کد خبر: ۳۲۹۲۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹ 15 November 2016
ظهر امروز مرکز رشد انرژی‎های نو دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد با حضور معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد کشور راه‎اندازی شد.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد در آئین افتتاح این مرکز گفت: پس از مطرح شدن ایده‎ها و طرح‎های نو در تراز ملی و بین‎المللی در مراکز دانشگاهی در وهله اول باید با ثبت اختراعات مالکیت آن تائید و تثبیت شود.
ابراهیم واشقانی فراهانی با اشاره به اینکه ثبت اختراعات اعتبارات در دانشگاه‎ها اعتبار مراکز دانشگاهی را بالا می‎برد، اظهار کرد: نکته قابل توجه این است که دانشگاه‎ها دیگر بر اساس تعداد مقالات ارزیابی نمی‎شوند.
وی تاکید کرد: یکی از مشکلات رایج در کشور در زمینه تولید علم این است که فاصله قابل توجه و معناداری بین رتبه جمهوری اسلامی ایران در دو بخش نوشت مقاله و نوآوری وجود دارد، به عبارت بهتر با وجود رتبه قابل قبول کشور ایران در بخش نوشت مقاله، به دلیل عرضه نکردن و به ثبت نرسیدن اختراعات رتبه کشورمان در حوزه نوآوری پائین است.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد بیان کرد: بر این اساس باید با ثبت اختراعات نخبگان کشوری زمینه برای عرضه آنها در سطح دنیا فراهم و کشور ایران به جایگاه واقعی خود در این عرصه دست یابد.
واشقانی فراهانی در بخش دیگری از سخنان خود به جنبه‎های حمایتی از نخبگان و مخترعان در مراکز دانشگاهی اشاره و تصریح کرد: حمایت کامل و 100 درصدی در تامین هزینه‎های ثبت اختراعات بین المللی و پرداخت مبلغ 100 میلیون ریالی به مخترعانی که اختراعات آنها به ثبت رسیده است، نمونه‎هایی از خدمات ارائه شده در این حوزه است.
وی ادامه داد: تامین هزینه‎های اختراع و پرداخت جایزه نقدی معادل یک و نیم برابر بالاترین مقاله ISI به مخترعانی که اختراعات آنها به ثبت داخلی رسیده باشد، از دیگر خدمات ارائه شده به مخترعان است.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد در پاسخ به یکی از مخترعان بروجردی در خصوص ضرورت ایفای نقش دولت در حمایت از مخترعان در بازارهای داخلی و خارجی گفت: هم اکنون یک شرکت دانش‎بنیان با هدف تجاری‎سازی و چگونگی بازاریابی اختراعات مخترعان در حال تاسیس است.
واشقانی فراهانی با اشاره به اینکه انتظار نداریم، اعضای هیأت‎های علمی و دانشجویان خود اقدام به بازاریابی اختراعات کنند، عنوان کرد: یکی از دفاتر پژوهشگاه مرکزی در امر بازاریابی اختراعات در حال فعالیت است.
وی یادآور شد: البته در مجموع باید پذیرفت که ضعف بازاریابی به معنای چگونگی بافتن مشتری و ورود و عرضه محصول قابل رقابت به بازار معضلی کشوری است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار