کد خبر: ۲۱۱۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۸ 12 April 2016

تابناک لرستان:درلحظات آغازین سال جدید رهبر فرزانه انقلاب سال 95 را سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام‌گذاشتند.

انتخاب چنین شعاری برای این سال، دارای زوایای مختلف و دقیقی است که می‌طلبد در سلسله جلساتی پیرامون آن سخن گفت. سوالی که مطرح می‌شود و به نظر می‌رسد کلیدی و مهم هم باشد، این‌که چرا از میان مجموعه نیازهایی که مردم دارند، ایشان محور همۀ امور را به سوی موضوع اقتصاد هدایت کرده اند؟ وقتی درایران، امور مختلف فرهنگی، سیاسی، اخلاقی وجود دارد، وقتی عناوینی چون ازدواج، اشتغال و مسکن نسل جوان را دچار مخاطره کرده است و ده‌ها موضوع که درجای خود سال‌ها نیاز به کار و تلاش دارند، انتخاب گزینۀ اقتصاد مقاومتی دارای چه نتایجی است؟
لازم است نخست در معنای اقتصاد نظری بیندازیم. برخلاف تصور بسیاری از کسانی که اقتصاد را فقط در موضوع مالی خلاصه می‌کنند، وقتی به کتاب لغت مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم اقتصاد از باب افتعال و از ریشه «قصد» به معنای میانه روی و اعتدال در کار است. اقتصاد مالی، اخلاقی، سیاسی، فرهنگی و دیگر کاربردها همه جزو زیر مجموعه‌های عنوان اقتصاد است.
اقتصاد در معیشت و زندگی یعنی دوری از اسراف و تجمل گرایی؛ یعنی سخت نگرفتن به خانواده در استفاده از نعمت‌های الهی؛ اقتصاد در اخلاق یعنی دارای صفت گذشت و بخشش بودن و چشم پوشی از خطاهای دیگران. اقتصاد در امور فرهنگی یعنی با هر کس با توجه به ظرفیت وی سخن گفتن. حال به پاسخ سوال مطرح شده می‌پردازیم: این‌که در میان این همه عناوین مورد نیاز، موضوع اقتصاد آن‌هم اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار می‌گیرد، به یقین نشان می‌دهد تمامی امور دیگر زیرشاخۀ اقتصاد هستند.
اگر اقتصاد کشوری درون‌زا و با تکیه بر استعدادهای داخلی شد، به یقین اشتغال، ازدواج و مسکن حل می‌شود. معضلات و ناهنجاری‌های فرهنگی در اکثر اوقات به دلیل بروز مشکل ضعف معیشت و زندگانی کسانی است که وقتی در فشار قرار می‌گیرند، به سمت و سوی انحراف حرکت می‌کنند.
آن زمان که نگاه ما به داخل کشور بود و به استعدادهای بسیار نابی که در میان نسل نوجوان و جوان ما وجود دارد نگاه کردیم به سراغ اشتغال برای این نسل آینده دار خواهیم رفت.
اقتصاد مقاومتی یعنی ترویج فرهنگ قناعت در زندگی مردم. اقتصاد مقاومتی یعنی دور شدن از فرهنگ منحط غربی و گرایش به سوی زندگی اسلامی و ناب که مورد نظر و تایید اسلام است که برای حتی انتخاب رنگ کفش و لباس یک مسلمان برنامه و ایده دارد؛ حتی برای یک لیوان آب خوردن مسلمان 8 دستورالعمل دارد. مگر می‌شود که برای شیوۀ زندگی، شیوه و راهبردی را مشخص نکرده باشد

نویسنده: حجت الاسلام سعید غلامی.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار