کد خبر: ۲۸۴۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹ 25 August 2016

به گزارش تابناک لرستان ،معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۵۰۰ میلیون دلار از محل صندوق ارزی برای توسعه روش‌های نوین آبیاری اخذ شد.

مهندس علیمراد اکبری در حاشیه کلنگ‌زنی شبکه آبیاری و زهکشی حوضیان الیگودرز در جمع خبرنگاران گفت: 8.7 دهم میلیون هکتار در کشور زمین آبی داریم که تاکنون حدود یک و نیم میلیون هکتار آن به سیستم مدرن آبیاری یا سیستم‌های تحت‌فشار مجهز شده است

وی به بازدید خود از پروژه آبخور سد حوضیان در شهرستان الیگودرز اشاره کرد و افزود: حدود 20 میلیون مترمکعب آب از این دریاچه یا سد به حدود 3000 هکتار از اراضی کشاورزی تخصیص داده‌ شده است.

معاون آب ‌و خاک و صنایع وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: نگاه ما بر این است که روش‌های آبیاری را به سمت میکرو ببریم (90 و 95 درصد) و توصیه شد که در  سد حوضیان نیز برای انجام روش میکرو  بازنگری انجام شود تا بتوانیم حداکثر بهره‌وری و کار آیی را از آب سد داشته باشیم.

وی بابیان اینکه امسال انجام روش میکرو در 150 هزار هکتار از اراضی کشور در قالب اقتصاد مقاومتی در دست اجراست، بیان کرد: تمام این پروژه به اجرا رفته به‌طوریکه اکنون بیش از 30 هزار هکتار در کشور انجام‌شده و پیشرفت کار هم خوب است.

اکبری تصریح کرد: قسمتی از این پروژه 150 هکتاری که در راستای اقتصاد مقاومتی در کشور دارد اجرا می‌شود از محل  صندوق توسعه ملی و قسمتی هم از بودجه عمومی کشور تأمین می‌شود.

وی اضافه کرد: با این کار ضمن اینکه شبکه را می‌سازیم بالغ 100 هزار هکتار تجهیز و نوسازی اراضی انجام می‌شود و بالغ‌بر 300 میلیون متر مرکب آب در کشور صرفه‌جویی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از محل صندوق ارزی 500 میلیون دلار برای توسعه روش‌های نوین آبیاری گرفتیم، گفت: 100 هزار میلیارد تومان از محل ماده 12 و 230 میلیارد تومان از محل بودجه عمومی است که جمعاً حدود دو هزار و 750 میلیارد تومان در سال  95 برای 250 هزار هکتار اجرای روش‌های نوین آبیاری در کشور برنامه‌ریزی‌شده است که ان‌شاالله با تأمین این منابع و پرداخت آن از زمان موردنیاز بتوانیم 250 هزار هکتار از اراضی کشور را به روش‌های نوین آبیاری مجهز کنیم.

معاون آب ‌و خاک و صنایع وزیر جهاد کشاورزی  خاطرنشان کرد: در استان لرستان نیز از سال 93 تاکنون حدود 9 هزار هکتار آبیاری تحت‌فشار انجام‌شده است.

وی سهمیه آبیاری تحت‌فشار لرستان در سال 95 را 5000 هکتار دانست و اظهار کرد: اعتبار این برنامه حدود 40 میلیارد تومان خواهد شد ولی محدودیتی برای آن  نیست و به سازمان جهاد کشاورزی و مسئولان استان قول دادیم که هر چه انجام دهند منابع آن را تأمین می‌کنیم.

اکبری عنوان کرد: سال 95 برای توسعه شبکه‌ها در کشور 250 میلیارد تومان اعتبار داریم ولی واقعیت امر این است که این مبلغ برای نیاز کشور مبلغ مناسبی نیست و باید بیشتر بتوانیم  اعتبار به این امر اختصاص بدهیم.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار