کد خبر: ۲۹۹۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶ 22 September 2016
حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا حنان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان، چهارشنبه، ۳۱ شهریورماه، با حضور در کارگاه آموزشی یک روزه کودک، نوجوان و تربیت دینی، با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در حوزه معاونت قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان با مشارکت اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان، گفت: برگزاری هفته قرآن و عترت لرستان در آذرماه سال ۹۵، یکی‌از فعالیت‌هایی است که توسط این دفتر انجام خواهد شد.
وی ضمن دعوت از فعالان قرآنی استان برای حضور فعال در هفته قرآن و عترت با اشاره به این‌که ما امروزه در عصر دانش، علم، تکنولوژی و پیشرفت قرار گرفته‌ایم که از لحاظ علمی به سرعت در حال رشد است، اظهار کرد: ما باید خود را با این عصر منطبق کرده و از لحاظ علمی نیز پیشرفت‌هایی داشته باشیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان با اشاره به این‌که به فرموده مقام معظم رهبری اقتدار هر کشوری به اقتدار علمی آن کشور است، تصریح کرد: هر کشوری اگر بخواهد اقتدار، حضور و نفوذ و در نقاط مختلف دنیا حضور داشته باشد، تنها از راه علم می‌تواند به این مهم دست پیدا کند.
وی افزود: اقتدار هر کشوری از طریق اقتدار علمی آن کشور تحقق پیدا می‌کند، بنابراین ما باید در این مسیر حرکت کنیم، در این مسیر ما علاوه‌بر این‌که به‌دنبال این مسئله هستیم، یک کشور دینی، ارزشی و اسلامی هستیم.
حنان با اشاره به این‌که کشور ما بر مبنای دین است و دین ما نیز بر مبنای وحی است که وحی نیز خود قرآن است، ادامه داد: بحثی که وجود دارد این است که آیا قرآن یک کتاب هدایتی است یا این‌که علاوه‌بر این‌که یک کتاب هدایتی است، یک کتاب علمی نیز است، به‌ویژه امروز که در عصر علم و دانش هستیم، این بحث در متون دینی یک بحث جدی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان با اشاره به این‌که جدایی دین از سیاست در دین مسیحیت نتیجه طرح مسئله رابطه بین دین و علم بود، عنوان کرد: دیدگاه‌های متعددی وجود دارد که آیا قرآن یک کتاب هدایتی است یا علاه‌بر آن کتاب علمی نیز است!
وی افزود: یکی‌از نظریه‌ها متعلق به ملاصدرا شیرازی است که قرآن را مشتمل بر همه علوم می‌داند، می‌فرماید قرآن با چهار مقدمه مشتمل بر همه علوم است، اول این‌که قرآن وحی است، یعنی ساخته و پرداخته دست بشری نیست، در مقدمه دوم آمده است که منشاء وحی خداوند است و بشر نیست.مقدمه سوم این است که انقطاع وحی نیز صورت پذیرفته است و در مقدمه چهارم آمده است که لطف خداوند بر این تعلق گرفته است که همه چیز تام و تمام تحت عنوان کتابی که همه چیز در آن باشد، در اختیار بشریت قرار بگیرد.
حنان عنوان کرد: اگر بشریت بخواهد همه علوم را از دل قرآن بیرون بکشد شرایطی دارد، شرط اول و مهم آن خودسازی است و شرط دوم جایی است که انسان باید به مشاهده درونی برسد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان بیان کرد: اگر انسانی خودسازی درونی داشته باشد و مشاهده درونی و قلبی برای او پیدا شود، آن قلب و درونش از هر گناه و آلودگی پاک شود، زمینه‌ای برای او پیدا می‌شود که همه حقایق از طریق قرآن به قلب او منعکس می‌شود و می‌تواند از این طریق همه علوم را از دل قرآن استخراج کند.
وی با اشاره به این‌که خروج تمام علوم از قرآن کار هر کسی نیست لذا امام معصوم فرمودند من می‌توانم از کمترین آیات همه علوم را استخراج کنم، خطاب به حاضرین گفت: شما با کتابی به نام قرآن سر و کار دارید که دارای توان بالایی است لذا کاربرد بالایی نیز دارد.
حنان با اشاره به این‌که جامعیت مطلق قرآن در کلیات علوم، نظریه دیگری است که در رابطه با این مبحث مطرح شده، عنوان کرد: نظریه سومی که وجود دارد این است که قرآن جامعیت مکرر در تمام علوم دارد، در این نظریه آمده است که نه‌تنها قرآن مشتمل بر تمام علوم است بلکه هر آیه، سوره یا جزئی از قرآن را در نظر بگیرید تمام علوم را شامل می‌شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان ادامه داد: چهارمین نظریه می‌گوید که قرآن مشتمل بر علوم مفید است، نه همه علوم به‌طور مطلق و نه جامعیت مکرر و نه علوم غیر مفید،
وی تصریح کرد: سؤالی که در این رابطه پیش می‌آید این است که آیا ما بدون تخصص در علوم تجربی می‌توانیم به عمق قرآن و تمام پیام‌های آن برسیم، یا قرآن کتاب صرف هدایتی است؟ که اگر این‌گونه باشد هرکسی می‌تواند بدون بهره‌مند شدن و تسلط بر علوم تجربی بر قرآن تسلط داشته باشد.
حنان بیان کرد: اگر بپذیریم قرآن کریم علاوه‌بر این‌که یک کتاب هدایتی است علوم تجربی را نیز شامل می‌شود، اگر بخواهیم به قرآن برسیم باید نسبت به علوم تجربی نیز تخصص داشته باشیم، اگر تخصص نداشته باشیم، به هیچ عنوان نمی‌توانیم بر قرآن کریم تسلط داشته باشیم، چراکه مدعی هستیم قرآن شامل علوم تجربی نیز می‌شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان با اشاره به این‌که در قرآن کریم حداقل ۶۰۰ آیه در رابطه با علوم تجربی وجود دارد، اظهار کرد: این درحالی است که کسی می‌تواند بر قرآن کریم تسلط کامل داشته باشد که نسبت به علومی که در قرآن کریم به آن اشاره شده تجربه داشته باشد.
وی با اشاره به این‌که فعالان عرصه قرآن باید طوری حرکت کنند که علم و قرآن را با یکدیگر پیش ببرند، عنوان کرد: امروز بیشترین شبهاتی که در رابطه با دین و قرآن وجود دراد مربوط به قرائت و صوت و لحن نیست و متأسفانه بیشترین فعالیت و هزینه ما نیز در این زمینه است به‌صورتی درآمده که هم و غم قاریان ما در زمینه اجرای زیباست.
حنان تأکید کرد: اگر در رابطه با قرآن صرفاً قرائت زیبا مدنظر باشد اجحاف بزرگی در حق قرآن است، ما باید کاری کنیم که قرآن در متن و بطن زندگی مردم جاری شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار