کد خبر: ۲۷۹۱۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲ 16 August 2016
به گزارش تابناک لرستان به نقل از همشهری لرستان ،برخی از روستاهای بالای 40 خانوار بخش مرکزی دلفان دهیاری ندارند. بخش مرکزی دلفان یکی از بخش‌های وسیع و پرجمعیت است که برخی از روستاهای دارای سکنه آن از داشتن دهیاری محروم هستند.
شهرستان دلفان اکنون دارای بیشترین روستاها در لرستان است که عمده آنها به صورت پراکنده از برخی امکانات و زیرساخت‌های روستایی بی بهره هستند که نداشتن دهیاری در برخی روستاهای دارای شرایط جمعیتی از جمله این مشکلات به شمار می‌رود.
با توجه به نیاز این روستاها به طرح‌های هادی و لزوم بازنگری در تقسیم‌ بندی‌های جدید، ارزیابی دقیقی در مورد این روستاها و همچنین روستاهای بین 20تا 49 خانوار بخش مرکزی دلفان توسط سازمان برنامه و بودجه لرستان و فرمانداری این شهرستان باید صورت گیرد.

نداشتن دهیاری موجب بروز مشکلات می‌شود
در این مورد یکی از ساکنان روستای حاجی آباد در بخش مرکزی  اظهار می‌کند: نداشتن دهیاری موجب بروز مشکلاتی برای اهالی این روستا‌ها می‌شود.«محسن ططری» با بیان این‌که اهالی روستا برای پیگیری مشکلات خود نیاز به دهیار دارند، می‌افزاید: روستای ما بالای 40خانوار جمعیت دارد اما محاسبه های اشتباه آماری سبب محروم ماندن اهالی از حقوق روستایی شده است.

مهاجرت روستاییان
«محمدطاهربهادری» دیگرساکن روستا بیان می‌کند: ایجاد دهیاری در مناطق مستعد روستایی که جمعیت بالای 40خانوار دارند حق روستاییان است.
وی ادامه می‌دهد: اگر این موضوع مورد توجه قرار نگیرد تبعاتی نظیر مهاجرت روستاییان به شهر و افزایش مناطق روستایی خالی از سکنه را در پی خواهد داشت.

نبود دهیاری فقط مختص بخش مرکزی نیست
فرماندار دلفان بیان می‌کند: برخی از روستاهای شهرستان دلفان شرایط ایجاد دهیاری را دارند و بخش مرکزی نیز از این قاعده مستثنی نیست. سایر بخش‌ها نظیر خاوه و کاکاوند با این مشکل مواجه هستند.
«جعفرطولابی» می‌گوید: مشکل روستاهای بدون دهیاری را به استان مکاتبه کرده‌ایم و دفتر امور روستایی و شوراها هم فهرست روستاهای بدون دهیاری را به وزارت کشور ارسال کرده است.

لزوم بهره مندی از منابع اعتباری
فرماندار دلفان با بیان این‌که ایجاد دهیاری یکی از خواسته‌های دلفان درحوزه روستایی است، می‌افزاید: هر روستایی که در آن دهیاری ایجاد می‌شود باید از منابع اعتباری بهره مند شود.وی اضافه می‌کند: وزارت کشور روی صدور مجوز ایجاد دهیاری برای روستاهای بدون دهیاری حساسیت دارد و اعتقاد دارد تخصیص‌های اعتباری به دهیاری‌ها متناسب با منابع اعتباری باید باشد.

170روستا با پوشش جمعیتی 42هزار نفری
بخشدار بخش مرکزی دلفان نیز درگفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: بخش مرکزی دلفان دارای 170روستا و 42هزار نفر جمعیت است.«عباس قهرمانی» با بیان این‌که بخش مرکزی دلفان 65روستای دارای دهیاری دارد، می‌افزاید: 25روستای بخش مرکزی دلفان شرایط ایجاد دهیاری را دارند که باید از سوی وزارت کشور مجوز ایجاد دهیاری در این روستاها صادر شود.

بهره‌مند نبودن روستاها از اعتبارات دولتی
قهرمانی می‌گوید: برخی از این روستاها از داشتن دهیاری محروم هستند و این امر موجب بهره نبودن آنها از اعتبارات دولتی شده است.
وی ادامه می‌دهد: 25 روستایی که هم اكنون از داشتن دهیاری محروم مانده اند روستاهایی هستند که بیش از 40 خانوار جمعیت و شرایط لازم را برای ایجاد دهیاری دارند.

توسعه روستاهابا ایجاد دهیاری
بخشدار مرکزی شهرستان دلفان بیان می‌کند: ایجاد دهیاری به توسعه روستاها منجر می‌شود.
وی می‌گوید: اگر دهیاری در روستاها مستقر شود دهیاران می‌توانند ظرفیت و توانمندی مناطق خود را شناسایی و با معرفی آنها زمینه سرمایه گذاری در روستاها را فراهم کنند.

نقش دهیاری‌ها در آبادانی
قهرمانی اظهار می‌کند: راه اندازی دهیاری در روستاها می‌تواند نقش مهمی در عمران و آبادانی روستاها داشته باشد.
وی می‌افزاید: دهیاران به عنوان رابط دولت و مردم می‌توانند پیگیر مشکلات روستاها باشند.

تبعات ناشی از نداشتن دهیاری
بخشدار مرکزی دلفان با اشاره به تبعات ناشی از نداشتن دهیاری در روستاها می‌گوید: اگر زمینه ارتقای ساختار روستایی دراین مناطق فراهم نشود بخشی از جمعیت مهاجر این روستاها به‌عنوان حاشیه نشینان شهرستان یا مرکز استان می‌توانند زمینه ساز بروز ناهنجاری در سطح جامعه شوند.

   وجود 440روستا و 3 بخش دردلفان
فرمانداردلفان ‌می‌گوید: شهرستان دلفان دارای 440روستا،3بخش و 2شهر و 10دهستان است.
«جعفرطولابی» با بیان این‌که 60درصد جمعیت شهرستان دلفان در روستاها سکونت دارند،می افزاید: مجوز ایجاد دهیاری مستلزم شرایطی است که در اختیارات استان نیست.وی بیان می‌كند: باید با توجه به برخی شاخص‌ها و مولفه‌های مورد نظر وزارت کشور، مجوز دهیاری توسط وزارت کشور صادر شود.

   وجود 440روستا و 3 بخش دردلفان
فرمانداردلفان ‌می‌گوید: شهرستان دلفان دارای 440روستا،3بخش و 2شهر و 10دهستان است.
«جعفرطولابی» با بیان این‌که 60درصد جمعیت شهرستان دلفان در روستاها سکونت دارند،می افزاید: مجوز ایجاد دهیاری مستلزم شرایطی است که در اختیارات استان نیست.وی بیان می‌كند: باید با توجه به برخی شاخص‌ها و مولفه‌های مورد نظر وزارت کشور، مجوز دهیاری توسط وزارت کشور صادر شود.
گزارش وخبر: عباس دارایی
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار