کد خبر: ۳۱۰۴۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰ 11 October 2016

مردم شهر و روستاهای لرستان هر سال یک هفته قبل از فرا رسیدن ماه محرم به پیشواز این ماه عزیز می‌روند و با بستن خیمه‌ها و پخش نوحه‌های عزاداری غم و سوگواری خود را نشان می‌دهند.

بازار شهر خرم‌آباد هم بوی محرم و عزاداری به خود می‌گیرد و همه بازار اجناس مشکی رنگ خود را برای فروش به بازار می‌آورند.
بعضی از مغازه‌هایی که اجناس خود را متناسب با فصل تعیین می‌کنند با وسایل عزاداری و مربوط به ماه محرم اعم از طبل، سنج، پرچم، لباس مشکی و ... را مغازه‌های خود را پر می‌کنند.

* با شروع ماه محرم تمام شهر پر از صدای نوحه می‌شود

پیرو جوان، زن و مرد، کوچک و بزرگ همه برای عزاداری به خیابان‌های شهر می‌آیند. در بین عزاداران حسینی افرادی هم دیده می‌شود که پای رفتن ندارند و با کمک خانواده‌هایشان با ویلچر برای عرض ارادت خدمت اباعبدالله به خیمه امام حسین(ع) می‌آیند.

مردان جوانی دیده می‌شود که تمام زور و توان خود را در بازو و شانه‌های خود جمع می‌کنند تا علم امام حسین(ع) را در دسته‌های زنجیر زنی جابه‌جا کنند.

محرم پیر و جوان، کوچک و بزرگ نمی‌شناسد و این از کودکانی که لباس مشکی به تن کرده‌اند وطبل‌هایی که ممکن بوده، حتی از جثه آنها هم بزرگ‌تر باشد به گردن انداخته‌اند مشهود است.

درب خانه‌های شهر پرچم‌های سیاه عزاداری دیده می‌شود و این نشان می‌دهد که مردم به نوعی قصد دارند، عزادار بودن خود و خانواده‌شان را برای امام حسین(ع) و یارانشان نشان دهند.

در این ایام، مراسم‌هایی که اغلب مخصوص به زنان است و در زبان عامیانه به آن روضه می‌گویند در خانه‌ها بر پا می‌شود و به نظر می‌آید، این مراسم‌ها به نوعی به فرهنگ تبدیل شده است.

مداحان با خواندن نوحه و دعا این مجالس را هوای معنوی می‌دهند. برخی از مردم نیز در این ماه بسته به توان خود نذر می‌کنند و برای حاجت خود نذر خود را ادا می‌کنند.

عطر چای نذری در شب‌های محرم عطر خاص خودش را دارد و گرما بخش محافل در ایام حسینی است. در ماه محرم همه زمین کربلا می‌شود و هر کس که ذره‌ای ارادت به اهل بیت(ع) داشته باشد به عزاداری می‌پردازد.

در ماه محرم به ویژه دهه نخست آن رفتارهای فرهنگی و خودجوش بسیاری از مردم مشاهده می‌شود، به طور مثال اخیراً رفتاری با عنوان جمع‌آوری زباله‌های نذری توسط خود عزاداران با کمک رسانه‌ها و شهرداری در حال فرهنگ‌سازی است که خود اقدام خیلی خوبی در این رابطه به شمار می‌رود.

البته پیشنهاد می‌شود، عزاداران برای دریافت نذری با خود ظرف به همراه ببرند تا از ظروف یکبار مصرف که هم برای سلامتی و هم برای محیط زیست خطرناک است کمتر استفاده بشود.

یکی دیگر از رفتارهای نادرست که خلاف قانون راهنمایی و رانندگی در این ایام است، گل مالی کردن خودروها و پلاک آن‌هاست که به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی برای برخورد با چنین خودروهایی جریمه نقدی و پارکینگ در نظر گرفته شده است.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد گفت: صددرصد نیروهای ستادی و اجرایی در بخش امنیت و ساماندهی هیئات‌های مذهبی لرستان به کار گرفته شده است.

رضا شیراوژن با اشاره به اینکه 2 هزار و 500 هیأت مذهبی درسطح استان لرستان وجود دارد، اظهار داشت: از این تعداد 420 هیئات مختص به شهرستان خرم‌آباد هستند که 100 هیئات از آنها هیأت‌های بزرگی بوده که برای ساماندهی آنها برنامه‌ریزی شده است.

وی عنوان کرد: صددرصد نیروها در برقراری نظم و انتظام‌بخشی در حوزه هیئات‌های مذهبی ساماندهی شده و هیچ‌گونه مشکلی در بحث نظم و انضباط هیئات‌های مذهبی و کنترل اوضاع شهری در سطح استان لرستان وجود ندارد.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی لرستان گفت: امنیت شهر برای ما نیز خیلی مهم بوده و در این زمینه تمام نیروها به کار گرفته شده‌اند.

وی یادآور شد: خوشبختانه تاکنون هیچ‌گونه مورد ناامنی در بحث هیئات‌های مذهبی استان لرستان مشاهده نشده و انتظار ما از مردم همیشه در صحنه و ولایت‌مدار لرستان این است که همکاری لازم را با نیروهای انتظامی داشته باشند.

براساس این گزارش، مردم ولایتمدار لرستان شب گذشته و صبح امروز با حضور گسترده خود در مراسم شب و روز تاسوعا در غم شهادت سرور سیدالشهدا(ع) در ماتم نشستند.

--------------------------------

گزارش از: یاسمن موسوی‌نژاد

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار