کد خبر: ۲۳۵۵۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵ 25 May 2016
به گزارش تابناک  لرستان، سیدعلی‌نادر دهقانی‌الوار، رئیس جهاد دانشگاهی لرستان در چهل و دومین گردهمایی معاونین آموزشی جهاد دانشگاهی کشور که از صبح امروز چهارشنبه، پنجم خردادماه در محل سالن آمفی تئاتر استانداری لرستان آغاز شده است، گفت: در جهاد دانشگاهی تمام سعی خود را به‌کار بسته‌ایم که زیرساخت‌های لازم برای توسعه استان را در مجموعه فراهم کنیم و تا به حال در همین راستا اقدام کرده‌ایم.
وی اولین و مهم‌ترین زیرساخت را فضای فیزیکی دانست و افزود: طی ۳۰ ماه گذشته روزانه دو مترمربع فضا به جهاد دانشگاهی اضافه کرده‌ایم و در ۹۰۰ روز گذشته حدود ۱۸۰۰ مترمربع ساخته و تحویل داده‌ایم.
دهقانی‌الوار با بیان این‌که روزانه ۵,۵ متر زمین نیز به مجموعه اضافه شده است، اضافه کرد: امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان، زمین محل اجرای مجتمع تحقیقات جهاد دانشگاهی واگذار شود که در این صورت تا حدودی در این حوزه خودکفا خواهیم شد.
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی لرستان با بیان این‌که دو کار مهم در جهاد دانشگاهی پیگیری می‌کنیم و آن‌را تکلیف خود دانسته‌ایم، تصریح کرد: این دو اقدام مهم پژوهش و فناوری است که در مجموعه تعطیل بود و فعالیتی نداشتند اما آنها را مجدداً بازسازی کرده‌ایم، همچنین مرکز رشد دوباره در این واحد احیا شده است.
وی ادامه داد: حدود هشت شرکت و واحد فناور در این مرکز مشغول فعالیت است و تعهد کرده‌ایم تا پایان سال ۹۶، ۵ شرکت دانش‌بنیان را نیز تحویل استان دهیم و معتقدیم که می‌توانیم در این زمینه پیشتازتر عمل کنیم.
دهقانی‌الوار از دیگر اقدامات انجام شده به راه‌اندازی اولین مجموعه فن‌‌بازار منطقه‌ای استان توسط جهاد دانشکاهی اشاره کرد: فن‌بازار جایی است که فعالیت‌های فناورانه به فروش می‌رسد و حال فضایی فراهم کرده‌ایم که افراد کارهای تحقیقاتی انجام دهند و پروژه خود را به محصول تبدیل کنند و به فروش برسانند، این فضا در استان فراهم شده و در حال فعالیت است.
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان به فعالیت این واحد در حوزه سنگ نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه سنگ که یکی از ظرفیت‌های اصلی استان است کارگاه تراشکاری سنگ راه‌اندازی کرده‌ایم و کار خود را در حوزه سنگ‌های تزئینی آغاز کرده است.
وی خام‌فروشی سنگ را از آسیب‌های وارده در اقتصاد استان دانست و ادامه داد: در حوزه پژوهش نیز علاوه‌بر مرکز گیاهان دارویی و GIS مرکز بهینه‌سازی مرکز انرژی را راه‌اندازی کرده‌ایم که موضوعات مهم کشور است و در حال حاضر این مرکز کار می کند و کارگاه‌های آن تجهیز و نیروهای آن نیز جذب شده است.
دهقانی‌الوار به فعالیت جهاد دانشگاهی استان در حوزه ناباروری اشاره کرد و افزود: هم اکنون مراحل راه‌اندازی مرکز درمانی رویان مجوزهای لازم آن از وزارت بهداشت و جهاد دانشگاهی اخذ شده است و مقدمات آن فراهم شده است ما جزء ۵ استانی هستیم که وزارت بهداشت نیز کمک‌های لازم را به عمل خواهند آورد.
عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی لرستان با بیان این‌که همچنین مجوز مجتمع فناوری با تأکید بر گیاهان دارویی در استان به دست آمده و مقدمات راه‌اندازی آن فراهم شده است، اظهار کرد: در برنامه‌ای که استاندار لرستان برای افتصاد مقاومتی تدوین کرده است مسئولیت‌هایی را به عهده گرفته‌ایم به ما مانند دیگر دانشگاه‌ها تکلیف شده بود که تا پایان ۹۶ تنها ۵ شرکت دانش‌بنیان راه‌اندازی کنیم اما به‌خاطر ظرفیت‌هایی که در جهاد دانشگاهی دیدیم داوطلبانه ۵ مسئولیت دیگر را پذیرفتیم.
دهقانی‌الوار با اشاره به این وظایف گفت: یکی از این کارها راه‌اندازی مجتمع تحقیقات فناوری است و ما به‌عنوان یک مجموعه دانشگاهی پژوهشگاهی که در کشور کارهای اثرگذار انجام می‌دهیم خواستیم مؤثرتر باشیم و برای همین این مرکز راه‌اندازی می‌کنیم.
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان ادامه داد: مرکز درمان ناباروری نیز از دیگر فعالیت‌هاست و مرکز آموزشی کوهدشت را نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تا پایان برنامه آن را تکمیل کنیم همچنین ساختمان ستادی جهاد و برگزاری همایش تشکل‌های زیست محیطی از دیگر تکالیف ما بود که چند وقت پیش انجام شد.
وی از آسیب‌های وارده در حوزه پژوهش و فناوری را فروش محصولات ناشی از تحقیقات دانست و گفت: متأسفانه درصد کمی از منابع واحد لرستان از محل فروش فناوری بوده اما هدف‌گذاری برنامه ششم را با هدف یک جهش معنادار به‌نحوی انجام داده‌ایم که این میزان به حدود ۳۰ درصد برسد.
دهقانی‌الوار با یادآوری حداقل ۵ برابر کردن اعتبارات ۱۵ تا ۲۰ درصدی دولت توسط این نهاد و صرف آن در حوزه پژوهشی و فناوری گفت: در لرستان تلاش بر فعالیت‌های فناوری است و حداکثر تکیه به منابع دولتی حدود ۱۲ درصد است
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار