استاندار لرستان در نشست اقتصاد مقاومتی لرستان :
هوشنگ بازوند گفت : طرح راکد حوزه کشاورزی در لرستان وجود دارد وقرار است طی دو سال این طرح ها همگی احیا شوند که سرمایه گذاری این طرح ها ایجاد شده لذا از وزارت جهاد کشاورزی درخواست می شود به این موضوع توجه ویژه داشته باشند. کشاورزی لرستان هنوز با رویکرد سنتی و معیشتی اداره می شودلذاباید به سمت تبدیل کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی و اقتصادی برویم تا هم کشاورزی استان بصورت مکانیزه درآمده و هم در تولید ناخالص استان و کشور نقش ایفا کند.
کد خبر: ۲۳۵۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷ 26 May 2016




به گزارش تابناک  لرستان ، نماینده عالی دولت در لرستان ،در جلسه  اقتصاد مقاومتی لرستان ودرحضور  وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد:  انتظار می رود وزارتخانه ها به مصوبات سفر هیئت دولت در استان ها پایبند باشند.

استاندار لرستان با بیان اینکه رئیس جمهور در سفر خود به شهرستان کوهدشت مباحثی در خصوص ایجاد سد معشوره مطرح کرد و این موضوع به صورت مصوبه درآمد خاطر نشان کرد:هنوز این سد تعیین تکلیف نشده است.

هوشنگ بازوند افزود:  ۱۹۸ هزار هکتار زمین کشاورزی در شهرستان کوهدشت وجود داشته بطوریکه تنها ۹ درصد آن آبی است.

وی با بیان اینکه سد معشوره می تواند نقش کنترل کننده سیلاب را داشته باشد .خاطر نشان کرد:قرار شد سد معشوره حدود ۳۶ هزار هکتار زمین را آبی کند که با وجود مشکلات پیش آمده قید این میزان را زده و انتظار داریم حداقل بین ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار از زمین های کوهدشت توسط سد معشوره آبی شوند زیرا احداث این سد باعث ایجاد ۱۰ هزار شغل در منطقه می شود.

بازوند اظهار داشت:امسال میزان خسارات سیل در شهرستان پلدختر حدود ۱۲۰ میلیارد تومان بود که اگر این سد وجود داشت این همه خسارت وارد نمی شد لذا انتظار داریم در شورای عالی آب مشکل سد معشوره حل و فصل شود.

وی با بیان اینکه دکتر جهانگیری در سفر به لرستان دستور سریع به وزیر نیرو مبنی بر مطرح شدن مشکل سد معشوره در شورای عالی آبی ابلاغ کرد اضافه کرد:سال گذشته با بهره برداری از سد ایوشان و آزادسازی حدود هفت متر مکعب از این سد برای رفع مشکل خشکی رودخانه کشکان اقدام شد.

بازوند در ادامه سخنان خود یادآورشد:در کشور شرایط خوبی برای کشت گلخانه ای وجود داشته و باید به این سمت حرکت کرد و لرستان آمادگی سرمایه گذاری شرکت شهرک های کشاورزی که توسط وزارت نیرو تشکیل شده را دارد.

وی بیان کرد:در شهرستان پلدختر700هکتار زمین آماده برای طرح شرکت شهرک های کشاورزی وجود دارد و در شهرستان ازنا نیز سازمان هلال احمر و استانداری لرستان به صورت مشترک ۱۵۰ هکتار زمین دارند که می تواند در اختیار این طرح قرار گیرد.

بازوند با تاکید براهمیت توسعه باغات در لرستان  گفت: در لرستان زمین های شیب دار زیادی وجود دارد که برای توسعه باغات می توان از آن ها استفاده کرد لذا برای توسعه باغات کشاورزان نیاز به تسهیلات ارزان قیمت دارند که باید نرخ اعطای تسهیلات به استان کاهش یابد.

وی خاطر نشان ساخت: ۱۲۷ طرح راکد حوزه کشاورزی در لرستان  وجود دارد وقرار است طی دو سال این طرح ها همگی احیا شوند که سرمایه گذاری این طرح ها ایجاد شده لذا از وزارت جهاد کشاورزی درخواست می شود به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

بازوندافزود: کشاورزی لرستان هنوز با رویکرد سنتی و معیشتی اداره می شودلذاباید به سمت تبدیل کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی و اقتصادی برویم تا هم کشاورزی استان بصورت مکانیزه درآمده و هم در تولید ناخالص استان و کشور نقش ایفا کند.

استاندار لرستان با ذکر  چالش های پیش روی کشاورزی لرستان به حضار گفت:یکی از چالش های لرستان در خصوص کشاورزی   بحث تخصیص آب است بطوریکه علی رغم اینکه لرستان استانی پرآب است اما برای توسعه بخش کشاورزی در حوزه وزارت نیرو با چالش تخصیص آب مواجه است.

هوشنگ بازوند در خاتمه تاکید کرد: ۳۲ درصد وسعت حوزه کرخه مربوط به لرستان است و ۴۲ درصد بارندگی های حوزه کرخه و ۵۰ درصد روان آب های آن مربوط به لرستان بوده ولی با این وجود درگیر ۳۰۰ میلیون متر مکعب تخصیص برای این حوزه هستیم که از سفر هیئت دولت تا کنون با این موضوع درگیر بوده ولی هنوز موفق به اخذ این تخصیص برای حوزه کرخه نشده ایم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار