کد خبر: ۲۳۵۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵ 26 May 2016


معادن سنگ


به گزارش تابناک لرستان ،معاون امور معدنی و اکتشافات سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: مرکز فروش تجاری و توسعه ظرفیت‌های اقتصادی صنایع معدنی در استان ایجادو به تیمی مجرب از اساتید دانشگاه واگذارشده است.

ظهیر حیدری نژاد ظهر امروز در جلسه مجمع عمومی عادی سالانه سازمان نظام‌مهندسی معدن استان که در سالن جلسات اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان لرستان برگزار شد با اشاره به‌ قرارگیری استان لرستان در ناحیه خاصی از کشور به لحاظ کانی‌زایی فلزی اظهار داشت: استان لرستان یک ظرفیت انکارناپذیر در حوزه معدن در کشور به شمار می‌رود.

وی افزود: بخش مهمی از استان لرستان کمربند کانی‌زایی کشور است، بخشی از این استان در زون معدنی از کشور قرار دارد که ذخایر قابل‌توجه فلزی را دارد به‌ طوری‌که بعضی از این ذخایر مزیت‌های نسبی و برخی مزیت‌های مطلق ما در کشور است.

معاون امور معدنی و اکتشافات سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان عنوان کرد: پروانه‌هایی در سازمان صادر و قراردادهایی که برای فروش این محصولات معدنی در خارج از استان منعقدشده بدون اینکه کوچک‌ترین بهره‌ای برای لرستان داشته باشد از استان خارج می‌شود.

وی بیان کرد: در هفته گذشته تنش فزاینده‌ای برای صدور مجوز برداشت ذخیره سلیس در استان داشته‌ایم که این ذخیره را یکی از استان‌های هم‌جوار از طریق رابطی به استان دیگر برده، بسته‌بندی و به خارج از کشور صادر می‌کنند.

حیدری نژاد تصریح کرد: این ذخیره بدون اینکه یک نفر اشتغال برای استان ایجاد کند و کوچک‌ترین ارزش‌افزوده‌ای برای لرستان داشته باشد از استان خارج می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال که سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است و در استان لرستان سند اقتصاد مقاومتی تدوین‌شده و مسئولان به‌طور خاص روی این موضوع برنامه‌ریزی کرده‌اند، فعالیت‌های گسترده و کم‌نظیری در تاریخ استان در جریان است اما تأکید خاص برنامه‌ریزان و مدیران استان بر بخش معدن است.

معاون امور معدنی و اکتشافات سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: امروز 70 درصد صنایع استان، صنایع وابسته به بخش معدن است و بیش از 50 درصد گردش مالی و اقتصادی استان نیز بخش معدن است بنابراین بخش معدن بدون شک پررنگ‌ترین بخش اقتصادی در استان لرستان است.

وی اظهار داشت: چرا نباید از این مزیت برای رفع مشکلات و موانعی که گریبان گیر جامعه است مانند اشتغال استفاده کنیم.

حیدری نژاد افزود: تیم جدیدی در استان تشکیل شده و یک سری برنامه‌ها دارد که به‌ تدریج انجام می‌دهد، هر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم عده‌ای مخالف هستند و افرادی رانت این حوزه را در استان قبضه کرده‌اند که این موضوع به‌ هیچ‌عنوان پذیرفتنی نیست و اصلاح خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: حساب ویژه‌ای بر روی ظرفیت نظام‌مهندسی استان باز کرده‌ایم و اختیاراتی را که بر اساس قانون اجازه داشته باشیم به این حوزه تفویض خواهیم کرد.

معاون امور معدنی و اکتشافات سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بیان کرد: برنامه تحرک بخشی حوزه معدن در چهار حوزه اکتشاف، استخراج، فناوری و بازرگانی تهیه‌شده که در همه حوزه‌ها فعالیت می‌شود.

وی تصریح کرد: 17 نوع ماده معدنی در استان اکتشاف شده که باید اکتشاف مقدماتی و تفصیلی آن‌ها تمام شود، امروز چهار هلدینگ بزرگ سرمایه‌گذاری معدنی در کشور به استان لرستان ورود کرده‌اند که پهنه‌های معدنی را به آن‌ها واگذار کرده‌ایم و کارهای اکتشافی به‌صورت بسیار جدی پیش می‌رود.

حیدری نژاد خاطرنشان کرد: در حوزه استخراج برنامه‌هایی داریم که یکی از بندهای مهم آن نوسازی ناوگان معدنی است؛ یکی از انتظاراتی که از نظام‌مهندسی داریم توسعه ظرفیت فنی اعضاست، توسعه و تکمیل ظرفیت ارزش در حوزه فعالیت‌های معدنی در دستور کار است و بخشی از صنایع معدنی که راکد بوده و با مشکلاتی مواجه هستند بررسی، بخشی که قابلیت احیاء داشته باشد موانع موجود برطرف و کمک می‌شود به چرخه اقتصادی استان برگردد.

وی گفت: در بحث بازرگانی مرکز فروش تجاری و توسعه ظرفیت‌های اقتصادی صنایع معدنی در استان ایجاد کرده‌ایم و به یک تیم مجرب از اساتید دانشگاه واگذارشده است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار