کد خبر: ۳۰۵۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳ 02 October 2016
آیین گرامیداشت روز جهانی ناشنوا و روز عصای سفید با حضور مدیران بهزیستی و جمع کثیری از ناشنوایان و نابینایان ، و اجرای برنامه های متنوع در خرم آباد برگزار شد.
به مناسبت سالروز گرامیداشت روز جهانی ناشنوا و روز جهانی عصای سفید ، آیین گرامیداشت و تجلیل و تکریم این قشر از جامعه با حضور مدیران بهزیستی و جمع کثیری از ناشنوایان ،روشندلان و انجمن های وابسته در سالن آمفی تئاتر حوزه هنری لرستان برگزار گردید.

" دکتر اسداله حیدری" مدیر کل بهزیستی لرستان در ابتدای این مراسم ضمن تبریک روز ناشنوایان وروز عصای سفید( نابینایان) با تبیین توانمندیهای معلولین گفت: قطعاً توانمندیهایی در معلولین به ویژه ناشنوایان و نابینایان وجود دارد که در افراد به ظاهر سالم وجود ندارد و مصداق عینی آن قاریان ممتاز نابینا، ورزشکاران معلول ، هنرمندان و نخبگان معلول و ... که در سطح کشوری و جهانی می درخشند.

وی در ادامه افزود ،امیدوارم جامعه ما به جایی برسد که بتوانند به کشف استعدادها و توانمندیهای این اقشار کمک کنند.حیدری با بیان اینکه حدود 7 هزار نفر ناشنوا در استان داریم خواستار همکاری صدا و سیما و رسانه ها در خصوص آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به افراد جامعه در خصوص اهمیت برنامه های غربالگری و پیشگیری از معلولیت ها شد و گفت در 6 ماهه اول سال 95 ضریب نفوذ غربالگری در استان به 90 درصد رسیده است که امیدواریم در آینده، پوشش 100 درصدی داشته باشیم

مدیرکل بهزیستی لرستان به اهمیت مشارکتهای اجتماعی در برنامه های غربالگری و پیشگیری از معلولیت ها اشاره و گفت عموماً هیچ کاری از طریق دستگاههای دولتی 100 درصد انجام نمیشود اما با مشارکتهای اجتماعی می توان به این اهداف رسید و هم اکنون دراستان 4کانون ناشنوایان و 3مرکز خانواده و کودک در استان خدمات شنیداری ، گفتاری و خدمات دیگر همچون کاشت حلزون، خدمات توانبخشی و... به جامعه هدف خود ارائه می کنند

دکتر حیدری گریزی به بحث نابینایان زد و گفت با توجه به اینکه 80 درصد از معلولیت های بینایی قابل پیشگیری است و عواملی نظیر بیماریهای ژنتیک ، تنبلی چشم ، عیوب انکساری و ... دخیل هستند اما گاهی عدم اطلاع و سهل انگاری خانواده ها باعث بروز معلولیت ها در کودکان آنها می شودکه باید با اطلاع رسانی ، از بروز اینگونه معلولیت ها پیشگیری نمائیم.

این مقام مسئول با اشاره به ضریب 58 درصد غربالگری بینایی در استان گفت در سال 95 این آمار به 74 درصد رسیده که امیدواریم در آینده این آمار نیز افزایش یابد.وی در ادامه افزود ریاست محترم سازمان بهزیستی کشور با امضاء تفاهم نامه برنامه ششم در صدد است که غربالگری بینایی را در سطح کشور اجباری کند.

مدیرکل بهزیستی لرستان با تقدیر از شهرداری و شورای اسلامی شهر خرم آباد در خصوص مناسب سازی شهری گفت: خوشبختانه در سال گذشته 48 هزار متر از پیاده روهای خرم آباد مناسب سازی و با بریل مشخص شده و امسال نیز 28 هزار متر را در دست اقدام دارند. و از مسئولین انتظار داریم معلولین را در بحث خدمات اجتماعی و در زمینه های مختلف بویژه کتابخانه ،پارک و مناسب سازی اماکنعمومی ویژه معلولین و افراد ناتوان،یاری نمایند.

خاطر نشان میشود روز جهانی عصای سفید (نابینایان) به علت تقارن با ماه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان ، دو هفته پیش از موعد برگزار شد .

شایان ذکر است در این آیین ،تلاوت قرآن و حرکات موزون سرود ملی و مجری برنامه توسط نابینا یان و ناشنوا یان استفاده شدو گروه تئاتر نابینایان به اجرای نمایش پرداختند که مورد توجه حاضرین قرار گرفت .در ادامه نیزگروه نابینایان و ناشنوایان به اجرای موسیقی وبرنامه آیین سنتی لری پرداختند.

در پایان مراسم ، جمعی از نخبگان علمی و ورزشی و فرهنگی مددجویان ناشنوا و نابینا با اهداء لوح و هدایایی تقدیر شدند.

منبع : خبرآنلاین 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار