مدیر کل آموزش و پرورش لرستان :
دیر کل آموزش و پرورش لرستان در ششمین جلسه کمیته پیشگیری از آسیب های اجتماعی از اجرای طرح پیشگیری رشد مدار در 175آموزشگاه خبر داد و گفت : این طرح در قالب 4طرح تخصصی مدارس عاری از خطر ، مهارت های مقابله ای ، مدرسه مراقب با رویکرد پیگیری اجتماع محور و مهارتهای مراقبت از خود با شرکت بیش از 8هزار دانش آموز در دوره های مختلف تحصیلی برگزار شده است .
کد خبر: ۲۴۷۵۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷ 18 June 2016
به گزارش تابناک لرستان ،مدیر کل آموزش و پرورش لرستان در ششمین جلسه کمیته پیشگیری از آسیب های اجتماعی از اجرای طرح پیشگیری رشد مدار در 175آموزشگاه خبر داد و گفت : این طرح در قالب 4طرح تخصصی مدارس عاری از خطر ، مهارت های مقابله ای ، مدرسه مراقب با رویکرد پیگیری اجتماع محور و مهارتهای مراقبت از خود با شرکت بیش از 8هزار دانش آموز در دوره های مختلف تحصیلی برگزار شده است .
گودرز کریمی فر افزود : در همین راستا 350کارگاه آموزشی در مدارس برگزار شد تا مهارت های مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی را به دانش آموزان آموزش دهد .

وی عنوان کرد  : سلامت روحی روانی دانش آموزان و آموزش مهارتهای اجتماعی به آنان مهمترین راهبردی است که باید اولیا ء و مربیان به آن توجه کنند و برای ایجاد حس عزت نفس و رضایتمندی پایدار  در فرزندان و دانش آموزان برنامه ریزی کنند .

کریمی فر در ادامه نوجوانی و جوانی  را یکی از مهم ترین مراحل زندگی آدمی برشمرد و تصریح کرد:  این دوره آخرین مرحله تحوّل شناختی و گذر از مرحله پیرو دیگران بودن به دوره مستقل بودن است .

وی افزود :  در این  دوره است  که نوجوان به هویّت واقعی خویش دست می یابد به این نتیجه می رسد که دیگر کودک نیست و می تواند مانند یک شخص بزرگسال با استقلال کامل در جامعه حضور پیدا کند .

مدیر کل آموزش و پرورش لرستان بر این نکته تاکید کرد که  در این مرحله، دیگر والدین نمی توانند به او کمک چندانی بکنند و بیان داشت :  نوجوان در این مرحله  الگوهای خود را در جای دیگری جست وجو می کند و میل به اظهار وجود و اثبات خود یکی از طبیعی ترین حالات روانی این  دوره است.

کریمی فر به حساسیت دوره نوجوانی و جوانی اشاره کردو خاطر نشان ساخت:  این دوره را دوره  هویّت یابی جوان می دانند ،لذا اگر اولیاء و مربیان نتوانند با نوجوان و جوان ارتباطی دوستانه و صمیمانه برقرار کنند ، آسیب های اجتماعی زیاد دانش آموز را تهدید خواهد کرد .  

وی  اساسی ترین راه برای تربیت نوجوان  را توجه به شخصیت و هویت او عنوان کرد و گفت : .اگر با نوجوان درست  برخورد شود و به او شخصیت و هویت و اعتبار اعطا شود، طبیعی است که هم اعتماد به نفس او تقویت می شود و هم احساس امنیت و آرامش می کند.

کریمی فر در ادامه به تعامل آموزش و پرورش با مراکز دانشگاهی ، دانشگاه   علوم پزشکی  و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدراشاره کرد و عنوان کرد : آموزش مهارتهای زندگی به دانش آموزام مهمترین مولفه ای است که می تواند آنها را در مقابل آسیب های اجتماعی بیمه کند .

وی  در ادامه نقش خانواده ها را مهم برشمرد و تاکید کرد :  دوستی با فرزند و حذف فاصله والدین با فرزندان، به گونه ای که آنان به راحتی مشکلات و نیازهای خود را به والدین بگویند یک نیاز جدی و ضروری است که باید به آن توجه شود .

کریمی فر  تقویت اعتقادات فرزند، به ویژه در کودکی و نوجوانی، در کنار پای بندی عملی والدین به آموزه های دینی؛ ایجاد سازگاری در محیط خانه؛ ایجاد بستر مناسب برای احساس امنیت، آرامش، صفا و صمیمیت و درک متقابل والدین و فرزندان؛ تلاش در جهت تأمین نیازهای مادی و معنوی فرزندان توسط والدین؛ توجه به نیازهای روحی و عاطفی اطفال و نوجوانان و ایجاد فضای مطلوب و آرام در خانواده؛مراقبت والدین نسبت به اعمال و رفتار فرزندان خود؛ برنامه ریزی مناسب برای تنظیم اوقات فراغت نوجوانان و جوانان و  نظارت جدّی والدین نسبت به دوست یابی فرزندان را از دیگر وظایف والدین برشمرد و اظهار داشت  :سایر دستگاههای فرهنگی نظیر رسانه دیداری و شنیداری هم باید در این حوزه کمک کنند  .


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار