کد خبر: ۳۰۰۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷ 22 September 2016
ونایی، روستای هدف گردشگری استان در بروجرد با مشکلاتی از جمله فعالیت مجتمع های گردشگری بدون مجوز و عدم نظارت در این منطقه همراه است که هم اکنون ساماندهی در این منطقه در دستور کار قرار گرفت.
 شهرستان بروجرد با داشتن آب و هوای بسیار مناسب و خاک حاصلخیز دارای مناطق سرسبز و دیدنی است که همه ساله مسافران و گردشگران زیادی از مناطق طبیعی بروجرد مانند گلدشت، روستای ونایی، سراب کرتول و کپرگه دیدن می کنند.


در میان این همه جاذبه های زیبا ، روستای ونایی به دلیل داشتن آب فراوان و رودخانه های جاری، علاوه بر تولید محصولات زیادی از جمله خیار و گردو و سایر محصولات، منطقه ای بکر و دیدنی برای گردشگران است.


طی سالهای اخیر سفره خانه هایی در این منطقه فاقد مجوز احداث شده اند که حالا بعد از گذشت چند سال از این ماجرا، مسئولین گرد هم جمع شده اند تا چاره ای برای رفع مشکلات این منطقه کنند و ساماندهی سفره خانه ها را اجرا کنند.


حل مشکلات بیکاری با توسعه گردشگری
"علی کورانی فر" فرماندار بروجرد در جلسه ساماندهی مجتمع های گردشگری ونایی که در محل فرمانداری بروجرد برگزار شد گفت: بروجرد دارای ظرفیت های مختلفی است که هر کدام می تواند بخشی از مشکلات شهر را برطرف نماید.


وی اضافه کرد: توسعه گردشگری می تواند اشتغال را حل کند و تلاش داریم تا با ساماندهی مشکل این روستا حل شود که نه اهالی روستا ضرر کنند و نه توسعه گردشگری بی رونق باشد.


هیچ دستگاه دولتی مصصم جلوگیری از ساخت و سازها در ونایی نبود
در ادامه "محسن یعقوبی فر" بخشدار اشترینان " گفت: روستای ونایی یکی از مناطق عمومی گردشگری است که کارهای زیادی بر روی بیشه دالان یکی از مناطق گردشگری استان انجام شد اما در مورد ونایی فقط به مطالعه یک طرح بسنده شد و هیچ دستگاه دولتی مصمم نبود که جلوی ساخت و سازها در این منطقه را بگیرد.


وی اضافه کرد: هم اکنون 28 سفره خانه فاقد مجوز در ونایی بروجرد وجود دارد که قصد تعطیلی آنها رانداریم اما باید این سفره خانه ها ساماندهی شوند و هم اکنون نظارتی بر روی سفره های ونایی وجود ندارد.


به گفته وی می توان یک کمپ گردشگری در زمینی به مساحت پنج هزار هکتار ما بین روستای ونایی و سراب سفید ایجاد کرد.


 نظارتی بر روی سفره خانه های ونایی وجود ندارد
"حجت اله یارمحمدی" رئیس اداره صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی بروجرد گفت: طرح مطالعاتی این منطقه اماده شده و و منتظر سرمایه گذار هستیم اما تا کنون سرمایه گذاری نداشته ایم ضمن اینکه این منطقه بسیار بکر و زیبا بوده اما طی چند سال اخیر هیچ امکاناتی در این منطقه ایجاد نشده است.


به گفته وی اهالی روستا فضاهایی را در این منطقه ایجاد کرده و البته طبیعت را حفظ کرده و یک فضایی زیبا و دلنشین برای گردشگران ایجاد کرده اند.


وی بیان کرد: هم اکنون مشکل در تنگه ای که به عنوان دربند ونایی شناخته شده وجود دارد و نتوانسته ایم مجوزی برای افراد به دلیل همپوشانی حریم ها صادر کنیم.


یارمحمدی اظهار داشت: دستگاه های اجرایی می توانند با توجه به شرایط موجود و اصلاح برخی از موراد برای مجوزدار کردن سفره خانه ها اقدام کنند ولی چون در حال حاضر این اماکن فاقد مجوز هستند ، نظارتی بر روی انها  وجود ندارد.


عدم برخورد ممکن است سبب دست درازی برخی سودجویان شود
"امیر ثقلینی" رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد گفت: ما مخالف توسعه نیستیم اما اگر برخورد مناسب یدر این راستا صورت نگیرد، روند رقابتی ایجاد می شود و ممکن است برخی از سودجویان دست درازی کنند .


به گفته وی دست درازی برخی از افراد سبب می شود تا منابع طبیعی از بین برود اما اگر توسعه ای در روستاها ایجاد شود و شرایط مجوزدار شدن این مجتمع ها ایجاد شود قطعا میزان تخریب منابع طبیعی کاهش می یابد.


صاحبان سفره خانه باید فاقد سابقه کیفری باشند
سرهنگ "علیرضا دلیری" فرمانده انتظامی بروجرد گفت:با توجه به برخی از آلودگی های اخلاقی، نظارت و بازرسی در این منطقه افزایش یافته و زمانی مجبور بودیم دوبار همه سفره خانه ها را پلمپ کنیم.


وی بیان کرد: توسعه شهر و اشتغال لازمه امروز ماست اما نباید همه چیز فدای اقتصاد شود و مجوز این سفره خانه ها فقط به افرادی داده می شود که فاقد سابقه باشند و تقوای لازم را دارا باشند.


به گفته وی عدم رعایت قانون ممکن است منجر به پلمپ این مجتمع ها شود اما نیاز است طرح مطالعاتی این منطقه سریعا انجام شود.
"احمد مرادی" مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی لرستان گفت: حفاظت از آب و خاک وظیفه همه است و برای واگذاری اراضی ملی جهت خدمات توسعه و طرح ها آمادگی کامل داریم .


"علیرضا کاکاوند" مدیر آب و فاضلاب روستایی لرستان گفت: ساماندهی سفره خانه های ونایی باید در دستور کار قرار بگیرد و نباید این مجتمع ها پلمپ شوند بلکه باید ساماندهی شده تا بخشی از مشکلات حل شود.


به گفته وی 27 مورد خط انتقال به صورت غیر قانونی صورت گرفته که در صورت صدور مجوز و ایجاد شرایط لازم این مشکل مرتفع می گردد.


به گزارش بازتاب بروجرد در این جلسه مسئولین برساماندهی سفره خانه های ونایی بروجرد تاکید داشتند و هر کدام نظرات و پیشنهادهای خود را ارائه دادند.

منبع : بازتاب بروجرد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار