با تحولات منطقه و جهان  
بازداشت یک ایرانی در آمریکا به دلیل شلیک به پلیس، آمادگی تایوان برای حمله به چین با موشک فراصوت، پرداخت بدهی‌های عراق به ایران در دو روز آینده، دعوت چاووش اوغلو از امیرعبداللهیان برای سفر به ترکیه و انتقال ۲۵۰۰ تروریست به حلب سوریه توسط ترکیه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه و جهان در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۵۰۶۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱ 15 June 2022



بازداشت یک ایرانی در آمریکا به دلیل شلیک به پلیس

رسانه های آمریکایی به نقل از پلیس این کشور اعلام کردند که یک شهروند آمریکایی- ایرانی پس از تیراندازی به یک افسر پلیس در بزرگراهی در کالیفرنیا بازداشت شده است.

شبکه خبری سی بی اس نیوز آمریکا، روز سه شنبه به وقت محلی گزارش داد؛ بنا به اعلام پلیس، فردی به نام پژمان ایرج خسروآبادی ۳۳ ساله، پس از تیراندازی به یک افسر پلیس در بزرگراهی در کالیفرنیا متواری شده بود که پس از چند ساعت تعقیب و گریز، نهایتاً در شهر ون نایز دستگیر شده است.

در این گزارش آمده است: به گفته مقامات آمریکایی، این فرد به سمت یک افسر پلیس در بزرگراهی در کالیفرنیا تیراندازی کرده که به بیمارستان منتقل شده است.

سی بی اس نیز گزارش داد: خسروآبادی و افسر پلیس حدود ساعت ۷:۵۴ دقیقه عصر دوشنبه ابتدا با یکدیگر درگیری فیزیکی داشته اند. پلیس این فرد را به دلیل نقض قوانین ترافیکی در کنار بزرگراه متوقف کرده است.

در این گزارش آمده است: در مقطعی این فرد توانسته است با یک اسلحه چندین گلوله به سمت افسر شلیک کند و او را از چند ناحیه مجروح سازد.

آتش نشانی لس آنجلس، افسر به شدت زخمی را برای مداوا به بیمارستان منتقل کرده اما وضع کلی این افسر پلیس باثبات گزارش شده است.

بر اساس این گزارش، این فرد هم اکنون در بازداشت پلیس است.

آمادگی تایوان برای حمله به چین با موشک فراصوت

یک مقام ارشد تایوان مدعی شد که ارتش این کشور می‌تواند پکن، پایتخت چین را با موشک‌های کرزو بومی فراصوت مورد حمله قرار دهد.

به نوشته شماره سه شنبه وبگاه «درایو»، «یو سی کان» رئیس پارلمان تایوان در مصاحبه با یک رسانه برون مرزی تایوانی گفت که موشک کروز فراصوت «یون فنگ» تولید تایوان قادر به حمله به «پکن» پایتخت چین است.

وی در سخنان خود با هشدار به چین گفت، قبل از هرگونه حمله به تایوان به پبامدهای آن بیندیشد. رئیس پارلمان تایوان مدعی شد که موشک کروز فراصوت یون فنگ قابلیت بالایی دارد.

 

این در حالی است که وزیر دفاع چین جمعه گذشته در اولین گفت‌وگوی رو در رو با همتای آمریکایی خود که پرتنش بوده، هشدار داد اگر تایوان اعلام استقلال کند، پکن در آغاز جنگ تردید نخواهد کرد.

«وو کیان» سخنگوی وزارت دفاع چین گفت که «وی فنگه» وزیر دفاع این کشور در دیدار با «لوید آستین» همتای آمریکایی خود گفته است، اگر کسی جرات کند تایوان را از چین جدا کند، ارتش چین به یقین در آغاز یک جنگ بدون توجه به هزینه آن تردید نخواهد کرد.

وزارت دفاع ایالات متحده هم اعلام کرد که آستین در جریان مذاکرات در سنگاپور به همتای چینی خود گفت که پکن باید «از اقدامات بی‌ثبات کننده بیشتر در قبال تایوان خودداری کند.»

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. اخیراََ دولت آمریکا لایحه صدها میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا را امضا کرد که بخش چشمگیری از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان تخصیص داده شده است.

پرداخت بدهی های عراق به ایران در دو روز آینده

سخنگوی وزارت برق عراق می گوید، در دو روز آینده بدهی های گازی و معوق عراق به ایران که از سال ۲۰۲۰ عقب مانده است، پرداخت خواهد شد.

 «احمد موسی» سخنگوی وزارت برق عراق امروز سه شنبه در گفت و گو با خبرگزاری عراق (واع) اعلام کرد که بدهی های صادرات گاز ایران به عراق در سال ۲۰۲۰ پرداخت نشده و علت آن تصویب نشدن بودجه در آن زمان بود اما امروز اعلام می کنیم که در دو روز این بدهی ها را پرداخت خواهیم کرد تا مانع از کاهش تزریق گاز (از سوی ایران) شویم و این اقدام بر اساس فرمول های مورد اعتماد انجام می شود.

 

وزیر برق عراق در اوایل خردادماه جاری گفت: این وزارتخانه بدهی ایران بابت واردات گاز را ظرف یک ماه پرداخت خواهد کرد.

«عادل کریم» گفت: به ایران سفر و با وزیر نفت ایران توافق کردم تا قبل از پایان ماه جاری، بدهی خود بابت واردات گاز را پرداخت کنیم و با دولت توافق کردیم که بدهی به طرف ایرانی پرداخت شود.

وی که در یک کنفرانس خبری در شهر کربلا سخن می‌گفت، با بیان اینکه «با طرف ایرانی توافق شد که در تابستان و در طی چهار ماه روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز از ایران به عراق صادر شود»، اظهار داشت: عراق در زمستان نیز بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون مترمکعب در روز گاز از ایران وارد خواهد کرد.

وزیر برق عراق گفت: ایران هم اکنون بین ۳۵ تا ۳۸ میلیون متر مکعب در روز به ما گاز می‌رساند.

کریم در ادامه با بیان اینکه تابستان امسال بهتر از گذشته خواهد بود، گفت: وزارت برق تا حد امکان تلاش کرده تا خود را برای تابستان امسال آماده کند و یک طرح فنی کوتاه از شمال به جنوب عراق تهیه کرده است.

پیشتر وزیر برق عراق در ۹ اردیبهشت امسال گفت که توافقی بین عراق و ایران بر سر واردات گاز بر اساس حجم مورد نیاز و پرداخت طلب تهران حاصل شده است.

وزیر برق عراق افزود: بغداد مبالغی را به دلیل واردات گاز به تهران بدهکار است و بر سر پرداخت این بدهی‌ها توافق شد و پیش بینی می‌کنیم که در فصل تابستان و زمستان آینده حجم مورد نیاز گاز را داشته باشیم.

کریم تأکید کرد که کمبود گاز در سطح جهان وجود دارد و گاز به کالای بسیار پرتقاضا تبدیل شده است و دستیابی عراق به نیازهای خود به این انرژی یک دستاورد است. ما انتظار داریم که تامین برق برای شهروندان در تابستان خوب باشد. از شهروندان می‌خواهیم که مصرف بهینه‌ای برای اطمینان از توزیع خوب برق برای همه داشته باشند.

وی همچنین گفت که میزان کل انرژی تولیدی عراق خوب است، اما مصرف آن بسیار بالاست و از سال ۲۰۰۳ تا به امروز میزان مورد نیاز بیش از ۶۰۰ درصد افزایش یافته است.

وزیر برق عراق پیشتر در سی ام فروردین امسال در گفت وگویی که خبرگزاری ناس این کشور منتشر کرد، گفت: تمام پولی که قرار است به طرف ایرانی بابت واردات گاز پرداخت شود، در بانک «TBI» (بانک تجارت عراق) نگهداری و ذخیره شده است.

کریم اظهار کرد: این کشور در سال ۲۰۲۰ هیچ پولی به طرف ایرانی که حدود یک میلیارد و ۷۵۰ هزار دلار است، پرداخت نکرده و تمام پولی که قرار است به طرف ایرانی پرداخت شود در بانک «TBI» ذخیره شده است.

عراق از یک مشکل بزرگ در تامین برق رنج می‌برد و برق در بسیاری از شهرهای عراق به ویژه در تابستان که دمای هوا به ۵۰ درجه می‌رسد، شبه دائمی قطع می‌شود.

عراق، سالانه به ۳۵ هزار مگاوات برق نیاز دارد، این در حالی است که هر سال یک هزار و ۵۰۰ مگاوات نیز به این احتیاج افزوده می‌شود. عراق امسال ۴ هزار مگاوات به ظرفیت تولید خود خواهد افزود. همچنین قراردادهایی برای تولید ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات از طریق انرژی خورشیدی امضا کرده است.

دعوت چاوش اوغلو از امیرعبداللهیان برای سفر به ترکیه

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه آخرین تحولات روابط دوجانبه را مورد رایزنی قرار داد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگو ضمن تاکید بر استمرار رایزنی‌های موجود بین دو کشور بر ضرورت تقویت همکاری‌ها بویژه در زمینه مسائل دوجانیه تجاری و کنسولی تاکید کرد.

 

مولود چاوش اوغلوو وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این مکالمه تلفنی، جان باختن جمعی از اتباع کشورمان در حادثه آبادان و قطار مسافری را تسلیت گفت و برای مصدومان آرزوی بهبودی کامل کرد.

وی از وزیر خارجه کشورمان برای سفر به آنکارا در آینده نزدیک و‌ گفت‌وگو‌ درباره مسائل مورد علاقه دعوت کرد.

انتقال 2500 تروریست به حلب سوریه توسط ترکیه

یک منبع میدانی سوری از تحرکات جدید نظامیان ترکیه در شمال این کشور خبر داد که حکایت از آماده شدن این کشور برای آغاز یک تجاوز جدید به خاک سوریه است.

این منبع به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که نیروهای ترکیه نفربر و کاروان هایی از خودروهای مجهز به دوشکا و شمار زیادی نیرو به شهر «اعزاز» در استان حلب اعزام کرده است.

به گفته این منبع، ترکیه همچنین تروریست هایی را از شهر عفرین در شمال حلب و چند منطقه اطراف آن به اعزاز منتقل کرده است. این تروریست ها وابسته به گروه «لواء عاصفة الشمال» هستند.

 

این منبع خبر داد تعداد تروریست های منتقل شده به اعزاز بیش از ۲۵۰۰ تروریست برآورد شده است. این برای نخستین بار نیست که ترکیه مزدور و تجهیزات نظامی به اعزاز فرستاده است.

به گفته این منبع، جبهه عملیاتی که ترکیه به آن نیرو اعزام می‌کند، از شهرک «کفر خاشر» و «کلجبرین»، تا «مارع»، «اعزاز»، «مریمین» و «جلبل» امتداد دارد.

این منبع تأکید کرد که ارتش سوریه، در حال تجهیز مواضع و تقویت نیروهای خود در این منطقه است و در صورتی که حمله‌ای از سوی ترکیه صورت گیرد، با آن مقابله خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار