کد خبر: ۲۳۵۹۸۹
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶ 26 May 2016


پروژه های صنعتی و معدنی کردستان

به گزارش تابناک لرستان ،مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان لرستان گفت: ۶۰۰ الی ۷۰۰ صنایع معدنی در استان لرستان وجود دارد که تعدادی از این صنایع فعال و نیمه فعال است و کارشناسان فنی باید به صنایع معدنی ورود پیدا کنند.

محمدرضا صفی خانی ظهر امروز در جلسه مجمع عمومی عادی سالانه سازمان نظام‌مهندسی معدن استان که در سالن جلسات اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان لرستان برگزار شد اظهار داشت: استان لرستان دارای ظرفیت‌های بسیاری به‌ ویژه در حوزه معدن است که اگر به این ظرفیت‌ها توجه می‌شد می‌توانستیم بهره خوبی از ظرفیت‌ها ببریم.

وی افزود: دو تفکر در بین کارشناسان و فعالان حوزه معدن وجود داشت مبنی بر اینکه چون در حوزه زاگرس قرار داریم شاید لرستان، استانی معدنی به شکل واقعی نباشد و نتوان سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در حوزه معدنی انجام داد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان لرستان عنوان کرد: اعتقاد دیگر این بود که پهنه‌های معدنی خوبی در استان وجود دارد و مطالعات معدنی گسترده‌ای در استان انجام‌نشده که با مطالعات گسترده معدنی می‌توانیم معادن را شناسایی و از معدن تک‌قطبی سنگ خارج شویم و به ظرفیت‌های دیگر معدنی دست یابیم.

وی بیان کرد: حرکت‌های خوبی مانند مطالعات زمین‌شناسی در استان انجام‌شده و به این باور رسیدیم که ظرفیت‌های معدنی خوبی در استان لرستان وجود دارد بنابراین باید شرایطی را به وجود بیاوریم که این ظرفیت‌های معدنی به اقتصاد استان کمک و ایجاد ثروت کند.

صفی خانی تصریح کرد: تاکنون هیچ‌کدام از ما به این باور نرسیده‌ایم و این ظلمی است که به مردم استان می‌کنیم باوجوداینکه فارغ‌التحصیلان و دانشجویان بسیاری درزمینهٔ معدن در استان لرستان داریم به‌ طوری‌که اگر تمام دستگاه‌های اجرایی استان فقط کارشناسان معدن را به کار بگیرند شاید نتوانند یک‌هزارم جمعیت آن‌ها را جذب کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم فارغ‌التحصیلان وارد استان‌های دیگر شوند و در کارهایی که تخصصشان نیست وارد کنیم ظلمی در حق فارغ‌التحصیلان معدن کرده‌ایم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان لرستان گفت: باید ظرفیت‌ها را بشناسیم، ایجاد تسهیل در فعالیت‌های معدنی کنیم و ارزش‌افزوده را در فعالیت‌های معدنی استان ایجاد کنیم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر 14 واحد میکرونیزه کربنات کلسیم در شهرستان الیگودرز بالاتر از ظرفیتی که دارند فعالیت می‌کنند و عمدتاً برای کشورهای خارجی صادرمی‌کنند؛ وقتی زنجیره ارزش را در این حوزه شکل بدهیم اتفاقات مثبتی در حوزه صنعت و معدن استان به وجود می‌آید.

صفی خانی افزود: یکی از مشکلاتی که داریم و مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کرد موضوع نگاه است، تا نگاه خود را عوض نکنیم هیچ تغییری در زندگی‌مان پیش نمی‌آید؛ اقتصاد مقاومتی یعنی روش اقتصادی و در روش اقتصادی تکالیفی که بر عهده مردم و دولت‌ها بوده به شکل خوبی انجام‌نشده که اقتصاد مقاومتی این تکالیف را به دولت‌ها گوشزد می‌کند تا در یک پروسه زمانی مشخص تکالیف خود را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه این تکالیف زمانی انجام می‌شود که نگاهمان را عوض کنیم، یک نگاه بنگاهی داشته باشیم نه یک نگاه دولتی عنوان کرد: ما باید کار عملیاتی انجام دهیم، کسی که متولی معدن در استان است و می‌خواهد فعالیت‌های معدنی را شکل دهد باید ارتباط با خانه معدن و نظام‌مهندسی معدن برقرار و حرکتی را به وجود بیاورد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان لرستان بیان کرد: استان لرستان می‌تواند جهش اقتصادی در حوزه معدن داشته باشد، تمام چیزی که تفویض اختیار باشد به‌ نظام مهندسی معدن چه در راستای نظارت و چه در راستای صدور پروانه‌ها عملیاتی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: با نشستن و روزمرگی هیچ اتفاقی در حوزه معدن نمی‌افتد و باید پاسخگوی جوانان، فارغ‌التحصیلان و کارشناسان بیکار استان باشیم که آواره استان‌های دیگر هستند.

صفی خانی خاطرنشان کرد: در حوزه معدن باید بهره‌وری را در نظر بگیریم، از ظرفیت‌های خدادادی که در اختیار ما قرارگرفته استفاده کنیم و به‌ عنوان واسط ظرفیت‌های خدادادی برای به فعل رساندن و ایجاد ثروت بهره‌وری را در معادن بالا ببریم.

وی گفت: انتظاری که از نظام‌مهندسی داریم این است که یک فعالیت و فرایندی را شکل دهد تا بتوانیم از بهترین ظرفیت‌های معادن استان به بهترین شکل استفاده کنیم؛ اگر معادن سنگ استان را در نظر بگیریم ظرفیت‌هایی که برداشت می‌کنند به لحاظ واقعی بودن اقتصادی، اقتصادی نیست.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان لرستان اظهار داشت: مسئولان فنی به شکلی اختیارشان را به نظام‌مهندسی معدن می‌دهند که انتظار داریم مسئولان فنی آموزش ببینند و نمایندگان ما نظارت داشته و در بالا بردن سطح فنی استان نقش داشته باشند.

وی با عنوان اینکه مسئولان فنی باید آموزش ببینند و در کنار معدن کار به لحاظ فنی کمک کنند افزود: مسئولان فنی به لحاظ نظارتی باید گزارش‌های دقیق و درستی را به سازمان و نظام‌مهندسی ارائه دهد.

صفی خانی عنوان کرد: از این به بعد باید مسئولان فنی کاملاً آموزش ببینند و مورد ارزیابی نظام‌مهندسی معدن قرار بگیرند و بازخورد حضور مسئول فنی معدن را ببینیم؛ در انعکاس گزارش‌های نظارتی درست و به‌موقع به سازمان توجه داشته باشد.

وی بیان کرد: دنبال ایدئال نیستیم و اگر به مطلوبیت برسیم کار بزرگی انجام داده‌ایم چراکه در حداقل‌ها مانده‌ایم، دنیا مانند برق و باد جلو می‌رود و عقب افتادن ما از دنیا به شکلی نیست که 10 سال دیگر بتوانیم جبران کنیم چراکه سرنوشت استان ما نیز عقب می‌ماند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان لرستان تصریح کرد: تعدادی از هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری بزرگ را تشویق به سرمایه‌گذاری در استان کردیم ولی به شکلی موانع جلوی راه این‌ها ایجاد می‌شود که دلسرد می‌شوند در استان کار کنند.

وی خاطرنشان کرد: باید کارهای عملیاتی و میدانی را در استان شکل دهیم و از نگاه سنتی خارج شویم که این کار نیاز به همدلی دارد، بایدهمه یک باور داشته باشیم و به یک تفکر برسیم چرا که آنچه موفقیت را به وجود می‌آورد یک منطق و نگاه علمی است و هر هدفی که یک منطق و نگاه علمی پشت آن باشد نیاز است یک حرکتی انجام شود که این تغییر نگاه نیاز به اراده دارد تا به هر شکلی این تغییر نگاه ایجاد شود.

صفی خانی با بیان اینکه تلاش می‌شود واحدهای صنعتی به سمت دانش‌بنیان برود گفت: بنا شد دوره‌های اچ اس ای در استان برگزار شود، یکی از ظرفیت‌های خوب استان صنایع معدنی است به‌ طوری‌که حدود 600 الی 700 صنایع معدنی در استان داریم که تعدادی از این صنایع فعال و نیمه فعال است و در برنامه داریم کارشناسان فنی به صنایع معدنی ورود پیدا کنند و اچ اس ای را وارد و کارشناسان آموزش ببینند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار