کد خبر: ۳۲۹۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶ 15 November 2016
مدیرکل پزشکی قانونی لرستان گفت: معاینات روانپزشکی در پزشكي قانوني استان دو درصد کاهش یافت. 
دکتر حمیدرضا نظیفی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: طی شش ماهه نخست امسال 2۳۹ مورد معاینه روانپزشکی در پزشکی قانونی استان انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال‌گذشته ۲ درصد کاهش یافته است.
وی افزود: آمار معاینات روانپزشکی در پزشکی قانونی لرستان در سال‌جاري از لحاظ جنسیتی شامل 168 مرد و 71 زن است. عضو شورای قضایی لرستان اضافه کرد: در سال 94 نیز بنا به درخواست مقام قضایی پرونده 245 مورد معاینه روانپزشکی در پزشکی قانوني استان بررسی و اعلام نتیجه شد که به لحاظ جنسیتی شامل 172 مرد و 73 زن بود.
نظیفی تصریح کرد: معاینات روانپزشکی در پزشکی قانوني شامل جنبه‌هاي مختلف و متنوعی همچون تشخيص نفع و ضرر، حسن و قبح و توانایی اداره امور مالی و غیرمالی، وضعیت روحی و روانی فرد در زمان ارتکاب جرم یا جنایت است که از سوي مقام قضایی براي اظهارنظر کارشناسایی به پزشکی قانونی ارجاع می‌شود و با توجه به معاینات بالینی و مصاحبه‌هاي تخصصی کارشناسان حاضر در پزشکی قانونی و مشاوره و استعلام از پزشکان متخصص، نظر کارشناسی نھایی در این خصوصں به مرجع قضایي ارائه می‌شود.
وی روانپزشکی را یکی از تخصص‌های پزشکی دانست و افزود: این رشته تخصصی به بررسی مسائل رفتاري، هیجانی و پیشگیري و درمان اختلالات روانی آدمی می‌پردازد.
مدیرکل پزشکی قانونی لرستان با بیان اینکه ارزیابی روانپزشکی شامل اخذ شرح حال و معاینه وضعیت روانی به لحاظ قانونی است، اظهار کرد: معاینه فیزیکی، انجام آزمایش و گاه تصویربرداري از مغز از روش‌هایی هستند که براي بررسی و رد علل طبی احتمالی ایجادکننده علایم به‌کار مي‌روند.
نظيفي با تأكيد بر اين موضوع كه روانپزشكي پزشکی قانوني به بررسي علل رفتار فردي و تغيير اين رفتارها در  حيطه قانون مي‌پردازد، تصریح کرد: تلاش می‌شود، رفتارهای نابهنجار به لحاط قانونی مورد بررسی قرار گیرد.
وی با اشاره به ارتباط نزدیک روانپزشکی قانونی با سایر حوزه‌هاي علمی، گفت: روانپزشكی قانونی با روانشناسی اجتماعی، جناحی، قضایی، شخصیت، کودک و در سایر حوزه‌ها با علوم اجتماعی، آسیب‌شناسی اجتماعی، جرم‌شناسی روانی، پزشکی و روانپزشکی ارتباط نزدیک دارد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار