استاندار لرستان در همایش مدیران کل محیط زیست استان های کشور:
استاندار لرستان گفت: در ر سال دو هزارو 600 هکتار جنگل و مرتع استان دچار حریق می شود که درصد بسیاری از این حوادث، به دلیل بی توجهی عوامل انسانی است.
کد خبر: ۲۲۸۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹ 11 May 2016



به گزارش تابناک لرستان ، استاندار لرستان امروز در همایش مدیران کل محیط زیست استان های کشور گفت: اکنون انرژی از عوامل اصلی توسعه بوده و نمی توان از آن غفلت کرد اما چنانچه نحوه تولید آن همگام با مباحث زیست محیطی نباشد چالش های جدی ایجاد می کند که یکی از راهکارهای اصلی، بهینه سازی انرژی در توسعه است.
هوشنگ بازوند بیان داشت: در حال حاضر 800 کیلومتر خطوط نفت از خوزستان تا استان مرکزی از لرستان عبور می کند که این میزان با خط در حال احداث در آینده به یکهزار و 200 کیلومتر می رسد.
وی افزود: این خطوط در مباحث اقتصادی و اجتماعی استان نقشی نداشته و این در حالیست که در استان های همجوار منجر به سرمایه گذاری های بسیاری شده است.
بازوند خاطر نشان ساخت: این خطوط در لرستان تنها مباحث زیست محیطی ایجاد کرده است ووزارت نفت در این راستا شرایطی ایجاد کند که منجر به کاهش آلودگی شده و نقشی در اقتصاد و مباحث اجتماعی لرستان داشته باشد.
وی افزود:حمل مواد سوختی از طریق تانکرها را از دیگر معضلات زیست محیطی استان و این تانکرها در حدود 200 تا 300 کیلومتر از جاده های استان عبور می کنند و موجب بروز شرایط سختی شده است.
بازوند ادامه داد: واژگونی هر روزه این تانکر ها باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی برای استان شده است.

بازوندعنوان کرد: توسعه را امری اجتناب ناپذیر دانست و گفت: محیط زیست می تواند توسعه راهدایت کند تا منافع نسل آینده به خوبی تامین شود.
وی بیان داشت: توسعه پایدار به معنای خسارت نزدن به منابع نسل آینده و ایجاد تعادل میان توسعه و محیط زیست است و چنانچه این مهم رعایت نشود، نسل آینده با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.
بازوند تصریح کرد: امروزه در کشورهای توسعه یافته مباحث زیست محیطی به یک چالش جدی برای بشر تبدیل شده چراکه توسعه پایدار مد نظر این کشورها نبوده است.
وی یاداور شد: توسعه تنها روی بحث محیط زیست متمرکز نیست و توسعه درایران با رویکرد پایداری در حال حرکت بوده و محیط زیست نیز اقدام های مطلوبی در این زمینه داشته است.
بازوند اظهار کرد: مباحث اجتماعی از جمله حاشیه نشینی و مسائل اقتصادی نیز در توسعه نقش دارند که باید در کنار محیط زیست دیده شوند.

وی تصریح کرد: این استان علیرغم نرخ بیکاری بالا و مشارکت اقتصادی کم، از استان های بسیار ثروتمند کشور است.
بازوند گفت: این استان در گرشگری بی نظیربوده و جاذبه های طبیعی، اکوتوریسم، آبشارهای بسیار، بیش از 800 دهنه چشمه و دو هزار و 500 کیلومتر رودخانه دائمی و آبراه از مزیت های بزرگ لرستان است.
بازوندخاطر نشان کرد: لرستان امروز بیشترین پل های تاریخی را در خود جای داده است وبیش از پنج هزار اثر تاریخی در استان وجود دارد که حدود نیمی ازآنها به ثبت ملی رسیده است.
وی با اشاره به اینکه این استان پایتخت ژئوتوریسم کشور است، به حاضران در جلسه گفت: ژئوپارک های علمی و طبیعی بی نظیر از جمله ژئوپارک دریاچه گهر منجر به این انتخاب شده است.
بازوند همچنین خاطر نشان کرد: در حوزه کشاورزی نیز رتبه های اول تولید حبوبات، انجیر سیاه، پنجم تولید گردو و سوم تولید جو و گندم، رتبه اول تولید آبزیان در استان های غیرساحلی، و جایگاه نخست تکثیر بچه ماهی قزل آلا مربوط به لرستان است.
وی همچنین با اشاره به اینکه در سال های خشک و پر آب به ترتیب 12 و هشت میلیارد متر مکعب رواناب در لرستان به پایین دست سرازیر می شود گفت: برای کنترل رواناب ها 16 سد در دست اجرا است و این در حالیست که تا پیش از این تنها سه سد با ظرفیت 17 میلیون متر مکعب در استان وجود داشته است.
نماینده عالی دولت در لرستان بیان کرد : در این راستا سال 94 دو سد و امسال نیز یک سد در استان بهره برداری شده که مجموع ظرفیت این سدها به 200 میلیون متر مکعب می رسد.


بازوند مشارکت مردم در حفظ محیط زیست را مهم تلقی کردو اظهار داشت: سرانه جنگل های استان روند کاهشی دارد.
بازوند عنوان کرد: در سال دو هزارو 600 هکتار جنگل و مرتع استان دچار حریق می شود که درصد بسیاری از این حوادث، به دلیل بی توجهی عوامل انسانی است.
استاندار لرستان به رها شدن تالابها اشاره کرد وبیان داشت: باید حق آبه زیست محیطی استان توجه شده و پرداخت شود.
هوشنگ بازوند به حاظران تاکید کرد :لرستان 1.7 درصد مساحت و 2.3 جمعیت کشور را دارد و تراکم جمعیت در دو هزار و 861 روستا و 25 شهر، 62 نفر در کیلومتر مربع است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار