آیت الله احمد مبلغی در اجلاس بین المللی در ژاپن :
آیت الله احمد مبلغی منتخب مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری در مراسم افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی " اقلیت‌های دینی" در توکیو ژاپن پیرامون اقلیت‌های دینی در جوامع اسلامی در حضور شخصیت‌هایی از کشورهای مختلف جهان گفت :تلاش برای فهم دقیق و درست دین امری ضروری است.
کد خبر: ۲۳۱۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴ 17 May 2016



به گزارش تابناک لرستان ،آیت الله احمد مبلغی منتخب مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری  در مراسم افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی " اقلیت‌های دینی" در توکیو ژاپن پیرامون اقلیت‌های دینی در جوامع اسلامی  در حضور شخصیت‌هایی از کشورهای مختلف جهان گفت :تلاش برای فهم دقیق و درست دین امری ضروری است.
وی افزود: اگر ما در درون خود، نگاه‌های فطری را بخشکانیم، کوششمان برای فهم اسلام، بر پایه روشی خشک و گاه منتهی به خشونت شکل خواهد گرفت.
مبلغی اضافه کرد: ظهور گروه‌های خشونت‌طلب و تندرو در خاورمیانه به دلیل خشکیده شدن نگاه‌های انسانی و فطری در نهادشان است و در نتیجه، دچار فهم اشتباه و خطرناکی شده‌اند.
 وی بیان داشت: شناخت دقیق و چارچوب‌مند نسبت به "رابطه هویت و دین" و "تعریف هویت دینی - اجتماعی" یک ضرورت معرفتی است.
مبلغی افزود: به متفکران جهان اسلام این پیشنهاد را می‌دهم که با توجه به لغزیدن پاره‌ای از هویت‌های مذهبی به سمت طایفه گری، این سؤال را پاسخ دهند که خود دین، اصولا چه هویت اجتماعی را مطلوب می‌داند؟ و در این زمینه از ما چه می‌خواهد؟ طبعاً با انجام مطالعه‌ای متضمن نگاه دقیق به اسلام و تحلیل جامعه‌شناختی از هویت و هویت‌های دینی می‌توان به این سؤال پاسخ داد.
وی عنوان کرد: اسلام در زمینه "تشکیل هویت دینی با ماهیت اجتماعی" منطق خاصی دارد، این منطق را منطق "چهار جامعه‌ای همزمان" با "چهار هویتی همزمان" و به‌واقع، جامعه‌پذیری مسلمان در چهار جامعه، چهار هویت را برای او در پی می‌آورد.
آیت الله مبلغی  تصریح کرد: آن چهار جامعه‌ای که چهار هویت را در پی می‌آورند، عبارت‌اند از: "جامعه دینی خاص"، "جامعه دینی عام"، "جامعه ادیانی" و "جامعه فطری - انسانی".
وی یادآور شد: مقصود از جامعه دینی خاص، همان جامعه مذهبی است؛ جامعه‌ای که دین را بر اساس مذهبی از مذاهب مربوط به همان دین، تبلور، انعکاس و معنی می‌بخشد. مثل جامعه شیعی یا جامعه سنی؛ که هرکدام جامعه‌ای با هویتی خاص هستند. وی ادامه داد: انکار وجود خارجی هر یک از این دو هویت، چشم به روی واقعیت بستن است.
مبلغی خاطر نشان ساخت: هویت مذهبی امری گریزناپذیر است،  و وجود جامعه مذهبی و هویت مذهبی به‌خودی‌خود، مشکلی برای وحدت جهان اسلام تولید نمی‌کند، مشکل هنگامی تولید می‌شود که هویت مذهبی تنها و به دون قرار داشتن در کنار هویت اسلامی عام (که برآمده از جامعه دینی به معنای عام است) شکل بگیرد.
وی با بیان اینکه دومین جامعه  "جامعه دینی عام" است تصریح کرد: این جامعه، اتباع مذاهب مربوط به یک دین را پوشش می‌دهد، به عنوان نمونه: مسیحیت که متضمن مذاهب مختلفی است، اتباع این مذاهب همگی در عین حال، هویت واحدی دینی دارند که آن، مسیحیت است.
آیت الله مبلغی بیان کرد: دین اسلام نیز چنین اس ودر جامعه عام اسلامی، هر کدام از اتباع مذاهب، هویت خاص خود را دارد ولی در عین حال، همه با هم واجد هویت اسلامی هستند که هویتی اجتماعی است و در صورت تحقق اتباع مذاهب را به سمت همگرایی سوق می‌دهد.
 وی اطهار کرد: اسلام از این جامعه (که هویت واحد اسلامی را به صورت مشترک ایجاد می‌کند) تعبیر به امت اسلامی نموده است.
آیت‌الله مبلغی با بیان اینکه  یکی از مشکلات عمده مسلمانان نداشتن هویت اسلامی عام است  تاکید کرد: هویت مذهبی غیرهمراه با هویت اسلامی در معرض تبدیل‌شدن به طایفه‌گرایی است.
وی افزود: منحصر کردن هویت دینی به هویت مذهبی خاص، نقطه آغازی برای شکل‌گیری زمینه طایفه‌گرایی است.
منتخب مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان ساخت: تابعان هر مذهب، باید بکوشند در کنار داشتن هویت مذهبی، هویت اسلامی نیز پیدا کنند و آن را در اعماق وجود خود حضور ببخشند، در این صورت است که جامعه اسلامی با همه مذاهب خود، به دلیل برخورداری از احساس هویت مشترک، عاری از تنش می‌شود.
آیت‌الله مبلغی  افزود: کارکرد مهم چنین هویت اسلامی مشترک این است که هویت‌های مذهبی را در مسیر هم‌افزایی مثبت و زیبا قرار می‌دهد و یک روابط هم‌زیستانه را در بین آن‌ها ایجاد می‌کند؛ ولی متأسفانه ما فاقد این احساس هویتی مشترک اسلامی هستیم.
وی تصریح کرد: وجود امت اسلامی به نفع بشریت خواهد بود وامت اسلامی امتی اخلاقی و متعالی است و پدید آمدن بحران در این امت، به ضرر بشریت است.
مبلغی بیان داشت: جامعه ادیانی، دارای قلمروی بزرگ‌تری نسبت به جامعه‌های دینی عام است، جامعه ادیانی یعنی همان سقف بسیار گسترده‌ای که در زیر آن اتباع ادیان الهی متعدد زندگی می‌کنند.
وی ادامه داد: این جامعه ادیانی را نباید تنها در لفظ و عنوان از آن یاد کنیم بلکه باید در اتباع هر دین، این احساس ایجاد شود که ادیان دیگر نیز در ادبیات، معنویت، خداوند و ... با دین آن‌ها مشترک هستند. باید کوشید جامعه بزرگ ادیانی در عمل شکل بگیرد.
مبلغی عنوان کرد: هرچند دین اسلام بر تشکیل امت اسلامی اصرار دارد ولی این دین آسمانی، تشکیل جامعه بزرگ ادیانی را نیز پذیرفته است و بر آن نام "ملت ابراهیم" گذاشته است که شامل مسلمانان وادیان سماوی دیگر می‌شود.
وی یادآور شد: قران کریم در کنار مساجد نام صوامع و بیع را ذکر کرده و این نشان از آن دارد که در عین آن که با قوت دنبال تشکیل یک جامعه اسلامی بزرگ است، دنبال یک جامعه ادیانی نیز می‌باشد.
مبلغی با اشاره به آیه " تَعَالَوْاْ إِلَى كَلَمَةٍ سَوَاء بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ"  تصریح کرد: در این آیه، تعالو دعوت به گردهم آمدن است و گردهم آمدن به تشکیل اجتماع می انجامد و این رفته رفته جامعه ادیانی را طکل می‌دهد.
وی با اشره به وجود چهارمین جامعه مدنظر خود با عنوان جامعه انسانی  خاطر نشان کرد: ما از ناحیه اسلام تنها موظف به ایجاد یک جامعه دینی و یا ادیانی نیستیم بلکه جامعه انسانی را نیز باید ایجاد کرد. باید این احساس را در درون خود ایجاد کنیم که ما انسان هستیم و غیر ما، انسان‌های دیگری هم هستند.
مبلغی  به این فرمایش امام علی (ع) خطاب به مالک اشاره کرد وبیان داشت: یا برادر هم دین تو است یا هم نوع و هم نظیر تو، خاطرنشان کرد: امام علی (ع) برای تعارف این سخن را نفرمودند بلکه این تعبیر مهم در جایگاه توجه دادن به چگونگی تعامل با انسان‌های جامعه صادر شده است.
وی گفت: اگر ما احساس مشترک انسانی را از دست بدهیم فرصت‌های اجتماعی مهمی را از دست داده‌ایم.
وی تصریح کرد: در قرآن کریم آیه‌ای واردشده که به استناد آن، شیوه حضرت ابراهیم (ع) ارجاع دادن انسان‌ها به نفس آن‌ها بوده است (فرجعوا الی انفسهم)، حضرت با اقدام خود، نوعی حالت رجوع به نفس را در مخاطبان خود ایجاد می‌کرده است. معلوم می‌شود فطرت انسانی ارزشمند است که راه دین از آن می‌گذشته است.
آیت‌الله مبلغی  اظهار داشت: رجوع به نفس یعنی رجوع به آنچه انسان واجد آن است، انسان فارغ از آنکه هنوز دین را پذیرفته باشد واجد فطرت، انصاف و عقل، اخلاق، گریزان بودن از کشته شدن دیگران و نفرت نسبت به انسان کشی است.
منتخب مردم لرستان در ادامه گفت : آیه " ولولا دفع الله الناس بعضهم ببعض لفسدت الأرض..." نیز تنها ناظر به جامعه ادیانی و اسلامی صرف نیست بلکه به تعبیر علامه طباطبایی در ارتباط با جامعه انسانی نیز هست؛ چه آنکه خداوند بعد از این جمله می‌فرماید "والله ذو فضل علی العالمین" و نفرموده علی المومنین.
آیت الله احمد مبلغی بال اشاره به  به آیه فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ تاکید کرد: این آیه بین دین و فطرت ارتباط برقرار می‌کند.
گفتنی است که این همایش بین‌المللی هفته جاری با حضور اندیشمندانی از کشورهای مختلف جهان در ژاپن برگزار شد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار