ازنا- با احداث سد «کمندان» اهالی روستای کمندان اراضی و منازل خود را از دست داده و ۱۸ سال است در بلاتکلیفی به سر می‌برند.
کد خبر: ۱۰۸۹۸۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۸ 29 January 2023

به گزارش تابناک لرستان، سد «کمندان» یکی از طرح‌های مصوب سفر هیئت دولت به استان لرستان بوده که آب دو شهر ازنا و الیگودرز را تأمین می‌کند، عملیات اجرایی این سد که در ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان ازنا در دست احداث است از سال ۱۳۸۳ آغاز و در زمان‌های مختلف وعده آبگیری و بهره‌برداری از آن به مردم داده‌شده است.

از مهم‌ترین اهداف سد کمندان تأمین آب شرب شهرهای ازنا و الیگودرز، مهار سیلاب رودخانه «ماربره» روستاهای کمندان و عزیزآباد، تأمین آب اراضی کشاورزی پایین‌دست شهرستان ازنا و نیازهای زیست‌محیطی است.

استمرار بلاتکلیفی روستائیان در حاشیه سد «کمندان»

در حالی این سد به گفته مسئولان آماده آبگیری است که بلاتکلیفی روستاییان حاشیه این پروژه و عدم جابجایی روستای «کمندان» موجب به تاخیر افتادن بهره برداری از این پروژه سدسازی شده است، موضوعی که پیش از این مورد انتقاد نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

تعلل در جابجایی روستای «کمندان»

حسین گودرزی نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی آذر ماه امسال در رابطه با این پروژه سد سازی، اظهار داشت: سد «کمندان» در مرحله آبگیری بوده و این در حالیست که بنیاد مسکن و محیط زیست لرستان در مورد جابجایی روستای «کمندان» تعلل دارند و مقدمات کار هنوز انجام نشده است.

وی، اضافه کرد: علیرغم قول‌های متعددی که مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان و معاون سازمان محیط زیست دادند و عنوان کردند مشکلی برای جانمایی روستا وجود ندارد اما نامه رفع مشکل محل روستا را اعلام نمی‌کنند.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، گفت: بخشی از روستا در محل دریاچه سد قرار دارد و باید این موضوع زودتر به نتیجه برسد، از بهار امسال سد آماده آبگیری است و سرعت آبگیری باید متناسب با جابجایی روستا انجام شود، احداث شبکه پایاب شروع شده و ۶۰۰ هکتار آن تعیین شده است، با احداث این سد چهار هزار و ۲۰۰ هکتار از زمین‌های پایین دست آن مشروب خواهند شد، قرار بود تابستان امسال آب شرب شهرستان ازنا از محل این سد تأمین شود و از چاه‌ها استفاده نشود.

آخرین خبرها از ساکنان حاشیه سد «کمندان»/تعدادی از خانه‌ها تملک شد

آبگیری سد منوط به جابجایی اهالی روستا است

این بلاتکلیفی اهالی روستا و عدم آبگیری سد «کمندان» موجب شد تا «احمدرضا دالوند» معاون عمرانی استانداری لرستان به همراه نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی و همچنین مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان از این پروژه سدسازی و وضعیت آن بازدید کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان در این بازدید، اظهار داشت: سد «کمندان» از نوع خاکی با هسته رسی و طول تاج ۶۵۴ متر در فاصله دو کیلومتری پایین دست روستای «کمندان» و ۲۰ کیلومتری جنوب شهرستان ازنا قرار گرفته است.

داریوش حسن نژاد، افزود: این سد در سال ۱۳۸۳ به‌منظور تامین آب آشامیدنی شهرهای ازنا و الیگودرز و و تامین آب کشاورزی چهار هزار و ۳۰۰ هکتار زمین کشاورزی و کنترل بخشی از سیلاب رودخانه «ماربره» و دشت «سیلاخور» احداث شد.

آخرین خبرها از ساکنان حاشیه سد «کمندان»/تعدادی از خانه‌ها تملک شد

وی، بیان داشت: در این بازدید معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با هدف بررسی جانمایی مکان جدید روستا و تسریع در روند جابجایی اهالی این منطقه در محل حضور یافت.

بنا بر این گزارش، معاون عمرانی استانداری لرستان در گفت و گو با یکی از رسانه ها اعلام کرده که افتتاح و آبگیری این سد که جزء مصوبات سفر دولت سیزدهم به لرستان هم هست، منوط به جابجایی اهالی این روستا است.

دالوند گفته است که محل جدید روستا تعیین شده که باید در کارگروه تخصصی دفتر فنی استانداری لرستان مورد بررسی قرار گیرد، در چنین شرایطی هم زمان آبگیری از سد و هم زمان جابجایی اهالی این روستا همچنان در ابهام است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار