استاندار لرستان در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی :
هوشنگ بازوند در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: در بین 31 استان کشور بنا براین بود که یک استان توسعه یافته و یک استان کمتر توسعه یافته به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور معرفی شوند که دراین بین آذربایجان شرقی و لرستان به عنوان پایلوت انتخاب شدند.بازوند ادامه داد: سالانه 7139 نفر از استان مهاجرت می‌کنند که پشت این شاخص خیلی حرف و حدیث بوده و این مهم نگران کننده استچنانچه عمده این افرادی که مهاجرت می‌کنند افراد باسواد و پولدار باشد وای به حال لرستان، نیاز است در اقتصاد مقاومتی تکلیف این شاخص مشخص شود
کد خبر: ۲۳۵۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲ 25 May 2016





به گزارش تابناک لرستان ،هوشنگ بازوند در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: در بین 31 استان کشور بنا براین بود که یک استان توسعه یافته و یک استان کمتر توسعه یافته به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور معرفی شوند که دراین بین آذربایجان شرقی و لرستان به عنوان پایلوت انتخاب شدند.

وی افزود:این انتخاب با پیشنهاد وزیر کشور و هیات دولت انجام شد ,انتخاب لرستان به این خاطر بوده که آنان به دنبال یک سری شاخص‌ها بودند.

بازوند بابیان اینکه تلاش 2.5 ساله استان در توسعه اقتصادی بالاخره با این انتخاب به نتیجه نشست ،تصریح کرد: نقطه ضعف ما در استان این است که مدیران در این 35 سال به بخش خصوصی بها ندادند.

وی خاطر شنان ساخت: یکی از وظایف ما مدیران این است که بتوانیم ایجاد فرصت کنیم و با فرصت‌سوزی توسعه‌ای رخ نمی‌دهد.

بازوند بیان داشت:در لرستان شرایط خوبی داریم اما نتوانسته‌ایم آنگونه که باید توسعه‌یافتگی ایجاد کنیم و این نشان می‌دهد که فرصت‌سوزی‌ها شده است.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب لرستان دستخوش فرصت‌سوزی‌هایی بوده که نمونه آن پالایشگاه اراک است که به نام لرستان بوده اما به اراک داده شده و هم اکنون نیز برای بقایش باید از آب لرستان استفاده شود.

بازوند با بیان اینکه در دولت مهرورزی 720 میلیارد دلار نفت بفروش رسید اما حتی 5 دلار از آن برای لرستان هزینه نشده است اظهارداشت: تنها ارمغان فروش 720 میلیارد دلار نفت برای لرستان نرخ اول بیکاری در کشور بوده است

وی با بیان اینکه متاسفانه در لرستان همیشه گرفتار یک فقر مطالبه‌گری هستیم تاکید کرد:در دولت تدبیر و امید مدیران باید بنا را تغییر رویکرد قرار دهند.

بازوند افزود: در لرستان نقاط قوتی داریم که گاهی سرمایه هستند و هنر مدیران بسیج کردن مردم به سمت این سرمایه هاست

وی نقطه قوت لرستان را آب و گردشگری برشمرد و اضافه کرد: اما نتوانسته‌ایم مشارکت مردم را به این سمت سوق دهیم و به دنبال این بودیم تا از اعتبارات دولتی کمک بگیریم.

بازوند تصریح کرد: پایلوت بودن لرستان در اقتصاد مقاومتی فرصت خوبی است و همه باید کمک کنند و در این راستا قدمی بردارند.

وی تاکید کرد: خیلی از مدیران نمی‌دانند اقتصاد مقاومتی یعنی چه و آنان هنوز 24 بند اقتصاد مقاومتی را که رهبر معظم انقلاب 2.5 سال است برآن تاکید دارد را نمی‌دانند.

بازوند اشاره کرد: پایلوت شدن لرستان فرصتی است که باید منجر به ایجاد رونق اقتصادی در استان شود.

وی با تاکید بر اینکه این فرصت پول نیست بلکه فرصتی برای تغییر رویکرد مدیران است اظهار داشت:روکراسی اداری مهمترین مانع بر سر راه اقتصاد مقاومتی در استان است .

بازوند ادامه داد:ظرفیت‌های بزرگ و فراوانی در استان وجود دارد که باید احیاء شوند و موانع بر سر راه برداشته شودلذا فقط کافی است رویکردمان ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی به استان باشد.

وی یادآورشد: بناست در مسیر پتروشیمی‌ها یک پالایشگاه برای تهیه خوراک ایجاد شود که پس از تصمیم‌گیری‌ها بناشد این مهم در لرستان ایجاد شود.

بازوند گفت: رونق اقتصادی در لرستان در گرو سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است و با ایجاد رونق اقتصادی شاهد ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در استان خواهیم بود.

وی اظهار کرد: در اقتصاد مقاومتی 24 رویکرد از سوی مقام معظم رهبری و 12 برنامه از سوی دولت ابلاغ شده است که باید براساس این رویکردها و برنامه‌ها پیش برویم وارتقا بهره‌وری نیروی انسانی بسیار حائز اهمیت است چرا که اقتصاد مقاومتی بدون بهره‌وری موفق نمی‌شود .

وی برنامه پیشبرد برون‌گرایی اقتصادرا یکی از رویکردهای اقتصاد مقاومتی برشمرد وتاکید کرد: نباید توسعه صادرات غیر نفتی را نادیده بگیریم اینکه کارخانه‌ای راه‌اندازی شود اما به دنبال صادراتش نباشیم راه بجایی نمی‌بریم، سال گذشته شاهد رشد 106 درصدی صادرات غیرنفتی در لرستان بودیم و امسال باید رشد مشخصی داشته باشیم.

بازوند تصریح کرد: توسعه عدالت اجتماعی از دیگر رویکردهای اقتصاد مقاومتی محسوب می شود و در راستای تحقق این مهم محرومیت‌زدایی را در اقتصاد مقاومتی ویژه ببینیم

وی افزود: ظرفیت‌های فراوان نرم‌افزاری و سخت‌افزاری زیادی در لرستان وجود دارد پس بیاییم فیتیله سیاسی را پایین بکشیم و از توان افراد از هر جناح و گروهی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در استان بهره ببریم .

بازوندبیان داشت: بایداز مردم به عنوان یک ظرفیت بالا در اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم.

وی افزود: کلی کارخانه در استان راه‌اندازی شده اما بهره‌وری آنها 2 درصد است واینکه کارخانه‌ای راه‌اندازی شود و تنها با ظرفیت 5 درصدی فعالیت کند ظلم است و چنانچه موانع برسر راه سرمایه‌گذاری برداشته شود ممکن است همین کارخانجات با ظرفیت 70 درصد کار کند.

بازوند تصریح کرد:برنامه ملی عدالت بنیان از دیگر رویکردهای اقتصاد مقاومتی است وهمانگونه که اقتصاد مقاومتی شرایط را برای سرمایه گذار بخش خصوصی تسهیل کرده همین قدر شرایط را برای سودجویان و دلالان سخت می‌کند به همین دلیل افرادی که پول‌های این مردم را به بهانه سرمایه‌گذاری بردند و در تهران ویلا خریدند باید بیایند و پاسخگو باشند.

وی متذکرشد: در بنگاه‌های زودبازده اقتصادی 67 درصد انحراف و 44 درصد معوقه را شاهدیم واین یک شاخص بدی است و نباید توقع داشته باشیم که اقتصاد در لرستان رونق بگیرد.

بازوند تاکید کرد: توسعه اقتصاد دانش‌بنیان یکی دیگر از رویکردهای اقتصاد مقاومتی و دانشگاه‌ها باید حرکت‌های دانش‌بنیان را به صورت ویژه کمک کنند چون درآمد شرکت‌های دانش بنیان چندین برابر درآمد نفت است و این حرکت‌های دانش بنیان بازار را بهم ریخته است پس نباید از حرکت‌های دانش بنیان غافل شویم و باید شرایط را برای حضور فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مهیا سازیم.

وی افزود: در این راستا به دکتر عزیزی رئیس دتنشگاه لرستان سفارش کردم سالن‌های دانشگاه را به صورت رابگان در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار دهد.

بازوند خاطر نشان کرد: گفتمان و فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی نیزاز دیکر رویکردهای ابن اقتصاد است وتبدیل لرستان از معبر به مقصد گردشگری بخاطر فرهنگ سازی و مشارکت مردمی محقق شد بگونه ای که در نوروز امسال این مهم ملموس بود و مردم نیز رضایت داشتند وگفتمان مقصد گردشگری سر سفره مردم لرستان نقش آفرینی کرد و در اقتصاد مقاومتی نیز باید گفتمان سازی شکل گیرد.

وی شفاف و سالم سازی اقتصاد مقاومتی را دست رد زدن به سیستم دلال بازی و خاتمه خواندو بیان داشت: دلال بازی در اقتصاد کشور تولید را نابود می‌کند.

بازوند عنوان کرد: یک سوم لرستان(کوهدشت و پلدختر) به سمت خوزستان دارای میادین بزرگ نفتی است اگر بتوانیم این ظرفیتها را روز آمد کنیم همین میادین نفتی کفایت اقتصاد لرستان را می‌کند پس باید ظرفیت‌های نفتی لرستان را احیاء کنیم.

وی گفت: علیرغم اینکه هیچ استانی اقلیم لرستان راندارد اما نتوانسته ایم مردم را روی داشته‌هایمان بسیج کنیم و تنها مردم راروی نداشته‌ها و فقرمان بسیج کردیم

بازوندیاداورشد: توسعه با ترحم صورت نمی‌گیرد بلکه باید گفتمان‌سازی را روی نقاط قوت انباشته کنیم تا مردم روی نقاط قوت و سرمایه‌ها بسیج شوند.

وی با بیان اینکه برنامه ملی هدفمندسازی یارانه ها کار سختی است افزود: درامد مردم پایین است واگر با مشارکت مردم بتوانیم صندوق حمایت از اشتغال راه اندازی و مردمی سازی کنیم قطعا مردم 45 هزار تومان یارانه خود را در راستای توسعه استان در این صندوق سرمایه گذاری می کنند.

بازوند ادامه داد: سالانه 7139 نفر از استان مهاجرت می‌کنند که پشت این شاخص خیلی حرف و حدیث بوده و این مهم نگران کننده استچنانچه عمده این افرادی که مهاجرت می‌کنند افراد باسواد و پولدار باشد وای به حال لرستان، نیاز است در اقتصاد مقاومتی تکلیف این شاخص مشخص شود.

وی اظهار کرد: زمانی می‌توانیم از بلوط محافظت کنیم که بلوط اقتصادی شود و تا زمانی در زاگرس میانی بلوط اقتصادی نشود این مشکل همچنان پابرجاست.

بازوند نقطه ضعف لرستان بها ندادن مدیران به بخش خصوصی در طی این 35 سال دانست وگفت:مدیران به بخش خصوصی بها ندادند و: حتی برای پرواز خرم آباد -مشهد یک چارتر کننده نداشتیم

استاندار لرستان خاطر نشان ساخت: مجوز بندرخشک و منطقه ویژه اقتصادی را برای استان اخذ کردیم، ولی بزرگترین ضعف ما در استان این است بکه بخش خصوصی نداریم تا این دو فرصت را برایمان احیاء کند.

هوشنگ بازوند تاکید کرد: با تلاش و پیگیری‌های زیاد توانستیم مجوز بندر خشک را برای لرستان اخذ کنیم، تنها 4 تا 5 استان موفق به اخذ این مجوز شدند و این فرصت خوبی برای لرستان است زیرا که 15میلیون تن بار از خوزستان به سایر نقاط کشور صادر که تنها 5 میلیون تن آن از طریق راه آهن منتقل می‌شود و قطعا وجود بندرخشک در لرستان د فرصتی برای رونق اقتصادی لرستان خواهد شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار