کد خبر: ۲۸۰۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶ 19 August 2016
به گزارش تابناک لرستان به نقل از کانال تلگرامی چکیده خبر؛ فرماندار شهرستان دورود، ماشاءاله نعمتی به گفته‌های فرماندار الیگودرز درباره‌ی کشیدن جاده به سوی دریاچه گهر «پاسخ منفی» داد.

نعتمی به خبرنگاران گفت:«اخیراً به بهانه دسترسی عشایر به جاده جاده‌ای از سمت الیگودرز به اشترانکوه و دریاچه گهر در حال ساخت است که مخالف قوانین زیست‌محیطی است و بنده از مسئولان الیگودرز می‌خواهم تابع قانون باشند».
هدف اصلی این جاده را فرماندار شهرستان دورود توجه به گردشگری از طرف مسئولان الیگودرز دانسته اما این نوع جاده‌کشی را خلاف قوانین محیط زیست که می‌گوید اشترانکوه و دریاچه گهر حفاظت شده است دانسته.  

فرماندار شهرستان دورود هشدار داده است اگر سازمان محیط زیست استان مانع این جاده‌کشی به اشترانکوه و دریاچه گهر نشود از راه مراجع قضایی از اکوسیستم دریاچه گهر دفاع  می‌کند.
فرماندار شهرستان الیگودرز، ولی‌اله میرزایی اصل، است که مهرماه 93 به عنوان فرماندار شهرستان الیگودرز منصوب شد و البته وی تجربه‌ی فرمانداری سنندج را نیز در کارنامه‌ی مدیریتی خویش دارد.

جاده‌ای که از طرف الیگودرز به سوی اشترانکوه و دریاچه گهر در حال ساخت است فاصله‌ی الیگودرز به دریاچه گهر را به دو ساعت می‌کاهد اما فرماندار دورود این دریاچه را با استناد به تقسیمات کشوری جزء حوزه شهرستان دورود می‌داند و معتقد است حتی فرمانداری دورود با تله کابین بردن به دریاچه گهر مخالفت ورزیده است زیرا نمی‌خواهد براساس قوانین زیست‌محیطی، محیط‌زیست دریاچه گهر بهم بخورد.
جاده‌کشی به سوی اشترانکوه و دریاچه گهر را فرماندار دورود باعث از بین رفتن انواع گونه‌های گیاهی و جانوری دانسته است.
گفته می‌شود سالانه نزدیک به 70 هزار گردشگر از نگین اشترانکوه بازدید می‌کنند.
دریاچه گهر در ارتفاع دو هزار و 350 متری از سطح دریا قرار دارد.

برخی منابع تاریخی روایت می‌کنند اولین شخصی که دریاچه گهر را کشف کرد یک اتریشی به نام رودلر بود که در سال 1888 میلادی نگین اشترانکوه را کشف کرد.
این دریاچه 1700 متر طول و از 400 تا 800 متر عرض دارد و عمق آن نیز در قسمت‌های گونه‌گون بین 4 تا 28 متر است و البته در برخی جاها هنوز عمق واقعی‌اش به دقت روشن نشده است.
گونه‌های جانوری متعددی همچون کبک، عقاب، خرس، روباه، شغال، خرگوش، گرگ، گراز و دیگر گونه‌ها در منطقه‌ي حفاظت شده‌ی اشترانکوه زیست می‌کنند.
دریاچه گهر از جاذبه‌های طبیعی گردشگری (اکوتوریسم) در کشور محسوب می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار