جشنواره سالانه عشایرلرستان در منطقه "چینه زال " پلدختر برگزار شد.
کد خبر: ۱۷۵۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸ 05 February 2016


به گزارش خبرگزاری تابناک از پلدختر لرستان ، جشنواره سالانه عشایر لرستان در منطقه "چینه زال" پلدختر برگزار شد.

در این مراسم که روز چهارشنبه 14 بهمن ماه به مناسبت گرامیداشت دهه فجربا حضور عشایرشهرهای مختلف استان وهمچنین ایلات وطوایف منطقه برگزار شده بود مدیرکل اداره امور عشایر لرستان نماینده ولی فقیه در امور عشایر کشور،چند تن ازمسئولین استانی و شهرستان پلدختر نیز شرکت داشتند.

حاجی مراد بیرانوندمدیرکل امور عشایر لرستان به خبرنگارتابناک گفت: این مراسم به مناسبت دهه مبارکه فجر برگزار شده است وامسال هم با همکاری شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی جشنی در منطقه چینه زال پلدختربرگزار شدتا بتوانیم از خدمات تولید کنندگان وسربازان گمنام عرصه تولید دربخش عشایری تقدیر وتشکرنماییم.

بیرانوند با بیان اینکه این جشنواره با حمایت شورای تبلیغات اسلامی با محوریت سپاه پاسداران و اداره کل امور عشایر وسپاه عشایری برگزار شده است ، افزود: هدف ازاین جشنواره تبلورشادابی وسرزنده گی است که در زندگی عشایروجود دارد .

وی ادامه داد: بخش عشایری با توجه به اینکه جمعیت کمی دارند ولی از نظر تولیدات مختص به خودشان ده برابر جمعیت خودمحصول تولید می کنند.

مدیر کل امورعشایرلرستان ضمن تقدیر از عشایر تاکید کرد: با توجه به اینکه عشایرمرزداران خوبی جهت دفاع از انقلاب هستند تلاش کردیم بواسطه این جشنواره خدماتشان را ارج نهیم.

مهرشاد رشنورییس اداره امورعشایر لرستان نیز به خبرنگارتابناک گفت: : ماهرساله جشنواره هایی تحت عنوان جشنواره های عشایری داریم که در پلدختر برگزار می شودومختص به شهرستان پلدختر است.

رشنو با بیان اینکه شهرستان پلدختر به خاطر موقعیت خاصش قشلاق عشایر استان واز این نظر پایلوت لرستان محسوب می شود،تصریح کرد: در این برنامه بین 500 تا 600نفر عشایرشرکت داشتند .

وی افزود: ما برنامه های مدونی در این همایش برگزار کرده ایم که یکی از این برنامه ها دعوت وسخنرانی حجة السلام کاشی نماینده ولی فقیه در امور عشایرکشور است تا خود ایشان از نزدیک با عشایر استان وشهرستان دیداری داشته وبا مشکلاتشان آشناشوند.

رشنو با بیان اینکه در همایش امسال تلاش کردیم تا جشنواره از نظر شادی پر رنگ تر شود ، اضافه کرد: به همین دلیل از گروه های هنری وموسیقی استان وهنرمندان طنزپرداز شبکه افلاک دعوت کردیم که در این مراسم حضور داشته باشند .

رییس اداره امور عشایرشهرستان پلدختریاداوری کرد: عشایر شهرستان پلدختر چیزی حدود 1800 خانوار ودارای جمعیتی بالغ بر 8900 نفر هستند.

رشنو با بیان اینکه این جمعیت به صورت دو جمعیتی تعریف می شوند،ادامه داد: یک جمعیت مربوط به جمعیت قشلاقی ویک جمعیت هم مربوط به جمعیت ییلاقی است که در بخشی از سال یعنی اول مهرماه لغایت 15 فروردین هر ساله حدود 70 درصد به جمعیت عشایرشهرستان اضافه می شود که چیزی حدود یک میلیون ودویست هزار راس جمعیت واحد دامی سبک نیزدارند واز این بابت تقریبا بین 25 درصد پروتیین دامی استان را تامین می کنند.

مروت نصیری مسئول هییئت ورزشهای روستایی وبازی های محلی شهرستان پلدختر که خود عشایر زاده واز برگزارکنندگان مسابقات ورزشی وداوران بازیهای بومی این جشنواره بود به خبرنگارتابناک گفت: نیاکان ما در ادوارگذشته این ورزشها را جهت قدرت وزورآزمایی خودشان انجام می دادندوحالا وظیفه ما است که این ورزشها را درجشنواره های مختلف به جوانان امروز بشناسانیم.

نصیری افزود: ورزشهای محلی مثل دال پلان که در فضای آزاد ودر طبیعت برگزار می شود وهزینه خاصی هم ندارد یا بازیهای " جوزو" و" قائو " که در عروسی ها برگزار می شوند یا حمل سنگ که جهت زورآزمایی جوانان بوده است وهمینطوربازیهایی مثل قیقاچ تیراندازی روی اسب ،کشتی محلی که در منطقه خودمان به زورو صافونه مشهور است از جمله ورزشهایی محسوب می شوند که در فرهنگ ما لرها وعشایر این استان وجود دارندوباید حفظ شوند.

مروت نصیری با بیان اینکه ورزش " دال پلان" و" زورو صافونه" را طبق آیین نامه فدراسیون برگزار می کنیم ،عنوان کرد:کشتی محلی ، دال پلان ، خروس جنگی وحمل سنگ از جمله ورزشها وبازیهای محلی بودند که در این جشنواره برای عشایرلربرگزار کردیم.

گفتنی است که در این جشنواره که با نام همایش ایلات وطوایف بزرگ لرستان برگزار شده بود ، علاوه بر نماینده ولی فقیه در امور عشایر کشور ،مشاور استاندارلرستان در امور اقوام ،مدیر کل شیلات استان ، مدیر کل تعاونی روستایی استان ، معاونیین جهاد کشاورزی استان، نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان ، روسای ادارات امور عشایر شهرستانهای استان ، رییس اداره امور عشایر اندیمشک ورییس هیئت ورزشهای روستایی وبازیهای بومی استان نیز حضور داشتند.

شایان ذکر است این جشنواره علاوه بر ورزشها وبازیهای محلی با شادی بخشی طنزپردازان شبکه افلاک و طنین موسیقی هنرمندان نیز همراه بود.

خبرنگار : رضا جودکی نژاد

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار