کد خبر: ۳۱۰۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸ 11 October 2016

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: 40 گشت حفاظتی به منظور جلوگیری از قطع درختان در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در عرصه‌ها مستقر شدند.

مهندس شیرزاد نجفی  اظهار کرد: سُنت گل مالی در لرستان در روز تاسوعا و عاشورا جزء لاینفک عزاداری ماه محرم در این استان است و مردم هر ساله در عزای امام حسین ( ع ) رخت سیاه بر تن می‌کنند و این جامه سیاه رنگ را با گل متبرک روز عاشورا آذین می‌بخشند.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه سُنت گل مالی توسط عزاداران سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین(ع) به صورت یک  سُنت دیرینه از قدیم در لرستان رسم بوده است، افزود: گل مالی آئینی سُنتی است که مردم لرستان بخصوص شهرستان خرم‌آباد در سوگواری سالار شهیدان امام حسین (ع) برای عزاداری انجام میدهند.

نجفی بیان کرد: با توجه به اینکه عزاداران نیاز به برپایی آتش در مراسم گل مالی دارند و هیأت‌ها برای جمع آوری هیزم به عرصه جنگلی می روند که برای جلوگیری از قطع درختان این اداره کل اقدام به تشکیل 40 اکیب حفاظتی ثابت و سیار به تعداد 200 نفر کرده است.

وی گفت: برای برپایی هر چه بهتر عزاداری در ماه محرم بخصوص در روز تاسوعا و عاشورا اداره کل منابع طبیعی لرستان با هماهنگی مدیریت ارشد استان، سازمان برنامه‌ و بودجه و پیگیری انجمن‌های  مردم نهاد در سال جاری اعتباراتی جهت تهیه و تأمین بخاری‌های گاز سوز درنظر گرفته شده تا با تامین این مشعل‌های گازی از قطع درختان جهت برپایی عزاداری امام حسین جلوگیری شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار