کد خبر: ۳۳۲۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰ 22 November 2016
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: کتابخوانی به فرهنگ عمومی و گفتمان تبدیل شود.
 حجت‌الاسلام حمیدرضا حنان در مراسم تجلیل از فعالان و خادمان عرصه کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: رسالت کتاب، مهم و ارزشمند است چراکه انسان را از جهالت نجات می‎دهد و او را به ‌سمت علم هدایت می‎کند.
وی با بیان اینکه کتاب هم در دنیا، آخرت و هم در حوزه علم و دین کاربرد دارد، ادامه داد: اگر جهل و بی‌خبری در یک جامعه وجود داشته باشد یا شبهه‌ها ایجاد شود چیزی تاثیرگذارتر از کتاب نیست.
حنان با بیان اینکه برای پاسخگویی به شبهاتی که وجود دارد چیزی قوی‌تر از کتاب و کتابخوانی وجود ندارد، ادامه داد: برای پاسخگویی به نیازمندی‌های انسان پاسخگویی بهتر از کتاب وجود ندارد و این بیانگر این است که رسالتش بسیار سنگین است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان به پایین بودن میزان مطالعه کتاب در کشور اشاره کرد و افزود: متاسفانه میزان مطالعه کتاب در ایران دوازده دقیقه در روز بوده و این در حالی است که در برخی کشورها ۹۰ دقیقه و برخی دیگر نیز میزان مطالعه کتاب ۵۵ دقیقه در روز است.
وی رشد علمی را از الزامات توسعه و پیشرفت دانست و گفت: اقتدار هر کشوری به اقتدار علمی آن است کمااینکه این اقتدار از طریق کتاب میسر می‌شود.حنان در بیان آسیب‌های حوزه کتاب و کتابخوانی به مواردی ازجمله کمبود کتابخانه‌های عمومی در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر چهارده هزار کتابخانه عمومی در کشور باید وجود داشته باشد و این‌ در حالی است که ما 1400 کتابخانه عمومی در کشور داریم که اگر کتابخانه‌های مساجد و حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش را هم به این آمار اضافه کنیم باز هم یازده هزار کتابخانه در کشور کم داریممدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: زمانی پیشرفته‌ترین و مجهزترین کتابخانه‌ها را در کشور داشتیم به‌عنوان نمونه در کتابخانه خواجه نصیر‌الدین طوسی 4000 جلد کتاب وجود داشته است با این وجود امروز از نظر کتاب و کتابخوانی با مشکل مواجه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه کتاب و کتابخوانی باید به فرهنگ عمومی تبدیل و گفتمان‌سازی شود، اضافه کرد: زمانی دفاع از کشور گفتمان‌سازی شد و ما موفق شدیم لذا تا کتاب و کتابخوانی هم تبدیل به فرهنگ عمومی نشود، مشکلات این حوزه حل نخواهد شد.
حنان نقش خانواده در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را مهم دانست و افزود: روش تربیتی، نوع و طرز تفکر والدین نسبت به مطالعه کتاب، در دسترس بودن هم باید مورد توجه باشد.مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش مدرسه و دانشگاه را در ترویج فرهنگ کتابخوانی مهم دانست و ادامه داد: آموزش و خواندن، نوشتن، نقد و بررسی و نظریه‌پردازی، تحقیق و پژوهش باید در مدارس و دانشگاه‌ها مورد توجه باشد.

وی نقش کتابداران در ارتقا علمی و کتابخوانی را نیز مهم دانست و گفت: کتابداران اگر افرادی خلاق و مبتکر باشند خواهند توانست مطالعه را از کتابخانه‌ها به خانه‌ها، شهرها و روستاها بکشانند.
حنان جدا کردن کتابخانه‌ها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را یک ضعف دانست و اضافه کرد: رسانه‌ها، نشریات، صدا و سیما باید تخصصی به موضوع کتاب و کتابخوانی بپردازند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش کتابفروشی‌ها در ترویج فرهنگ مطالعه کتاب را نیز مهم دانست و افزود: کتاب فروشی‌ها باید در بهترین نقطه شهر و در دسترس باشند.وی گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب هم در ترویج کتابخوانی بسیار مؤثر بوده و این در حالی است که از اول انقلاب تا امسال تنها ۱۰ نمایشگاه کتاب در لرستان برپا شده که سه نمایشگاه آن مربوط به دولت فعلی است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار