کد خبر: ۲۴۷۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸ 18 June 2016











بهگزارش تابناک لرستان ، مهندس هوشنگ بازوند در جمع خبرنگاران بیان کرد: متاسفانه کشاورزی استان رویکرد سنتی و معیشتی دارد که باید به سمت تبدیل این روش به کشاورزی صنعتی و اقتصادی پیش رویم تا در بحث مکانیزاسیون و تولید ناخالص ملی مفید واقع شود.

وی اضافه کرد: اولین چالش در بحث توسعه کشاورزی آب است. در صورتیکه این استان به پرآب بودن شهرت دارد و نقطه قوت ما نیز این موضوع است.

بازوند یادآور شد: برای توسعه اقتصادی باید شناسایی شود و مردم را بسیج کنیم.

استاندار با بیان اینکه لرستان در دو حوزه دز و کرخه قرار دارد، افزود: حوزه کرخه شامل استان‌های لرستان، کردستان، گیلان، همدان و کرمانشاه است و ۳۲درصد این حوزه، ۴۲ درصد بارندگی و ۵۰ درصد رواناب‌هایش در لرستان قرار دارد اما تخصیصی از آن به ما داده نمی‌شود.

وی گفت: ما نیازمند ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب از این حوزه هستیم تا تحرکی در کشاورزی استان داشته باشیم.

بازوند با بیان اینکه امیدواریم مصوباتی که برای استان در نظر گرفته شده پایبند باشند، گفت: سد معشوره جز مصوباتی است که هنوز تعیین تکلیف نشده است. حدود ۱۹۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی در کوهدشت وجود دارد که ۹ درصد آنها آبی هستند با این سد می‌توان ۳۶ هزار هکتار از اراضی این شهرستان را آبی کرد.

وی یادآور شد: اگر ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار از اراضی آبی شوند ۱۰ هزار شغل ایجاد می‌شود. همچنین این سد می‌تواند در کنترل سیلاب موثر باشد.

بازوند با اشاره به خسارت ۱۱۰ تا ۱۲۹میلیاردی سیل اخیر استان، اظهار کرد: این در حالیست که تابستان گذشته خشکسالی شدیدی در پلدختر داشتیم. اگر ۷ متر مکعب آزاد می‌کردیم مشکل کشکان برطرف می‌شد.

وی بیان کرد: امیدواریم مشکل سد معشوره حل و فصل شود. برای کشت گلخانه‌ای شرایط خوبی داریم و در پلدختر ۷۰هکتار زمین، ازنا ۱۵۰ هکتار و خرم‌آباد ۴تا ۵ هزار هکتار را می‌توان به این کار اختصاص داد.

بازوند تصریح کرد: همچنین در استان ۱۲۷ طرح راکد در زیرحوزه کشاورزی داریم که در مصوبه اقتصاد مقاومتی باید طی این دو سال احیا شوند تا منجر به اشتغال‌زایی شود

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار