کد خبر: ۲۴۸۷۶۳
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳ 20 June 2016
به گزارش تابناک لرستان ،مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرم آباد از اجرای طرح پرورش کرم ابریشم برای اولین بار طی امسال در این شهرستان خبر داد.

مراد بیرانوند با اشاره به اینکه ۹۰ درصد روغن مصرفی کشور وارداتی است، اظهار داشت: یکی از اهداف وزارت جهاد کشاورزی این بوده که ظرف یک برنامه زمانی ۱۰ ساله میزان واردات روغن را به ۵۰ درصد برساند لذا برای تحقق این هدف مجموعه جهاد کشاورزی لرستان نیز به دنبال توسعه کشت محصول کلزا برای تولید روغن است.

وی میزان تعهد کشت کلزا در سطح استان را ۱۱ هزار هکتار برشمرد و بیان داشت: جهاد کشاورزی خرم آباد نیز درنظر دارد امسال حدود هزار هکتار کلزا را در سطح شهرستان بصورت دیم و آبی کشت کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرم آباد با اشاره به اینکه سطح زیر کشت کلزا در لرستان طی سال گذشته چهار هزار هکتار بوده است، افزود: طی این مدت در شهرستان خرم آباد نیز حدود ۳۰۰ هکتار کلزا کاشته شده است.

بیرانوند با بیان اینکه موضوع کشت کلزا در استان طی سال های گذشته رها شده بود، اضافه کرد: کشت این محصول در سال زراعی جاری احیا شد بطوریکه درنظر داریم امسال با تمام نیرو و با استفاده از بذرهای اصلاح شده وارداتی و حمایت های تسهیلاتی کشت کلزا را که از اساسی ترین مباحث اقتصاد مقاومتی استان است را گسترش دهیم.

وی با اشاره به اینکه بحث پرورش کرم ابریشم امسال برای اولین بار در دستورکار استان قرار گرفت، عنوان کرد: در این راستا اولین کارگاه های پرورش کرم ابریشم و «نوغانداری» تحت حمایت جهاد کشاورزی خرم آباد راه اندازی شدند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرم آباد افزود: پرورش کرم ابریشم در قالب سه کارگاه با ظرفیت ۱۰۰ جعبه بصورت آزمایشی آغاز شد که این امر تاثیر بسزایی در ایجاد اشتغال و افزایش درآمد کشاورزان و باغداران دارد.

بیرانوند با بیان اینکه از هر جعبه تخم نوغان تحویلی به کشاورز یا باغدار حدود ۲۵ تا ۴۰ کیلوگرم پیله تر و بین ۱۵ تا ۳۰ کیلوگرم پیله خشک برداشت می شود، عنوان کرد: هر کیلو پیله تر با قیمت حدود ۲۵ هزار تومان و هر کیلو پیله خشک با قیمتی حدود ۵۰ هزار تومان بفروش می رسد.

وی با اشاره به اینکه برای هر جعبه نوغان حدود ۱۵۰ کیلو برگ توت نیاز است، اضافه کرد: فصل پرورش نوغان از اوایل اردیبهشت آغاز شده و تا مهرماه ادامه دارد لذا با توجه به سریع الرشد بودن درخت توت در این مدت می توان حداقل سه دوره نوغان پرورش داد
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار