مدیر کل دامپزشکی لرستان خبرداد:
ابراهیم توکلی مدیر کل دامپزشکی لرستان در حاشیه پدافند غیرعامل بر علیه بیماری تب برفکی از تلف شدن 1200 راس دام استان براثر تب برفکی وواکسینه شدن یک میلیون راس دام دیگر در استان خبرداد .
کد خبر: ۲۳۱۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵ 17 May 2016




به گزارش تابناک لرستان ،ابراهیم توکلی مدیر کل دامپزشکی لرستان در حاشیه پدافند غیرعامل بر علیه بیماری تب برفکی از تلف شدن 1200 راس دام استان براثر تب برفکی وواکسینه شدن یک میلیون راس دام دیگر در استان خبرداد .

وی با بیان اینکه  قاچاق دام، سنتی بودن دامداری‌ها و کمبود دارو از عوامل شیوع این بیماری در استان است، گفت :در همین راستا اداره کل دامپزشکی استان برای مبارزه با این بیماری با تمامی امکانات بسیج شده است.

توکلی   تصریح کرد: بر اساس آمار رسمی تاکنون 15 هزار رأس دام در سطح کشور توسط تب برفکی تلف شده‌اند.

وی  عنوان کرد: تب بالا در دام و تاول زدن دهان، زبان و لثه ها از علائم  عمده این بیماری دامی است عامل بیماری ویروسی است که حیوانات زوج سم بخصوص گاو و گوسفندان را هدف قرار می دهد و گرچه به انسان سرایت نمی کند اما خسارت مالی آن برای دامداران سنگین است. چرا که دام کاهش وزن پیدا کرده و اگر شیروار باشد شیرش قطع می شود و در دامهای کوچک به علت اینکه قلب درگیر می شود تلفات و مرگ و میر بالا می رود.

توکلی بیان داشت: ورود دام قاچاق به کشور، سنتی بودن دامداریها، فراهم نبودن امکانات قرنطینه‌ای و کمبود دارو را از عوامل مهم شیوع گسترده این بیماری  است و  علاوه بر اینکه از طریق تماس مستقیم انتقال پیدا می کند، گاهی بین 10 تا 100 کیلومتر این ویروس بیماری زا از طریق هوا منتشر می شود.

وی خاطر نشان کرد: برای مقابله با این بیماری در سال 94 همه دام‌های سنگین و نزدیک به 2 میلیون و 200 هزار راس از دام سبک استان بر علیه این بیماری واکسینه شده‌اند.

توکلی  اظهار داشت: با توجه به اینکه جمعیت دامی سبک استان 4.5 میلیون رأس دام است و توسط این اداره کل فقط 2 میلیون و 200 هزار رأس دام مایه‌کوبی شده بودند، کانونهای بیماری فعال شدند و علت تلفات، ناشی از این دو موضوع و کمبود واکسن در استان بوده است.

مدیرکل دامپزشکی لرستان یادآور شد: از ابتدای سال 95 تاکنون نزدیک به 700 هزار رأس دام سبک برضد بیماری تب برفکی مایه‌کوبی شده‌اند و در صورت تعامل بیشتر دامداران با مأمورین این اداره کل در طول روز بین 5 تا 6 هزار رأس دام واکسینه خواهند شد.

ابراهیم توکلی تاکید کرد: در نظر داریم یک میلیون رأس دام سبک و همه دام‌های سنگین استان را بر علیه این بیماری واکسینه کنیم و کمبود دارو و همراهی نکردن دامداران از جمله موانعی است که روند کنترل بیماری تب برفکی در سطح کشور و استان را با کندی مواجه کرده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار