مدیرکل دامپزشکی:
مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: 9 مرکز عرضه دام غیرمجاز در استان وجود دارد.
کد خبر: ۳۰۹۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۸ 09 October 2016

غلامرضا توکلی در دومین جلسه کارگروه سلامت ایمنی و امنیت غذایی استان، بیان کرد: برای نظارت بر فروش مواد خام دامی در ایام محرم و روزهای تاسوعا و عاشورا، 11 گروه ثابت و 20 گروه سایر از دامپزشکی استان در نظر گرفته شده و 29 بازرس نیز آماده بازرسی هستند.

وی اظهار کرد: 80 درصد پرسنل دامپزشکی استان به دلیل ارتباط مستقیم با دام‌هایی که تب مالت دارند، به این بیماری مبتلا می‌شوند و برای مهار و پیشگیری از ابتلا به این بیماری نیاز به برنامه‌ریزی و شروع مقابله از همان سازمان دامپزشکی است.

توکلی اضافه کرد: ویروس تب مالت به راحتی قابل انتقال است و انجام واکسیناسیون راه بسیار خوبی برای پیشگیری است.

مدیرکل دامپزشکی لرستان ادامه کرد:CCHFبه عنوان بیماری مشترک بین انسان و دام نیز تهدید به مرگ جدی است. با توجه به اینکه کشورهای عراق، پاکستان و ترکیه درگیر با این بیماری هستند، استان ما نیز باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: کنترلCCHFو بروسلوز به عنوان بیماری‌های مشترک بین دام و انسان از طریق واکسیناسیون انجام می‌شود و البته کنترل این بیماری‌ها از این طریق به تنهایی امکان‌پذیر نیست.

توکلی یادآور شد: در ورودی نورآباد- خرم‌آباد مراکز عرضه فروش دام غیرمجاز زیاد است و کشتار غیرمجاز صورت می‌گیرد.

مدیرکل دامپزشکی لرستان افزود: 9 مرکز عرضه دام غیرمجاز در استان وجود دارد که کشتار می‌کنند و فعالیت آنها می‌تواند بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را افزایش داد.

وی با اشاره به اینکه 3 کشتارگاه صنعتی در لرستان وجود دارد، گفت: کشتارگاه بروجرد برای استفاده از تجهیزات پیش‌سرد با مشکل آب مواجه است و نیاز است که نسبت به رفع این مشکل اقدام کرد.

توکلی بیان کرد: دامی که تب مالت وCCHFداشته باشد علامت بالینی ندارد و مهم‌ترین راه کنترل این بیماری‌ها برای عدم انتقال به انسان استفاده از گوشت پیش‌سرد است تا ویروس مواد خام دامی از بین رود.

مدیرکل دامپزشکی لرستان ادامه داد: 832 بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد که هاری، تب مالت و آبله از جمله آن‌هاست؛ راه اصلی انتقال بیماری هاری گزش است.
وی افزود: سهمیه استان در سال 95 واکسینه 1600 قلاده بوده که تاکنون 6342 قلاده واکسیناسیون شده‌اند.

توکلی یادآور شد: در ارتباط با واکسیناسیون تب مالت در سال 95، 425 هزار و 725 رأس گوسفند و 7 هزار و 129 رأس گاو و گوساله واکسیناسیون انجام شده است.

منبع :ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار