کد خبر: ۲۸۴۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰ 24 August 2016

به گزارش تابناک لرستان ،مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: در 9 قطب کشور مرکز پیوند مغز و استخوان و سلول‌های بنیادین توسعه می‌یابد.

علی اکبر پورفتح الله در جریان بازدید از سازمان انتقال خون لرستان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سازمان انتقال خون موفق شده در زمینه خون و فراورده‌های خونی مورد نیاز بیمارستانی به خودکفایی برسد، اظهار کرد: هم‌اکنون به ازای هر یک‌هزار جمعیت، 27 واحد خون وجود دارد.

وی ادامه داد: براساس برآوردهای آماری ظرف  1.5 سال گذشته هیچ‌گونه کمبودی در زمینه خون و فراورده‌های خونی نداشته‌ایم و برای ارتقای کیفیت خون در کشور برنامه‎ریزی شده است.

پورفتح الله با بیان اینکه خونی که در کشور تولید می‌شود یکی از سالمترین خون‌ها در میان کشورهای منطقه است، بیان کرد: یکی از سیاست‌های انتقال خون کشور ایجاد مراکز جامع اهداست که اولین مرکز جامع اهدای خون در تهران راه‌اندازی شده  است و در این مراکز علاوه بر اهدای خون امکان اهدای پلاسما برای تولید داروهای مشتق پلاسما و همچنین اهدای مستقیم پلاکت نیز وجود دارد.

وی با تاکید براینکه 220 میلیون دلار واردات داروهای مشتق از پلاسما در کشور وجود دارد که یک سوم آن را نومتریال و پلاسما تشکیل می‌دهد، بیان کرد: در کشور از 2 میلیون و  100 هزار اهداکننده، 5 میلیون و 400 هزار گلبول قرمز متراکم پلاسما، پلاکت، پلاسما، کرایو و دیگر فرآوردهای خونی در کشور تولید می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه روش فعلی اهدای پلاکت تغییر خواهد کرد و البته وضعیت بیماران با روش جدید بهتر خواهد شد، تصریح کرد: چرا که در این روش 6 واحد پلاکتی از خون اهداکننده جدا و به گیرنده تزریق می‌شود و البته در اهدای مستقیم پلاکت فقط یک فرد اهداکننده است.

وی اضافه کرد: تصمیم داریم پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادین را در مراکز اهدای خون ساماندهی کنیم و دسترسی کشور را به اهداکنندگان سلول‌های بنیادین فراهم سازیم تا با تلاش وزارت بهداشت در 9 قطب کشور مرکز پیوند مغز و استخوان و سلول‌های بنیادین توسعه یابد و زیرساخت‌های آن توسط انتقال خون فراهم شود.

پورفتح الله  با تاکید براینکه انتقال خون تعهد داده زیرساخت‌های تولید خون اشعه داده شده را در 9 منطقه کشور فراهم سازد، افزود: هم‌اکنون 12 هزار مورد داوطلب سلول‌های بنیادین داریم که این رقم برای کشور کم است و باید تعداد این افراد را به 100 هزار مورد برسانیم که با این کار 50 درصد نیاز کشور را پاسخگو خواهیم بود؛ چنانچه به بانک‌های جهانی متصل شده و تبادل سلولی داشته باشیم نیز می‌توانیم 100 درصد نیاز کشور را تامین کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه کمبود پزشک در مراکز انتقال خون مختص لرستان نبوده بلکه مساله‌ای کشوری است، یادآور شد: در این راستا سازمان انتقال خون اقدامات خوبی برای اقتصادی شدن چرخه انتقال خون انجام داده است.

پورفتح الله تعداد بیماران تالاسمی در کشور را 20 هزار بیمار اعلام کرد و با بیان اینکه از این تعداد 135 نفر ساکن لرستان هستند، خاطرنشان کرد: این افراد به طور متوسط بین 10 تا 15 بار در سال خون دریافت کرده که بیش از ۳۵۰ هزار خون اهدایی ما در گلبول قرمز برای بیماران تالاسمی استفاده می شود.

وی تصریح کرد: در سراسر کشور تلاش کردیم افراد مبتلا به تالاسمی از خون تازه با طول عمر کمتر از 5 تا 7 روز و با حذف گلبول سفید خون استفاده کنند که این امر ۲۰ میلیارد تومان بار مالی را برای سازمان انتقال خون کشور داشته است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: ایران جزو کشورهایی محسوب می‌شود که دسترسی بسیار خوبی را برای افراد مبتلا به تالاسمی به خون مورد نیاز را فراهم کردیم.

پورفتح الله با تاکید براینکه به منظور جلوگیری از کاهش حساسیت در افراد مبتلا به تالاسمی آزمایش «آنتی ژن کل » انجام می‌شود که در آن برای افراد مبتلا به تالاسمی «کل مثبت» خون «کل منفی» ارائه خواهد شد، گفت: 10 درصد افراد جامعه داراری «کل مثبت» هستند.

وی با اشاره به اینکه در کشور واردات خون و فرآورده های خونی نداریم اما در زمینه داروهای مشتق از پلاسما واردات را به کشور داریم که در دسته دارو قرار دارند که تلاش می کنیم منشا پلاسمای آ ن را ایرانی کنیم، تصریح کرد: در حال حاضر ۳۵۰ هزار لیتر ثلث منشاء پلاسما ایرانی شده و در صورتی که این رقم به ۶۰۰ هزار لیتر برسد میتوانیم داروهای مشتق از پلاسما را با پلاسمای ایرانی تامین کنیم.

پورفتح الله اضافه کرد: در کشور بیش از 520 نفر از افراد اهداکننده خون وجود دارد که در سال بیش از 100 بار خون اهدا می کنند و در لرستان نیز اهداکننده‌هایی با بیش از 120 بار اهدا در سال به عنوان رکورددار وجود دارد.

وی با بیان اینکه نگاه سازمان انتقال خون باید به سمت تمرکزگرایی برود و براساس استاندارد باید در مراکز سالانه 20 هزار واحد خون اهدا شود که براین اساس مراکز انتقال خون در استان‌ها در حال تقویت بوده و در شهرستان‌ها به صورت واحدهای سیار و از طریق برنامه زمانبندی شده این مهم انجام می‌شود، یادآور شد: با کمک خیرین سازمان انتقال خون 9 واحد کانتیر سیار انتقال خون طراحی شده که در مواقع بحران در این مناطق مستقر شده و در دیگر ایام در نقاط غیر بحران قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران یکی از مشکلات مراکز انتقال خون در کشورهای در حال توسعه را کم بودن واحد خون اهدایی عنوان کرد و با بیان اینکه میزان اهدا خون در مراکز اهدا کشورهای در حال توسعه  بین 3000 تا 5000 واحد خون بوده است، گفت: این در حالیست که در کشورهای پیشرفته بیش از ۲۰ هزار واحد خون در مراکز اهدا وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه لرستان موقعیت خاصی در کشور دارد و جمعیت اهداکننده خون در این استان بیش از مصرف استانی است، بیان کرد: یک سوم خون اهدا شده در این استان در شبکه خون‌رسانی کشور توزیع می‌شود و با توجه به اینکه در خوزستان به دلیل گرمای هوا تعداد اهداکنندگان خون کاهش پیدا کرده بیش از یک سوم خون اهدایی لرستان به این استان ارسال می‌شود.

این مسئول با تاکید براینکه با توجه به اینکه لرستان میزان اهداکننده خون بالایی دارد می‌تواند در زمینه تولید پلاسما و پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی در کشور پیشتاز باشد، گفت: در لرستان مشکلات زیرساختی زیادی وجود دارد که نیازمند حمایت مسئولان استانی و خیرین برای تامین این زیرساختها و فضای فیزیکی برای راه‌اندازی مرکز جامع اهدا خون است

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار