کد خبر: ۲۴۳۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳ 11 June 2016


به گزارش خبرگزاری تابناک لرستان، مهندس هوشنگ بازوند در جلسه اتاق فکر استان بیان کرد: گردشگری دارای اقسام مختلفی از جمله اکوتوریسم و طبیعت گردی و میراث فرهنگی است اما در استان و ما به دنبال رونق گردشگری اقتصادی هستیم.

وی اضافه کرد: گردشگران میراث فرهنگی خاص هستند و برای دیدن یک ویژگی معین به استان می‌آیند باید با ایجاد تاسیسات در کنار این جاذبه‌ها گردشگری اقتصادی را رونق دهیم.

بازوند با بیان اینکه اگر زیرساخت‌های ویژه را ایجاد نکنیم در گردشگری مشکل خواهیم داشت، افزود: بعنوان مثال در کنار پل شاپوری پارک مینیاتوری را ایجاد کرده‌ایم که می‌تواند صدها هزار گردشگر را به این سمت بیاورد.

استاندار لرستان خاطرنشان کرد: با پایلوت قرار گرفتن استان برای اقتصاد مقاومتی فرصتی ایجاد شده است که باید از آن به نحو احسن استفاده کرد.

وی یادآور شد: برای بحث اقتصاد مقاومتی ۲۴ رویکرد را مقام معظم رهبری ابلاغ کرده است که اگر کسی بخواهد روی اقتصاد مقاومتی کار کند باید این رویکردها را مطالعه کند.

بازوند با اشاره به اینکه دولت نیز ۱۲ برنامه اعلام کرده است، گفت: این برنامه ذیل رویکرد ۲۴ گانه رهبری است.

مقام ارشد لرستان تصریح کرد: در استان می‌خواهیم ظرف یک یا دو ماه تحت عنوان اقتصاد مقاومتی فرصت‌ها و تهدیدها مشخص شوند و در این راستا بیشتر به دنبال تغییر نگاه‌ها هستیم.

وی فرهنگ عمومی را عکس‌العمل افراد نسبت به هم دانست و افزود: باید بررسی شود فرهنگ عمومی در استان می‌تواند فرصتی برای ما ایجاد کند و ببینیم افراد با هم چه برخوردی دارند.

بازوند تصریح کرد: در لرستان باید نوآوری تعریف شود چراکه اگر به دنبال بهره‌وری هستیم باید نوآوری داشته باشیم.

استاندار لرستان پایه اصلی توسعه را بهره‌وری برشمرد و گفت: لازمه بهره‌وری نیز نوآوری است و نمی‌توان به روش سنتی به بهره‌وری رسید.

بازوند با بیان اینکه در استان سرمایه و داشته‌های بزرگی داریم، گفت: هر جامعه‌ای که در حال توسعه است باید بتواند افکار عمومی جامعه را به سمت سرمایه‌هایش سوق دهد؛ مردم نیز بروند و از آن سرمایه‌ها استفاده کنند تا توسعه به وجود آید.

وی اذعان کرد: ما در استان این کار را نکرده‌ایم و این نشان می‌دهد مردم را روی داشته‌هایی که ارزش زیادی ندارند بسیج کرده‌ایم. اگر مردم را روی سرمایه‌هایی که مهم هستند می‌بردیم حال وضعیتمان بهتر از این بود.

این مسئول آب را سرمایه استان عنوان کرد و افزود: ما نمی‌توانیم ۱۲ میلیارد مترمکعب آب ورودی استان را مهار کنیم چراکه موقعیت توپوگرافی ما دارای شیب‌های زیادی است و به محض بارش نزولات جوی سریعا از منطقه خارج می‌شوند.

بازوند خاطرنشان کرد: در استان حدود ۲۵۰۰ کیلومتر رودخانه دائمی داریم که هیچوقت مردم را برای استفاده از آنها بسیج نکرده‌ایم و به سمت مسائل دیگر برده‌ایم.

وی بیان کرد: اگر مردم را به سمت سرمایه‌هایمان هدایت کنیم می‌توانیم بگوییم کاری انجام داده‌ایم و توسعه صورت گرفته است.

استاندار لرستان با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در جامعه گفت: وقتی حضور دانشگاه در یک منطقه کم رنگ باشد هزینه توسعه سنگین می‌شود و در مسیر توسعه اصطکاک خیلی زیادی وجود دارد.

بازوند تصریح کرد: اصطکاک خیلی زیاد در مسیر توسعه خستگی به همراه دارد و باعث ایجاد بی‌انگیزگی می‌شود.

استاندار با بیان اینکه پول توسعه را انجام نمی‌دهد، ادامه داد: فکر منجر به توسعه می‌شود و در استان این عنصر نقش کم رنگی در توسعه دارد.

بازوند اظهار کرد: باید موانع سر راه توسعه بررسی شود و در استان می‌بایست دید چرا با وجود سرمایه‌های فرهنگی، اقتصادی و طبیعی هنوز توسعه نیافته است.

استاندار لرستان تصریح کرد: اگر اعتماد به نفسی هم وجود دارد کاذب است و ما نمی‌توانیم با آن توسعه انجام دهیم.

بازوند اضافه کرد: پایلوت شدن استان برای بحث اقتصاد مقاومتی فرصتی ایجاد می‌کند تا موانع را بشناسیم و روی آنها کار کنیم. بیشتر موانع ما بر سر راه توسعه زیرساخت‌های ذهنی هستند.

در این جلسه مدیران هر یک از کارگروه‌های شش‌گانه اتاق فکر به ارائه نظرات و بیان مهمترین چالش‎ها در حوزه‌های مربوطه پرداختند و استاندار لرستان نیز قول داد به صورت ماهانه و منظم جلساتی را با اتاق فکر استانی داشته باشند و موافقت کردند نمایندگانی از سوی اتاق فکر در کارگروه‌های مرتبط استانی شرکت و مباحث کارگروه‌ها را در این جلسات مطرح کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار