کد خبر: ۲۰۸۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸ 08 April 2016


تابناک لرستان :طوایف لر بعنوان ساختارهای خانوادگی و قبیله ایی منشعب از مردم لر ارزشمند و مورد احترام می باشند، اما آن گاه که افرادی نادان به شکلی برتری جویانه و لرستیزانه به تخریب، توهین و تمامیت خواهی عمل می نمایند چنان پتانسیل و ظرفیت قدرتمندی را به یک ابزار ضد منافع مردم لر تبدیل نموده و عموما می گوییم فرد فوق الذکر"طایفه گرا" است.

مطمئنا طایفه گرایی در یک بازه زمانی طولانی باعث اختلاف،کینه و دشمنی میان لرها خواهد شد و آنها را از یک انسجام جمعی در قبال منافع مشترک سرزمینی و هویتی خود دور می کند.

عقیده طایفه گراها مبتنی بر این است که انسان های شایسته تنها در میان طایفه خود بوده و شایستگان دیگر طوایف لر را به رسمیت نمی شناسند و بصرف غیرهم طایفه ای بودن شایستگی از آنها سلب می شود.

به عبارت دقیق تر فرد ناتوان و ضعیف خود را شایسته تر از افراد توانای دیگر لرتبار می دانند و قطعا این نوع نگرش به زیان لرها منجر خواهد شد.

غالبا هرگاه طایفه گراها به قدرت و جایگاه سیاسی می رسند بدنبال آنند که تنها افراد طایفه خود را جایگاه، پست و مقام دهند و تا آن جا که بتوانند به دنبال حذف و تخریب افراد شایسته دیگر طوایف می روند به علت آن که ممکن ست حضور آن افراد برای منافع شخصی و طایفه ایی شان آسیب زا باشد.

این گونه باعث می گردد که مردم لر از حذف انسان های شایسته خود که یا برخاسته از طوایف کم جمعیت اند و یا از طوایفی اند که علی رغم جمعیت بالای طایفه ایی، دیدگاه طایفه ایی ندارند زیان خواهند دید.

با شدیدتر شدن طایفه گرایی در میان یک جامعه انسانی قطعا جوامع غیرطایفه گرای همجوار هم به دنبال طایفه گرایی می روند و در نتیجه جنگ درون داخلی میان لرها شکل می گیرد.

در هرصورت و به هرشکلی طایفه گرایی مصائب بسیاری برای مردم لر دارد و دلسوزان هویت و فرهنگ لر باید که در این وادی قلم بزنند.

هرچند که در این میان بعضی فعالان قدیمی لر، طایفه گرایی را پتانسیل قدرتمندی از مردم لر دانسته و از آن ها به عنوان احزاب سنتی و خانوادگی یاد می کنند، نگارنده معتقدست که می بایستی با تشکیل نهادهای مدنی-قانونی-قومی لری در چهارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ترویج این دیدگاه که هیچ برتری میان مردم لر و شاخه های لر وجود ندارد و همه لرها با هم برادر و برابرند و فرزندان یک هویت اند به مقابله با طایفه گرایی و آسیب هایی که به جامعه لر می زند پرداخت.

همچنین می بایستی ملاک برتری افراد جامعه لر میزان تعهد شخص به منافع مردم لر باشد و نه تعداد جمعیت طایفه اش یا نسبت خویشاوندی اش با ما.

البته حس همبستگی طایفه ایی تا آنجا که در مسیر منطق و عقل و بدور از افراطی گری و کینه ورزی باشد و کلیت منافع مردم لر را در نظر بگیرد امری شایسته است، اما متاسفانه بسیار مشاهده می شود که افراد به شکلی برتری جویی و طایفه گرایانه به بیان رویدادهای تلخ و سیاه گذشته می پردازند و بدنبال ابراز تشدید کینه ها و احیای دوباره دشمنی های تاریخی خود هستند و این موضوع به قیمت نابودی لر و مطرح شدن خود انجام می شود.

با مشاهده و توجه به جوامع هموطن ایرانی دیگر که از ساختارهای طایفه ای دور شده و آن را کمرنگ نمودند و با تکیه بر ابزارهای مشترک زبانی و هویتی خود بدنبال بیشینه منافع برای مردم خود بوده اند و با انتقال این مفاهیم به جامعه لر می توان به سربلندی لر امیدوار بود.

همچنین حمایت و پشتیبانی از افراد در مسائل سیاسی، اجتماعی و انتخاباتی فارغ از شایستگی ها و تعهدات آنها نسبت به مردم لر و انتخاب اینها تنها بواسطه هم طایفه ایی بودن امری مذموم و ناشایست محسوب می گردد و به وحدت لرها آسیب وارد می کند.

قطعا طایفه گرایی در مردم لر زمینه حضور و نفوذ غیر لرها را در جامعه لرها امکان می دهد که با اثرگذاری خود مسیر اندیشه مردم لر را به سود منافع شخصی و جمعی غیر لری هدایت می کنند.

نویسنده :ابولفضل بابادی شوراب - لور

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار