کد خبر: ۲۳۴۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵ 23 May 2016


۱۲۴۰۲۸_Orig

به گزارش تابناک لرستان به نقل از خبرگزاری خانه ملت ،رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به تصویب قانون الزام دولت به پیگیری خساراتی که از ناحیه آمریکا به دولت و ملت ایران وارد شده، گفت: درصورت پیگیری جدی این قانون امکان دریافت غرامت از آمریکا امکان‌پذیر است.

الهیار ملکشاهی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به احکامی که علیه آمریکا در داخل و خارج از کشور صادر شده، گفت: آمریکایی‌ها از قبال قرار محکومیت هایی که در ایران و مجامع بین المللی علیه آنها صادر شده است بارها محکوم به پرداخت خسارت و غرامت شده اند که البته آن را بر نمی تابند.

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: برای گرفتن این غرامت ها چند راه وجود دارد نخست اینکه می توانیم اموالی که داخل کشور دارند مصادره کنیم و دوم اینکه وزارت خارجه باید پیگیری کند تا این احکام از طریق نهادهای قانونی و دادگاه های بین المللی اجرا شود که البته پیگیری آن چندان راحت نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه آمریکا بارها خسارت هایی به کشورمان زده است که حتی در قالب احکام نیز صادر نشده، عنوان کرد: حدود دو سال پیش قانونی در مجلس مبنی بر پیگیری دریافت خسارت از دولت آمریکا به خاطر واقعه کودتای ۲۸ مرداد به تصویب رسید که البته پیگیری آن به نوعی تعطیل شد.

ملکشاهی ادامه داد: قرار بود بر اساس این قانونی کمیسیونی تحت مدیریت وزیر خارجه کشورمان با حضور برخی دولتمردان و رؤسای کمیسیون امنیت ملی و حقوقی و قضایی تشکیل شود تا بررسی شود موضوع دریافت غرامت ناشی از حادثه کودتای ۲۸ مرداد در کجا طرح دعوی شده و پیگیری شود اما یک جلسه آن نیز برگزار نشد.

وی ادامه داد: از این رو مجلس بر آن شد قانون جدیدی را هفته گذشته به تصویب برساند که تشابهاتی به قانون قبلی دارد مبنی بر اینکه دولت ملزم به پیگیری خساراتی شود که از ناحیه آمریکا به دولت و ملت ایران وارد شده است.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: کم کاری هایی در خصوص پیگیری دریافت غرامت از آمریکا از سوی دولت صورت گرفته که این قانون وزارت خارجه را ملزم می کند هر سه ماه یک بار گزارشی مبنی بر روند پیگیری دریافت این غرامت به کمیسیون امنیت ملی و حقوقی قضایی ارائه کند./

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار