کد خبر: ۲۳۵۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸ 26 May 2016


به گزارش تابناک لرستان ،به نقل از همشهری لرستان،اکنون بیش از 70 واحد سنتی و کوچک و 4 واحد صنعتی تولید قارچ در استان وجود دارد که سالانه حدود هزار تن قارچ توسط این واحدها تولید می‌شود.
در حال حاضر شرایط برای اشتغال حدود 182 نفر در این واحدها به وجود آمده است.
واحدهای تولید قارچ در همه شهرستان‌های استان ساخته شده‌اند، اما بیش از 16 واحد تولیدی در شهرستان خرم‌آباد وجود دارد که ظرفیت مناسبی را برای بخش تولید استان ایجاد كرده است.
برای حمایت از این واحدها در سال‌های گذشته تسهیلات مناسبی به تولیدکنندگان پرداخت‌ شده است.
 مشکل اصلی تولیدکنندگان این محصول در استان نبود صنایع تبدیلی برای فرآوری قارچ است.
اغلب واحدهای تولیدکننده قارچ استان ظرفیت کمتر از 10 تن در سال را دارند و افراد به‌صورت سنتی به تولید قارچ اقدام می‌کنند.در نتیجه توانایی بازاریابی مناسب توسط تولیدکنندگان سنتی و خانگی وجود ندارد. به همین دلیل باید با ایجاد واحدهای فرآوری به جمع‌آوری محصول تولیدکنندگان خرد اقدام کرد.
قارچ به ‌عنوان یک محصول پروتئینی بسیار مناسب کاربردهای زیادی دارد و برای بیماری‌های قلبی و عروقی مفید است.
 در چند سال گذشته مردم استان رغبت بیشتری برای استفاده از این محصول نشان داده‌اند.
باوجود اینکه لرستان در تولید لوبیا به عنوان قطب اصلی تولید این محصول به شمار می‌رود، اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی نتوانسته‌ایم از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کنیم.
این در حالی است که در صورت وجود یک کارخانه تولید کنسرو لوبیا و قارچ می‌توان علاوه بر برطرف کردن مشکلات تولیدکنندگان ارزش‌افزوده بیشتری وارد اقتصاد استان کرد.
به همین دلیل از همه افرادی که توانایی ساخت صنایع تبدیلی را در استان دارند، برای سرمایه‌گذاری در استان دعوت می‌شود و حمایت‌های ویژه‌ای نیز از این افراد خواهد شد.
به هر حال سیاست اصلی دولت تکمیل زنجیره‌های تولید در همه بخش‌هاست.
 امیدواریم بتوانیم با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی زنجیره تولید قارچ را در استان تکمیل و مشکلات بازاریابی و فروش تولیدکنندگان این عرصه را برطرف کنیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار