کد خبر: ۲۳۲۶۸۳
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵ 20 May 2016
سبقت استان‌های مجاور در توسعه تحصیلات تکمیلی از دانشگاه علوم پزشكي لرستان

















تابناک لرستان :در حوزه جنبش نرم‌افزاری برای دست‌یابی به پیشرفت و توسعه باید به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی توجه داشته باشیم و در حقیقت مراکز علمی و دانشگاه‌ها، خواستگاه اصولی‌ترین حرکت‌ها در حوزه‌ علم و اندیشه هستند.
امروزه کشورها سعی در توسعه تحصیلات تکمیلی و ‌ایجاد ارتباط‌‌ میان صنعت و دانشگاه‌ها و ارتقای دانش و فناوری دارند. به عبارت دیگر یکی از پرارزش‌ترین منابعی که هر جامعه ای برای پیشرفت و توسعه در اختیار دارد، دانشگاه است.
کشورهای جهان سوم نیز به‌ این باور رسیده‌اند که عامل اصلی توسعه ملی، گسترش کمی و کیفی فرصت‌های آموزشی است. هر چه آموزش بیشتر و با کیفیت بهتر ارائه شود، توسعه ملی سریع‌تر و در راستای آن سرمایه انسانی باسوادتر و بازدهی اقتصادی بالاتری صورت خواهد پذیرفت.
یکی از شاخص‌های توسعه شهرها، توسعه مراکز علمی است، در لرستان با تأسیس دانشگاه‌های جدید دانشجویان بسیاری به این استان وارد شدند که به دنبال آن رونق اقتصادی، افزایش سطح فرهنگی و ... ایجاد شد اما جدا از تاسیس یک دانشگاه وجود رشته های مادر و تخصصی و در عین حال زنجیره کامل آن نیز بایستی مد نظر قرار گیرد چرا که گاها رشته‌هایی تاسیس گردید ولی به دلیل نبود سطوح بالاتر این رشته‌ها فارغ‌التحصیلان آن بایستی برای ادامه تحصیل روانه استان‌های مجاور و یا دورتر شوند که طعم شیرینی این تحصیل را در کام آن‌ها و حتی خانواده‌های آنان کمرنگ و تلخ می‌کند.
سخن این مقاله در مورد ضعف تحصیلات تکمیلی در علوم پزشکی آن هم در استانی که علاوه بر این از لحاظ زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی در بین استان‌های غرب کشور حرفی نیز برای گفتن ندارد.
نگاهی مختصر به دانشگاههای علوم پزشکی تیپ دو کشور حاکی از ضعف متولیان دانشگاه علوم پزشکی در تاسیس رشنه‌های نخصصی مادر و تحصیلات تکمیلی داشته به گونه‌ای که دانشگاه علوم پزشکی ایلام از لرستان نیز حتی جلوتر افتاده است! خلاء رشته‌های مادر و تخصصی همچون مامایی پرستاری هوشبری و اطاق عمل در سطوح تکمیلی کاملاً به چشم می‌خورد و فارغ‌التحصیلان این رشته ها در سطح لیسانس بایستی به مهاجرت از استان و تحصیل در سایر استان‌ها فکر کنند، اگر چه در دولت قبل زمزمه‌هایی برای تشکیل پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پرشکی لرستان شد ولی حتی آن هم در حد حرف باقی ماند و سایر دانشگاه‌های مجاور از جمله همدان و کرمانشاه اقدامات لازم را انجام دادند.
امروزه اگر چه خبری از پردیس‌های بین‌الملل نیست ولی دانشگاه‌های آزاد و علوم پزشکی استان‌های مجاور برای بالا بردن سطح خود به افزایش رشته‌های تحصیلی در سطوح تکمیلی و رشته‌های دستیاری و همچنین ایجاد رشته‌های مشترک با سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح روی آورده که پی‌گیری مسئولان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان را می‌طلبد بلكه از دیگر استان‌ها بیشتر از این عقب نیافتاده و گامی در جهت ارتقا از تیپ دو به تیپ یک پیموده شود.
یقینا بسیاری ازفارغ‌التحصیلان بومی دوست دارند در شهر و دیار خود تحصیلات تکمیلی را به پایان برسانند به گونه‌ای که عده‌ای از آن‌ها نیز در استان خودمان مشغول به خدمت بوده که سوا از کوچ اين نيروها برای ادامه تحصیل، ساختار شغلی آنان نیز شکننده خواهد شد.
به گفته دکتر "ابوالفضل عباس‌زاده" معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان مجوز رشته‌های میکروب‌شناسی، ویروس‌شناسی، توکسینای میکروبی و انگل‌شناسی برای دانشگاه در سطوح ارشد و دکترا در حال پی‌گیری بوده كه البته اين موضوع امید به اعتلای دانشگاه علوم پزشکی لرستان را زنده می‌دارد.
امسال باتوجه به اظهارات رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی، ظرفیت پذیرش در آزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی سال ۹۵ ثابت مانده و کاهشی نسبت به سال گذشته نخواهیم داشت.
دکتر "محمدحسین پورکاظمی" در اين خصوص اعلام كرده است: با توجه به افزایش ظرفیت در کلیه آزمون‌های پزشکی در چند سال اخیر، در آزمون ارشد پزشکی سال جاری به سمت تثبیت ظرفیت رفته‌ایم و در مجموع می‌توان گفت نسبت به سال گذشته با کاهش ظرفیت مواجه نبوده‌ایم.
بدون شک بالا رفتن سطوح تخصیلات تکمیلی در دانشگاه علوم پزشکی لرستان علاوه بر ارتقا سطخ کیفی بهداشت و درمان استان، بر مولفه‌های دیگر آن از جمله ورود متخصصان و افزایش زیرساخت‌های درمانی لرستان نیز اثرگذار بوده و توسعه استان را تسریع خواهد بخشید.
امید است با راه‌اندازی و توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه علوم پزشکی لرستان و حتی دانشگاه ازاد اسلامی خرم‌آباد در دولت تدبیر و امید که وزارت خانه بهداشت آن متولی طرح تحول سلامت بوده به این مهم روز به روز نزدیک‌تر شویم.
ميرحسين شيخي‌بهاروند













ميرحسين شيخي‌بهاروند
/ كارشناس ارشد روابط بين‌الملل
منبع : یافته
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار