهردار علی‌محمد ساکی با بازسازی حمام آقا رضا قاضی که شباهت زیادی به حمام گپ دارد موجب حفظ این اثر تاریخی شد
کد خبر: ۱۰۴۹۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱ 12 June 2022

این محقق و مهندس معمار لرستانی افزود: ادامه داد: اگر اقدامات این شهردار در آن زمان نبود در حال حاضر چیزی از این آثار تاریخی باقی نمانده بود.
محمدی اصل گفت: در خرم‌آباد ۴ حمام (حمام حاج اسدالله، حمام اقارضا ساکی، حمام باشی و حمام کوچک) هم چون حمام گپ وجود دارد که همه این آثار را می‌توان در جهت توسعه گردشگری استفاده کرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر حمام حاج اسدالله به طور موقت به زورخانه تبدیل شده است و حمام باشی که دست‌کم مربوط به دوران قبل از قاجار است آماده واگذاری به بخش خصوصی است.
این محقق لرستانی با اشاره به این‌که نام دیگر پل گپ یا طاق پیل، پل شاپوری نیست، ادامه داد: این نام به‌اشتباه به این پل الصاق شده است.
او اظهار کرد: با مرمت و توجه و حفظ آثار تاریخی خرم‌آباد می‌توان شرایط توسعه این شهر تا یخی را به وجود آورد.

بافت‌های تاریخی موجود در سطح شهر
محمدی اصل گفت:: با ساماندهی و بازسازی بافت تاریخی منطقه سبزه‌میدان تا راسته بروجردی‌ها، می‌توان این قسمت شهر را به منطقه شاخص خرم‌آباد تبدیل کرد.
نویسنده کتاب «بافت تاریخی شهر خرم‌آباد فیلی» با اشاره به خانه‌های تاریخی موجود در شهر گفت: برخی از این خانه‌ها بازسازی و مرمت شده‌اند و آمادگی واگذاری به بخش خصوصی را دارند.
او ادامه داد: تعدادی دیگر از این خانه‌ها، نیازمند توجه ویژه میراث فرهنگی جهت حفظ آن‌هاست.
این محقق لرستانی افزود: از خانه‌های تاریخی لرستان می‌توان به خانه شجاع چاغروند، خانه فتحی، خانه تاریخی مشروطه و…اشاره کرد.
محمدی اصل گفت: برخی از این خانه‌ها نیازمند مرمت اضطراری هستند.
 

لزوم تعامل مابین دستگاه‌ها و ادارات دولتی
رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان لرستان در این همایش گفت: قضیه متروپل اهمیت اجرای قوانین را نشان داد. او ادامه داد: در حال حاضر هماهنگی و تعامل بین دستگاه‌های مربوطه با نظام‌مهندسی وجود دارد.
علیرضا آریان مهر افزود: اگر این هماهنگی نباشد نمی‌توان شهر را آن‌طور که می‌خواهیم بسازیم.
آریان مهر گفت: لازم است از ظرفیت نظام‌مهندسی به‌عنوان یک تشکل حرفه‌ای در ساخت‌وسازهای استان استفاده کرد.
»
اولویت با حفظ شهر است
بهرامیان گفت: از آن جا دانش شهرسازی وجود ندارد نمی‌توان به ساختن شهری زیبا‌امیدوار بود.
وی که استاد دانشگاه و محقق در رشته معماری است و در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا تدریس داشته است اظهار کرد: زمانی می‌توان به حفظ بنا‌های تاریخی در شهر‌امیدوار بود که در ابتدا آن شهر ساخته شود.
او ادامه داد: ویروس تجارت شهر، به پشتوانه مافیا به جان شهر‌های ایران افتاده است.
وی اظهار کرد: باید از شهر‌های تاریخی کشور، هم چون آنتیک نگه‌داری کرد او ادامه داد: باید شهر‌ها را به‌عنوان یک عنصر تاریخی-فرهنگی حفظ کنیم و اجازه ندهیم به بهانه شهرسازی،
بنا‌های قدیمی شهر را از بین روند و با ساخت روگذر و زیرگذر‌ها و ساختمان‌های چندطبقه و…شهر‌ها را آشفته کرد.
 


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار