ماجرای سرقتی عادی در شهرستان الشتر از یک طلا فروشی که به «سرقت هالیوودی!» تشبیه شد.
کد خبر: ۳۰۰۹۲۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷ 24 September 2016

 

 ماجرای سرقتی عادی در شهرستان الشتر از یک طلا فروشی که به «سرقت هالیوودی!» تشبیه شد.

 27 شهریورماه خبر سرقت از یک طلافروشی در الشتر منتشر شد، اما برخی رسانه‌ها با فضاسازی عجولانه و جنجالی سعی در گسترده نشان دادن این رویداد کردند و آن را به «سرقت‌های هالیوودی» تشبیه کردند.

چند روز پیش خبری مبنی بر سرقت هشت کیلو طلا از یکی از طلافروشی‌های شهر الشتر بر روی برخی خبرگزاری‌های منتشر شد، گرچه این رویداد بسیار تلخ است، اما تلخ‌تر از آن تشبیه این سرقت به «سرقت‌های هالیوودی»! توسط برخی رسانه‌ها بود.

نوع پوشش خبر توسط برخی رسانه‌ها به گونه‌ای صورت گرفت که تصور می‌شد، سرقتی مسلحانه و بسیار پیچیده رخ داده است! اما واقعیت چیز دیگری بود.

* طلافروشی از امنیت مناسبی برخوردار نبوده است

مغازه‌ای که در شهرستان الشتر به آن دستبرد زده‌ شد به لحاظ امنیتی در سطح بسیار پائینی بوده به گونه‌ای که سارقان با عبور از مسیرهای فرعی و حاشیه‌ای، خود را به مغازه مورد نظر می‌رسانند و چون کنار و پشت این مغازه، یک قطعه زمین خالی بوده، افراد سارق به راحتی دیوار کاهگلی و قدیمی پشت مغازه را تخریب کرده و وارد مغازه شده‌اند و با ابزاری که در اختیار داشته‌اند، طلاهای موجود در مغازه را به سرقت برده و از کوچه‌ پس کوچه‌های شهر فرار می‌کنند.

*سهل‌انگاری‌های صورت گرفته توسط صاحب مغازه طلافروشی

مطابق گفته صاحب مغازه طلافروشی، شب سرقت، پیامکی مبنی بر قطع برق مغازه توسط دستگاه هشداردهنده، برای گوشی وی ارسال می‌شود، اما وی به این پیام توجهی نکرده و روز بعد آن پیام را دیده است.

دوربین‌های مداربسته این مغازه قابلیت ارسال اطلاعات را نداشته و فیلم‌های ضبط شده در مغازه مذکور ذخیره می‌شدند و سارقان نیزبا توجه به این موضوع، هارد اطلاعات را به همراه خود می‌برند.

*تشبیهی نه درخور شأن!

یکی از رسانه‌های کشوری به استفاده سارقان از لیزرهای پیشرفته اشاره کرده و نوشته است: سارقان به شیوه‌ای کاملا حرفه‌ای و حساب‌ شده، با سوراخ‌کردن دیوار پشتی به داخل جواهرفروشی راه یافته و با لیزرهای پیشرفته درهای دو گاوصندوق را گشوده و هشت کیلو طلا و جواهرات را با خود برده‌اند، این در حالی است که به گفته فرمانده انتظامی لرستان هنوز میزان طلای سرقت شده به طور دقیق مشخص نیست، جدای از این موضوع با توجه به اینکه کنار و پشت این مغازه، یک قطعه زمین خالی بوده، افراد سارق به راحتی و نه برنامه‌ریزی پیچیده و حرفه‌ای دیوار کاهگلی و قدیمی پشت مغازه را تخریب کرده و وارد مغازه شده‌اند.

 دادستان عمومی و انقلاب الشتر در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های کشوری استفاده از دستگاه جوش معمولی را تائید و گفته است، این فرد یا افراد با دستگاه جوش معمولی توانسته بودند، گاوصندوق را در ابعاد بیست در بیست سوراخ کرده و طلاهای موجود در آن را که به میزان سه کیلوگرم بوده است به سرقت ببرند.

با تأمل در نوع پوشش خبر توسط برخی رسانه‌ها سئوالاتی در اذهان عمومی ایجاد می‌شود، از جمله آنکه آیا می‌توان سرقتی را که از پیچیدگی خاصی برخوردار نبوده و از مسیرهای فرعی و به راحتی صورت گرفته به «یک سرقت کاملاً هالیوودی»! تشبیه کرد؟ آیا به تبعات منفی در القاء حس ناامنی در بین مردم فکر شده است؟

باید گفت که در شهرستان الشتر سرقت‌هایی از این دست بسیار به ندرت اتفاق افتاده‌اند و مجرمان نیز با پیگرد و تعقیب در دام قانون گرفتار شده‌اند.

*مجرمان مخل امنیت گرفتار قانون می‌شوند

رضا شیراوژن معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی لرستان در گفت‌وگو با فارس در الشتر اظهار داشت: سرقتی که از یکی از طلافروشی‌های الشتر صورت گرفته از نوع عادی و خارج از خیابان‌های اصلی رخ داده است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی لرستان با اشاره به پیگیری موضوع از همان ساعات اولیه انتشار خبر سرقت، بیان داشت: همانگونه که فرماندهی محترم انتظامی استان نیز اشاره کرده‌اند، یک تیم ویژه از سوی اداره آگاهی استان به محل وقوع جرم اعزام شده و موضوع را پیگیری می‌‌کنند.

وی ضمن انتقاد از نوع پوشش خبر توسط برخی رسانه‌ها و تشبیه این سرقت به سرقت‌های هالیوودی، خاطرنشان کرد: شهرستان الشتر از امن‌ترین شهرستان‌ها به شمار می‌آید که جرائم سازمان یافته و خشن ندارد.

شیراوژن اضافه کرد: سرقت از طلافروشی در الشتر از پیچیدگی خاصی برخوردار نبوده و میزان طلاهای سرقت شده نیز به طور دقیق مشخص نیست.

* برخورد قاطع با مخلان امنیت در استان

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی لرستان با تاکید بر اینکه احساس امنیت در لرستان افزایش یافته است، گفت: در ارتباط با خشونت، مطابق آمار ارائه شده، لرستان در رتبه 28 کشوری قرار دارد و مردم از عملکرد نیروی انتظامی در خصوص پیشگیری‌های انجام شده در وقوع جرم، رضایتمندی کامل دارند.

شیراوژن با بیان اینکه با متخلفان مجرمی که با جرائم گوناگون در جامعه ایجاد ناامنی کنند، برخورد قاطع و شدید صورت خواهد گرفت، تصریح کرد: با تلاش‌ها و تعامل نیروی انتظامی با سایر دستگاه‌ها مربوطه، امروز می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که در استان لرستان، امنیت و احساس امنیت ارتقاء چشمگیری داشته است.

وی نقش رسانه‌ها در ایجاد احساس امنیت را بسیار حساس دانست و یادآور شد: رسانه‌ها نقش مهمی در القاء احساس امنیت در بین شهروندان دارند، لذا در مواردی که جرائمی رخ می‌دهد، اخبار باید به گونه‌ای پوشش داده شوند که در بین مردم ایجاد حس ناامنی نکند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار