کد خبر: ۲۳۳۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶ 21 May 2016


استان‌هایی نظیر لرستان و ایلام جایگاه مناسبی در فرآیند توسعه ندارند

به گزارش تابناک لرستان به نقل از خبرگزاری برنا لرستان ، سید امین قانعی‌راد رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران گفت: استان‌هایی نظیر لرستان و ایلام جایگاه مناسبی در فرآیند توسعه ندارند.

وی که در افتتاحیه دفتر انجمن جامعه‌شناسی شاخه لرستان سخن می گفت با بیان این مطلب تصریح کرد: این استان جایگاه تاریخی، فرهنگی، جاذبه گردشگری و نیروی انسانی گسترده و متناسب دارد و باید جایگاه خود را در توسعه داشته باشد .

قانعی راد افزود:متأسفانه آنچه که عیان است این بوده که استان‌هایی نظیر لرستان و ایلام جایگاه مناسبی در فرآیند توسعه نداشتند و شاخص‌های توسعه‌ای اعم از توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نامناسب بوده است.

وی تصریح کرد: در بین 24 استان کشور لرستان از لحاظ توسعه‌ای رتبه 19 تا 21 را داراست و این شایسته استانی با پشتوانه اجتماعی و تاریخی نیست.

قانعی راد با بیان اینکه لرستان یکی از کانون‌های تمدن ایران محسوب می‌شده است تاکید کرد: با توجه به آثاری که از این استان برجای مانده(آثار مفرغی) نشان می‌دهد که لرستان ظرفیت‌های زیادی دارد و نبض جامعه در آن خوب می‌زند.

وی با بیان اینکه قبلاً نگاه امنیتی بر جامعه حاکم بوده خاطر شنان کرد: آنان جامعه مدنی و NGOها را به عنوان یک تهدید قلمداد می‌کردند نه یک فرصت و نسبت به جامعه‎شناسی یک دید منفی وجود داشت که افراد دور هم جمع شوند و فعالیت اجتماعی داشته باشند.

قانعی راد اظهار داشت: خوشبختانه امروز NGOها و جامعه مدنی ظرفیت خوبی در استان محسوب می‌شود و نگاه متفاوت شده پس باید قدر این مهم را بدانیم و برای تحکیم این فضایی که فضای تعاملی و گفتگویی است تلاش کنیم و رسالت انجمن جامعه‌شناسی ایران همین است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دانشگاه یکی از مکان‌های گفتگویی محسوب می شود عنوان کرد: مهم‌ترین وظیفه دانشگاه علاوه بر تربیت نیروی انسانی این است که باید به کانون اصلی گفتگو تبدیل شود تا انسان‌ها کنار هم بنشینند تا گفت‎وگو کنند

وی همچنین در خصوص وظیفه حقیقی رسانه نیز بیان داشت:وظیفه رسانه انتشار اخبار و نقل و انتقال آن به مخاطبین و ایجاد گفت‌وگو در سطح ملی است و نخبگان و اندیشمندان را بنشاند و فضای گفت‌وگویی ایجاد کند.

قانعی راد ادامه داد: جامعه‌شناسان به عنوان بخشی از دانشگاه کاری که انجام می‌دهند چیزی نیست جز تسهیل‌گری برای ایجاد گفت‌گوهای اجتماعی، هدف از این گفت‌وگوها هم حل مسائل و بحران‌های توسعه است.

وی اضافه کرد: در رخ دادن توسعه کشور نه تنها نیروهای امنیتی، سیاسی، سیاستمداران و نمایندگان مجلس و دستگاه‌های اجرایی نباید پیشگام شوند بلکه باید دستگاه‌های علمی و فرهنگی پیشگام توسعه باشند.

قانعی راد با اشاره به مواجه شدن جامعه با بحران قوم‌گرایی گفت : توسعه باید با یک نگاه فرهنگی دیده شود و این نگاه در بخش گفتگو توسعه و در کشوری تسری یابد جامعه‌شناسان تسهیل‌گر گفتگو باشند تا کانون‌هایی را برای گفت‌وگو و تعامل فراهم کنند.

وی تصریح کرد: نیاز است از طریق عقلانیت ارتباطی، توسعه ایجاد شود.

قانعی راد افزود: بسیاری از اتفاقاتی که در جامعه رخ می‌دهد را قادر نیستیم مفهوم‌پروری کنیم و از این تجربه استفاده کنیم و از دل آن سیاست‌هایی را درآوریم و به سیاست‌مداران بگوییم براساس این سیاست‌ها برنامه‌ریزی کنید.

وی با ضروری دانستن تعمیق دانش جامعه‌شناسی دانشجویان این رشته در استان یاداور شد: عمدتاً سیاست‌های توسعه‌ای ما دولت‌گرایانه بوده است و چنانچه ضربه‌ای دیده‌ایم به این خاطر بوده است و جای دانش و جامعه مدنی خالی بوده است.

قانعی‌راد افزود: باید تلاش شود در یک فضای مثلثی که اضلاع آن دانشگاه‌ها، نمایندگان دولت و جامعه مدنی است به طرح مساله بپردازیم و با یکدیگر گفت‌وگو کنیم.

وی تاکید کرد: در سطح استان و ملی تلاش کنیم سه قطب(ضلع) را به هم نزدیک کنیم.

قانعی‌راد گفت: باید در هر شهری دفاتر انجمن را ایجاد کنیم و این دفاتر بنا و پایه‌ای برای ایجاد اجتماع در لرستان باشد و نیاز است در بروجرد و سایر شهرستان‌ها دفاتری باشد تا در لرستان بتواند به مسائل استان بپردازد.

رییس انجمن جامعه‌شناسی ایران اظهار کرد: فقدان تفاهمی که در شهر و استانی وجود دارد باید مرتفع شود تا به توسعه و پیشرفت استان کمک کنیم و تبدیل به محل و کانونی برای گفت‌وگو شویم.

سید امین قانعی راد در پایان تاکید کرد: این دفاتر در مقاطع مختلف با بررسی نشست‌ها و همایش و جلسات گفت‌وگویی زمینه‌هایی را برای توسعه استان ایجاد کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار