کد خبر: ۱۸۰۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰ 14 February 2016

تابناک لرستان : نوع فرهنگ ، آداب ‌و رسوم، موسیقی، شیوه زندگی، آثار باستانی مختلف و ده‌ها ظرفیت دیگر به‌عنوان ظرفیت‌های ویژه استان لرستان به شمار می‌رود که هرکدام می‌تواند زمینه‌ساز جذب گردشگران مختلفی به استان باشد.

برگزاری جشنواره‌ها به‌ عنوان یکی از راهکارهای اساسی برای معرفی هر منطقه به حساب می‌آید؛ از سوی دیگر دائمی کردن این نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها نقش مهمی در توسعه گردشگری در هر منطقه دارد.

به‌ هر حال باید با برنامه‌ریزی مناسب زمینه را برای برگزاری حداقل چند جشنواره و نمایشگاه دائمی در استان مهیا کرد، در این مورد مسئولان ارشد استان نیز می‌توانند با تأمین اعتبارات مورد نیاز نقش مثبتی را ایفا کنند.

لزوم برگزاری جشنواره‌های مختلف

در همین زمینه یک کارشناس گردشگری به خبرنگار تابناک می‌گوید: لرستان سرزمین فرهنگ‌ها، دارای ظرفیت‌های مختلفی در زمینه‌هایی همچون طبیعت‌گردی، باستان‌شناسی، آداب‌ و رسوم، موسیقی و غذاهای سنتی است که باید این ظرفیت‌ها را به مردم کشورمان یا سایر کشورها معرفی کنیم.

«محمد رضاسهرابی» ادامه می‌دهد: شاید معرفی نکردن ظرفیت‌های استان یکی از دلایلی است که نتوانسته‌ایم در جذب توریسم و گردشگران موفق عمل کنیم و اکنون استان جایگاه مناسبی در جذب گردشگر ندارد.

وی توضیح می‌دهد: به عنوان نمونه موسیقی لرستان را می‌توان یکی از فاخرترین انواع موسیقی دانست که از ابزارهای منحصر به ‌فردی همچون کمانچه در آن استفاده می شود که برگزاری جشنواره‌های مختلف با زمانبندی مشخص می‌تواند کمک زیادی به معرفی این ظرفیت ویژه استان کند.

سهرابی با بیان این‌که باید نمایشگاه‌ها به‌ صورت دائمی و مداوم برگزار شوند، می‌افزاید: گاهی نمایشگاه‌ها و جشنواره‌هایی در استان برپا می‌شود، اما این اتفاق فقط برای یک‌بار می‌افتد.

وی اظهار می‌کند: این در حالی است که برای شناساندن ظرفیت‌های استان دائمی کردن نمایشگاه‌ها و دعوت از میهمانان کشوری و بین‌المللی باید در اولویت کاری مسئولان قرار گیرد.

لزوم دائمی کردن جشنواره‌ها

این کارشناس گردشگری بیان می‌کند: در صورت برپایی نمایشگاه‌های گردشگری دائمی پس از چند سال، این‌گونه جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها به برندی برای استان تبدیل خواهند شد و خود عامل جذب توریسم به استان می‌شوند.

وی اظهار می‌کند: تاکنون گامی برای تحقق این موضوع در استان برداشته نشده است.

سهرابی بابیان این‌که بر پایی این‌گونه جشنواره‌ها نیازمند اقدامات فرادستگاهی است، می‌افزاید: با توجه به اهمیت و گستردگی فعالیت این‌گونه جشنواره‌ها انتظار می‌رودمسئولان ارشد استان با تبیین ساز وکاری مشخص و ملزم کردن دستگاه‌های مختلف همچون میراث فرهنگی، شهرداری‌ها و اتاق بازرگانی زمینه را برای برپایی این‌گونه نمایشگاه‌های فرهنگی و گردشگری مهیا کنند.

لغو 2 جشنواره به دلیل نبود اعتبارات

در همین زمینه معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان در گفت و گو باتابناک اظهار می‌کند: با اقدامات انجام شده، در نظر داشتیم که امسال 2 جشنواره در استان برگزار کنیم که به دلیل نبود اعتبار این اقدام انجام نشد.

«مهدی بهاروند» می‌افزاید: امسال مقرر شده بود که جشنواره اقوام زاگرس نشین را که 5 سال پیش نیز در استان برگزار شد و بازخورد مناسب نیز داشت، در استان برپا کنیم، اما این هدف محقق نشد.

وی می‌گوید: از سوی دیگر برپایی نمایشگاه تخصصی ژئوتوریسم نیز به دلیل نبود اعتبار منتفی شد.

بهاروند با بیان این‌که هدف، دائمی کردن برگزاری نمایشگاه اقوام زاگرس نشین در استان است، می‌افزاید: از همان ابتدا هدف برگزاری نمایشگاه اقوام زاگرس نشین به صورت دائمی و سالانه بود اما این هدف محقق نشد، البته مکاتباتی نیز با مسئولان برای کمک به تأمین اعتبار انجام دادیم که نتیجه‌ای به دست نیامد.

300 میلیون تومان هزینه برگزاری یک جشنواره

معاون گردشگری میراث فرهنگی لرستان ادامه می‌دهد: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، برای برپایی یک نمایشگاه و جشنواره در سطح ملی باکیفیت مناسب به اعتباری بیش از 300 میلیون تومان نیازمند هستیم.

بهاروند در ادامه به اهمیت برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها در استان اشاره می‌کند و می‌افزاید: یکی از اصلی‌ترین راهکارها برای شناساندن ظرفیت‌های استان به گردشگران و فعالان بخش گردشگری برپایی جشنواره‌های دائمی و با کیفیت است، زیرا این نمایشگاه‌ها می‌توانند پس از چند سال جایگاه ویژه‌ای در کشور به دست آورند.

وی بیان می‌کند: اخیراً سازمان میراث فرهنگی کشور در حال تهیه تقویم نمایشگاهی در کشور است تا در زمان مشخص جشنواره‌های متنوعی را در استان‌های مختلف برگزار کند.

این مسئول ادامه می‌دهد: امیدواریم با تحقق این موضوع بتوان شاهد برگزاری یک نمایشگاه دائمی به‌ صورت سالانه در استان بود، البته اکنون جاذبه‌های گردشگری استان از طریق نمایشگاه‌هایی که در سراسر کشور برپا شده، معرفی می‌شوند.

بهاروند می‌گوید: لرستان ظرفیت برگزاری نمایشگاه‌هایی در بخش‌های مختلف همچون اقوام، آداب ‌و رسوم، فرهنگ، موسیقی سنتی، طبیعت‌گردی و ژئوتوریسم را داراست.

محمد رضاسهرابی، یک کارشناس گردشگری: معرفی نکردن ظرفیت‌های استان یکی از دلایلی است که نتوانسته‌ایم در جذب توریسم و گردشگران موفق عمل کنیم و اکنون استان جایگاه مناسبی در جذب گردشگر ندارد.به عنوان نمونه موسیقی لرستان را می‌توان یکی از فاخرترین انواع موسیقی دانست که از ابزارهای منحصر به ‌فردی مانند کمانچه در آن استفاده می‌شود که برگزاری جشنواره‌های مختلف با زمانبندی مشخص می‌تواند کمک زیادی به معرفی این ظرفیت ویژه استان کند.

مهدی بهاروند، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان: با اقدامات انجام شده در نظر داشتیم که امسال 2 جشنواره در استان برگزار کنیم که به دلیل نبود اعتبار این اقدام انجام نشد.امسال مقرر شده بود که جشنواره اقوام زاگرس نشین را که 5 سال پیش نیز در استان برگزار شد و بازخورد مناسب نیز داشت، در استان برپا کنیم، اما این هدف محقق نشد.بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، برای برپایی یک نمایشگاه و جشنواره در سطح ملی باکیفیت مناسب به اعتباری بیش از 300 میلیون تومان نیاز داریم.

گزارش : علی عبدالله زاده

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار