کد خبر: ۲۹۵۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۸ 13 September 2016
روز ملی استان و روز شهرستان‌ها در لرستان در چه تاریخ‌هایی هستند و مبنای انتخاب چیست و مرجع انتخاب آن‌ها کیست؟
مثلاً روز ملی الشتر چه روزی است؟ یا روز ملی خرم‌آباد؟ بقیه شهرستان‌های استان چه؟
مناسب‌های تقویمی در کشور دو مرجع دارد: شورای فرهنگ عمومی و شورای انقلاب فرهنگی.
درواقع هر ساله بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مناسبت‌هایی که اجازه دارند در تقویم‌ها درج و چاپ شوند معلوم می‌شوند. این مناسبت‌ها دو دسته‌اند: آن‌ها که داخل تقویم و در سررسید قید می‌گردند و روزهای رسمی هستند و دسته دوم شامل مناسبت‌هایی است که داخل تقویم نوشته نمی‌شوند اما به عنوان ضمیمه همراه تقویم به چاپ می‌رسند.
بررسی تقویم رسمی کشور نشان می‌دهد که هیچ روزی برای استان لرستان و شهرستان‌های آن نام‌گذاری نشده است؛ که البته این رویه‌ای عمومی است. این غیر از نام‌گذاری روزهایی به نام شخصیت‌های مختلف این استان‌ها است؛ که لرستان نیز روز خبرنگار را به نام یک چهره لرستانی به نام خود ثبت کرده است.
وزیر ارشاد اسلامی در پاسخ به مسئولان و خبرنگاران اردبیلی برای نام‌گذاری روزی به نام اردبیل می‌گوید:"این امکان‌پذیر نیست که ما برای هر استان یک روز خاص را تعیین کنیم و نسبت به ثبت آن در تقویم کشور اقدامی را انجام دهیم چرا که در صورت ثبت روز اردبیل در تقویت کشور سایر استان‌ها از تبریز و قزوین گرفته تا اصفهان و زاهدان مدعی چنین امر باشند."
وزیر ارشاد اما پیشنهاد بهتری می‌دهد: «به‌جای این کار بهتر است مسئولان این استان نسبت به نام‌گذاری مفاخر ملی و جهانی اقدام کنند»
بنابراین مداقه در این سخنان معلوم می‌سازد چنین نام‌گذاری برای شهرستان‌ها در تقویم رسمی مسدود است. اگر چه بر اساس پیشنهاد ایشان می‌توان برای روز تجلیل از آیت‌الله بروجردی، روز شهید بروجردی و ... اقدام کرد.
اما سؤال این جاست نام‌هایی که برای شهرستان‌های استان انتخاب‌شده‌اند بر چه اساسی و توسط چه مرجعی انتخاب شده‌اند؟
جالب‌توجه است که هم‌اکنون سه روز مختلف برای خرم‌آباد وجود دارد!
نخست روز ملی خرم‌آباد در تاریخ 17 مهر که استاد سید فرید قاسمی در دانشنامک خرم‌آباد به آن اشاره می‌کند و حداقل در سال‌های 1386 و 1387 مراسم‌هایی برای آن برگزار شده است.
دیگری 20 اردیبهشت که در سال جاری برای نخستین بار برگزار و حتی استاندار وعده بین‌المللی شدن این روز را داد! و سومی بنا بر برخی اقوال روز سوم خرداد!
البته گفت‌وگوی حسن آذری رئیس وقت شورای شهر خرم‌آباد نشان می‌دهد که مبنای انتخاب 20 اردیبهشت به عنوان روز نکوداشت خرم‌آباد مصوبه شورای شهر خرم‌آباد بوده است. جستجوهای بنده نیز نشان می‌دهد که انتخاب 17 مهر به عنوان روز ملی خرم‌آباد بر اساس مصوبه سازمان میراث فرهنگی کشور در سال 1395 بوده است.
البته بر اساس اخبار روزهایی به نام شهرستان‌های بروجرد، کوهدشت، پل‌دختر و دلفان نیز نامیده شده است.
24 اردیبهشت روز شهرستان دلفان است که مصادف با رزم بی‌بدیل رزمندگان این شهرستان در عملیات حاج عمران است.
یکم بهمن‌ماه روز شهرستان پل‌دختر است که یادآور 26 شهید بمباران هوایی شهرستان در پل‌دختر در اول بهمن 1365 است.
یازدهم بهمن روز کوهدشت است؛ که مصادف با بمباران ددمنشانه این شهر در 11 بهمن 1365 است که در آن 42 نفر از مردم بی‌گناه این شهرستان به شهادت رسیدند.
20 دی روز شهرستان بروجرد است. چرا که بیستم دی‌ماه سالروز شهادت ۶۸ دانش‌آموز شهید بمباران مدرسه ابتدایی بروجرد است.
اما این نام‌گذاری‌ها را که همه مربوط به دفاع مقدس و شهدای استان هستند را چه مرجعی انتخاب کرده است؟
فرمانده بسیج بروجرد از این نام‌گذاری‌ها رمزگشایی کرده است:
محمد پاپی نژاد در این باره گفته است بر اساس برنامه سراسری سپاه و به منظور زنده نگه‌داشتن یاد شهدای استان‌ها در هر شهرستان روزی به نام آن شهرستان نامیده شده است.
پس معلوم شد مبنای این نام‌گذاری‌ها نام شورای عالی انقلاب فرهنگی و نه سازمان میراث فرهنگی و نه شورای شهر بلکه سپاه پاسداران است؛ که اتفاقاً پیش‌قدمی آن‌ها در این امر پسندیده و نام‌گذاری آن‌ها قابل‌تحسین است.
اما تکلیف مردم و رسانه‌ها چیست؟ و به‌عنوان مثال چه روزی روز خرم‌آباد است؟
چرا که هم‌اکنون خرم‌آباد سه روز مختلف را به نام خود دارد! روزی به انتخاب سازمان میراث فرهنگی (17 مهر)، روزی به انتخاب شورای شهر (20 اردیبهشت) و روزی به انتخاب سپاه پاسداران (سوم خرداد)!
البته بازگیر فرمانده ناحیه خرم‌آباد از سوم خرداد به روز ملی لرستان نام برده است که مجموعه را کامل کند!
نکته این که عموم رسانه‌های استان در سال‌های اخیر این روزها را به عنوان «ثبت در تقویم رسمی» اعلام کرده‌اند که به لحاظ فنی عبارتی نادرست است و این روزها در هیچ تقویمی ثبت نشده‌اند.
اما نکته پایانی آن‌که پیشنهاد می‌شود اکنون که سپاه پاسداران پیش‌قدم شده است. مسئولان سیاسی استان و شوراهای شهرستان به استقبال رفته و بر اساس مهم‌ترین وقایع تاریخی هرhttp://yaftenews.ir/images/stories1/valizade.jpgشهرستان که البته روزهای دفاع مقدس در اوج آن قرار دارد روزهایی را برای همه شهرستان‌های استان انتخاب و با همفکری اهالی فرهنگ و هنر استان و همراهی اصحاب رسانه آن روز را در «تقویم استانی» ثبت نمایند تا فرصتی برای یادآوری جایگاه آن شهرستان و بیان تاریخ و فرهنگ آن باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار