کد خبر: ۲۳۱۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۱ 16 May 2016




 تابناک لرستان :لرستان به عنوان استانی که علیرغم ظرفیت ها،پتانسیل های بل القوه برای تبدیل به بالفعل وجود جوانان پر استعداد ولی مغفول مانده دارای با لاترین آمار بیکاری در کشور در طی چند ساله گذشته که متاسفانه در دولت های گذشته علیرغم شعار زدگی ووعده های آنچنانی برای رفع این معضل لرستان همچنان در عطش بیکاری می سوزد.

در این میان کار افرینی می تواند بستر مناسبی برای ریشه کن کردن بیکاری باشد.

کارآفرینی به معنی هنر و شناخت موقعیت‌ها و استفاده بهینه از فرصت‌ها به‌منظور تولید ثروت، تکنولوژی و استغال مولد است؛ کمااینکه فلسفه کارآفرینی موازی با اهداف سیاست‌های افزایش جمعیت به‌عنوان یکی از مطالبات مقام معظم رهبری نیز هست.

در جهان معاصر استفاده از امکانات سخت‌افزاری همچون جنگ، منازعه، خشونت و... که در گذشته به منظور پیشبرد منافع اقتصادی استفاده می‌شد، تا حدودی کارایی خود را از دست داده‌اند، در حال حاضر تنها ابزاری که می‌تواند کشورها را در دستیابی به توسعه اقتصادی با موفقیت روبه‌رو کند، استفاده کاربردی از فناوری ارتباطات و اطلاعات، داشتن تکنولوژی و دانش گسترده در ابعاد مختلف است.

این علوم می‌تواند نوآوری، ابداع، خلق محصولات جدید را در پی داشته باشد و می‌توان گفت که داشتن مهارت بالا در خلق محصولات جدید، نوآوری و خلاقیت برای ایجاد یک فضای سالم اقتصادی به عنوان یک ضرورت محسوب می‌شود که می‌تواند هر جامعه را به رشد و تعالی برساند.

بر این اساس بهره‌گیری خردمندانه از دانش و خلاقیت در سطح جامعه و اجتماع به نوبه خود قدرت و ثروت را به دنبال دارد و کشورهایی که بخش قابل ملاحظه‌ای از توجه خود را به تولید علم اختصاص می‌دهند، کشورهایی دارای توان اقتصادی و قدرت چانه‌زنی سیاسی بالا هستند و به نوعی جزو کشورهای توسعه‌یافته به حساب می‌آیند.

بنابراین برای رسیدن به توانمندی در عرصه تولید علم و خلاقیت، نیازمند سرمایه‌گذاری گسترده و مدیریت کارآمد در این زمینه به عنوان لازمه رشد اقتصادی در دنیای امروز، توسعه مراکز تولید دانش، فناوری و مهارت‌های فنی است که مهم‌ترین آنها دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی هستند.

به عبارت دیگر توسعه کارآفرینی در هر اجتماعی مستلزم فراهم کردن زمینه‌های لازم در ابعاد مختلف اقتصاد، سیاسی، اجتماعی و... می‌باشد که مهمترین مسائل کاربردی و پیش‌نیاز در توسعه کارآفرینی به حساب می‌آیند و به نوعی فعالیت‌های کارآفرینی را تسهیل می‌کند.

کارآفرینی وفعالیت مدون ومستمردربخش خصوصی مسیری است که بسیاری از استان های پیشرو آن راطی نموده و بابرنامه ریزی و حمایت صحیح ازکارآفرینان درایجاد مشاغل پایدار برای جوانان موفق عمل کرده اند.حال سئوالی که درذهن متبادرمی شود اینست که چگونه می توان باایجادکارآفرینی واشتغال درلرستان مشکل بیکاری جوانان که امروز به مهمترین مشکل این دیار تبدیل شده است، را حل نمود. آیا فقط دولت باید بیکاران را ازطریق استخدام های دولتی جذب و بکارگیری نماید ویا به غیر از دولت و بخش دولتی از راه های دیگرباید شرایط اشتغال جوانان راکه ازحقوق اساسی آنان است فراهم نمود.

به عقیده کارشناسان و متخصصان، در شرایط فعلی کشور، بهترین روش ایجاد اشتغال و حل مسئله بیکاری، توسعه و گسترش فرهنگ کارآفرینی در جامعه است. زیرا یکی از علل اصلی رشد نرخ بیکاری در کشوروبه تبع آن استان ما، توسعه نیافتگی فرهنگ کار و کارآفرینی در جامعه است، درحالیکه بسیاری از مردم و حتی تحصیلکرده ها و فرزندان خانواده های متمول به غلط دنبال این موضوع هستند که ازطریق بخش دولتی جذب وشغول به فعالیت شوند.

چندین سال است که جامعه لرستان از بیکاری جوانان رنج می برد و اگرچه هر روز بیش از پیش تاوان سنگین بیکاری جوانان را می پردازیم، اما هنوز این معضل به قوت خودباقیست. بیکاری جوانان نه تنها ضرر و زیان های گوناگون اقتصادی و اجتماعی برپیکره لرستان واردنموده، بلکه ضربات سنگین فرهنگی و اخلاقی برآن مترتب ساخته است. امروزه در تمام نقاط توسعه یافته، مسئولین متوجه شده اند که خودشان نمی توانند توسعه و رشد ایجاد کنند، بنابراین اکثر مدیران سیاست هایی اتخاذ می کنند که در منطقه شان کارآفرینان رشد و نمو پیدا کنند، یعنی بخش خصوصی را رشد و توسعه می دهند تا فضای کسب و کار ایجاد شود.

امروزه برای همه روشن است که نیروی انسانی دولت بیش از حد سنگین شده است و دیگر به مانندگذشته قادر به استخدام نیروی جدید نیست.

از طرف دیگر شرکت های موجود نیز ظرفیت های محدودی دارند و قادر به جذب نیروی جدید نیستند .بنابراین تنها راه حل بیکاری و جذب نیروی جدید و ایجاد اشتغال این است که کارآفرینی در استان هایی نظیرلرستان که بااین معضل دست وپنجه نرم می کند توسعه یابد و شرکت های جدید غیردولتی ایجاد شود. با توجه به این موضوع ایجاد اشتغال مستلزم افزایش تولید، رشداقتصادی و بهادادن به کارآفرینان است. در ادبیات اقتصادی، کارآفرین کسی است که متعهد می‏شود، خطرهای یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی، اداره و تقبل کند.

بنابراین علاوه بر این‏که کارآفرین به عنوان اداره کننده‏ و سازماندهی کننده‏ی واحد اقتصادی برشمرده می‏شود،احتمال خطر موجود در فعالیت اقتصادی را نیز می‏پذیرد، از این‏رو به حمایت نیاز دارندکه متاسفانه درلرستان این بخش هم باچالش های مختلفی مواجه شده وحمایت های لازم ازکارآفرینان نه تنهاصورت نمی پذیردبلکه بامشکلات وموانع گسترده ای مواجه می شوند ،بگونه ای که براساس سخنان برخی نمایندگان مجلس بعضی از کارآفرینان لرستان به دلیل مشکلات مالی وعدم حمایت نهادهای ذیربط در زندان به سرمی برند.

شرایط ورود به فضای اقتصادی و شروع کسب و کار دراستان محروم لرستان مناسب نیست ومتاسفانه برخی ازمدیران متولی رفع بیکاری جهت توجیه افکارعمومی ودفاع ازعملکردضعیف خود ،تنهابااستنادبه برخی آمارهای نادرست سعی برسرپوش گذاشتن براین مشکل گرانمایه دارند.

قوانین دست وپاگیراداره کار در خصوص روابط کارگروکارفرماواموراتی نظیرقراردادها وبیمه بدون توجه به محدودیت های کارآفرینان،فرآیندپیچیده ثبت دارایی ها،عدم تامین اعتباروکمک های مالی وتسهیلاتی ازسوی ادارات ونهادهای ذیربط،عدم همکاری بانک ها درپرداخت تسهیلات وایجادموانعی نظیراخذضمانت های سنگین وجریمه های بالا،نظام مالیاتی نامناسب دراین حوزه، واردات بی رویه وفقدان حمایت ازمحصولات بومی و دههامورد دیگرازجمله معضلات گسترده ای است که کارآفرینان لرستانی بصورت گسترده ای باآن درگیر هستند.

افزون براین متأسفانه در دولت‎های مختلف،امکانات به شکلی که به استان‎های دیگر اعطا شده به این استان تعلق نگرفته و همین باعث شده لرستان به عنوان استانی آسیب‎پذیر در کشور معرفی شود. همه این مسائل باعث گردیده که فرهنگ کارآفرینی درلرستان نتواندبه جایگاه شایسته ای دست پیداکندو همواره رتبه اول بیکاری کشوررابه خوداختصاص دهد.

نویسنده : محمود داوودی نژاد

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار