کد خبر: ۳۳۲۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲ 22 November 2016
مهرداد ویسکرمی، محقق و  پژوهش‌گر قرآنی لرستان  با بیان این‌که کتاب مقدس از دو قسمت عهد قدیم و عهد جدید تشکیل شده است، گفت: عهد قدیم به سه قسمت تورات، انبیاء(نبییم) و کتوبیم، تقسیم می‌شود.
وی با اشاره به این‌که تقسیم‌بندی دیگری نیز در مورد «عهد قدیم» وجود دارد؛ عنوان کرد: براین‌اساس، عهد قدیم، یک قسمت «تاریخ» دارد، یک قسمت «مناجات و حکمت» و یک قسمت «پیشگویی‌های انبیاء» که بخش تاریخ شامل ۱۷  کتاب می‌شود که پنج کتاب نخست آن، تورات نامیده می‌شود، و حکمت، شعر و مناجات، هم شامل پنج کتاب می‌شود و پیشگویی‌های انبیاء هم مشتمل بر ۱۷ کتاب است، بنابراین دو تقسیم‌بندی جداگانه برای عهد قدیم داریم که جمعاً ۳۹ کتاب می‌شود.ویسکرمی عنوان کرد: تقسیم‌بندی عهد جدید و قدیم از نظر یهودیان بی‌معنی است، چراکه یهودیان فقط یک کتاب مقدس قائلند که همان عهد قدیم مسیحیان می‌شود؛ چون یهود، نه عیسی(ع) را قبول دارند نه کتاب او را، بنابراین عهد جدید نسبت به مسیحی‌هاست.

این محقق و پژوهشگر قرآنی با اشاره به این‌که «عهد جدید» شامل چهار قسمت و ۲۷ کتاب است، عنوان کرد: قسمت اول زندگی‌نامه و سخنان حضرت عیسی(ع) است که مشتمل بر چهار انجیل یا اناجیل اربعه است؛ انجیل به‌معنای مژده است و مسیحیان هیچ‌گاه ادعا نکردند که خدا کتابی بر عیسی(ع) نازل کرده است.
وی افزود: در هیچ جای فرهنگ مسیحیت وجود ندارد که خدا کتابی بر عیسی(ع) نازل کرده است، یهودیان می‌گویند تورات از سوی خداوند نازل شده است، اما ما مسلمان‌ها می‌گوییم که انجیل بر حضرت عیسی(ع) نازل شد اما تحریف شده است، همه انجیل‌ها در چارچوب کتاب مقدس هستند و محتوای سه انجیل متی، مرقس و لوقا، شبیه هم بوده و با فرهنگ یهود هماهنگ هستند و بین ۵۰ تا ۶۰ سال بعد‌از حضرت عیسی(ع) توسط حواریون یا شاگردان حواریون نوشته شده است. 
ویسکرمی با اشاره به این‌که مسیحیان معتقدند عیسی یا خداست یا پسر خداست یا عین وحی است پس نیاز به کتابی ندارد، بیان کرد: بنابراین حواریون آمدند مشاهدات خودشان از خود خدا یعنی عیسی مسیح، را نوشتند که نام انجیل به خود گرفت، از نظر مسیحیان، حضرت عیسی(ع) خداست و خدا گناه نمی‌کند، به‌عنوان مثال، حضرت عیسی آب و نان را تبدیل به شراب کرد، پس شراب گناهی ندارد.
این محقق و پژوهشگر قرآنی با تأکید بر این‌که محتوای انجیل‌های متی، مرقس و لوقا شبیه و مانند هم هستند، عنوان کرد: در این انجیل‌ها، عیسی(ع) خدا نیست و بیشتر به‌نظر می‌رسد که عیسی(ع) بنده باشد، یک انجیل دیگر به اسم «انجیل یوحنا» داریم، که الوهیت حضرت عیسی(ع) در این انجیل مطرح شده است و میل به «عیسی خدایی» دارد.

وی با اشاره به این‌که قسمت دوم عهد جدید تبلیغات و سفرهای تبلیغی مبلغان مسیحی است، بیان کرد: کسی نیز ادعا نمی‌کند که این افراد اصلاً حواریون هم بوده باشند بلکه یک‌سری از بزرگان آن‌ها مانند پولس و پطرس مسافرت‌ها و نامه‌هایی داشتند که به‌صورت یک کتاب نوشته شده است.
ویسکرمی قسمت سوم عهد جدید را نامه‌هایی دانست که حواریون و مسیحیان صدراول نوشتند که ۲۱ عدد کتاب می‌شود، ادامه داد: قسمت چهارم «مکاشفات یوحنا» است که یک کتاب است که در اینجا نیز «الوهیت حضرت عیسی(ع)» مطرح می‌شود، این کتاب شرح سفری است که یوحنای قدیس در رؤیا و به هدایت روح‌القدس در آن به عرش خداوند دارد و در آن به توصیف عرش خداوند و جایگاه مسیح و پیش‌بینی وقایع آخرالزمان می‌پردازد.
نکاتی در مورد اناجیلاین پژوهش‌گر قرآنی با اشاره به این‌که «انجیل مرقس»، یکی‌از انواع اناجیل مسیحیت است، عنوان کرد: انجیل مرقس کتاب دوم و کوتاه‌ترین و قدیمی‌ترین انجیل است که در سال‌های ۶۵ تا ۷۰ میلادی نوشته شده است، که مرقس شاگرد پطرس حواری بوده است که اعتقاد دارند حضرت عیسی(ع) بعداز خود پطرس را جانشین خود قرار داد و مرقس شاگرد پطرس بوده و گفته شده است که اناجیل متی و لوقا از همین مرقس نوشته شده‌اند، بنابراین پس اینجا دلیل شباهت این سه انجیل معلوم می‌شود.

وی بیان کرد: انجیل متی بین سال‌های ۶۵ تا ۷۰ میلادی نوشته شده است، که متی یک فرد یهودی بود که باج‌گیر رومی‌ها بود و بعدها از حواریون عیسی(ع) شد، متی از تولد عیسی تا زمان اعدام ایشان و این‌که مسیح بعد از قبر برمی‌خیزد و به آسمان می‌رود را نوشته است.

ویسکرمی با اشاره به این‌که انجیل لوقا سومین کتاب است که کتاب اعمال رسولان را برای فردی به نام تئوفیلوس نوشته است، عنوان کرد: انجیل یوحنا را یوحنا که از حواریون است که عیسی را خدا می‌داند، کتاب ششم نامه پولس به رومیان است که عیسی خدایی می‌شود، کتاب نوزدهم نامه پولس، به مسیحیان یهودی‌الاصل است که معتقد است، شریعت موسی با آمدن عیسی باطل شده و افراد بادین نجات می‌یابند و هیچ نیازی به شریعت نیست. 
بنابراین زمینه‌های سکولاریسم و پلورالیسم در کتاب مقدس وجود دارد. 

حتی زمینه‌های نهیلیسم (پوچ‌گرایی) هم در کتاب مقدس وجود دارد و پوچ‌گرایی را در کتاب مقدس حضرت سلیمان به آن‌ها یاد شده است.
 این پژوهش‌گر قرآنی با اشاره به این‌که در قرن اول میلادی تعداد اناجیل بسیار زیاد بوده است اما در حال حاضر چهار عدد آن‌ها معتبر است، اظهارکرد: بین سال ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلادی کلیسای اکثریت مسیح تشکیل جلسه داد و از بین همه نوشته‌های آن زمان ۲۷  کتاب از آن‌ها را تصویب و رسمیت داد.وی افزود: انجیل «برنابا» یکی‌از اناجیلی است که در آن خدا یکی است و بشارت به پیامبر آخرالزمان با اسم و صریحاً به کرات در آن دیده می‌شود، ترجمه فارسی این انجیل در بازار کتاب موجود است و مسیحی‌ها انجیل برنابا را جعلی می‌دانند و می‌گویند که یک مسیحی تازه مسلمان در قرن ۱۶ آن‌را نوشته است.ویسکرمی بیان کرد: نکته جالب این‌که «پاپ جلائیوس اول»، یک فهرستی قبل از بعثت پیامبراسلام (ص) نوشته و یکی‌از کتاب‌هایی که از آن نام برده است برنابا است، این یعنی یک برنابایی وجود داشته است و مسیحیان برای این‌که زیر سئوال نروند می‌گویند یک برنابایی وجود داشته که از بین رفته است و این برنابا هیچ ربطی به آن ندارد.این پژوهش‌گر قرآنی با اشاره به این‌که مسیحیان قائل به آسمانی بودن انجیل و کتاب مقدس نیستند، عنوان کرد: از نظر یک مسیحی، برای آسمانی بودن یک کتاب کافی است که روح‌القدس کمک کند، و این‌ها معتقدند که روح‌القدس هم با عیسی(ع) هم با پطرس و پولس بوده و هم با کسانی‌که بعدها دین مسیح را تبلیغ می‌کنند حتی با پاپ، کلیسا و کشیشان همراه است، و نکته قابل توجه این است که پطرس و پولس با هم اختلاف داشتند و هر دو نیز کشته شدند.

وی با اشاره به این‌که مشکل اساسی این است که مسیحیان از کجا ثابت می‌کنند روح‌القدس با کسی هست یا نه؟ این درحالی است که ما در اسلام معجزه داریم ولی آن‌ها چیزی برای اثبات مدعای خود ندارند، اظهارکرد: روح‌القدس و اب و ابن را وقتی در تعبیرهای خود بیان می‌کنند خودشان می‌مانند که رابطه آن‌ها با یکدیگر چگونه است و روح‌القدس آن‌ها به معنی جبرئیل نیست، بلکه در کلام مسیحی، هرکسی برای خود تعبیری از روح‌القدس دارد.

ویسکرمی ادامه داد: قطعاً یهود و مسیحیت در کتاب مقدس خود چیزهایی داشتند که قرآن به آن استناد کرده است اما آن‌ها کتمان کردند، این خود دلیل محکمی است بر درست بودن ادعاهای قرآن در مورد یهود و مسیحیت، چراکه اگر راست می‌گفتند باید کتاب خود را آشکار می‌کردند تا قرآن را رسوا کنند اما این‌کار را نکردند.

این پژوهشگر قرآنی تصریح کرد: روشن است که تعالیم دین مسیحیت امروزی معقول و قابل فهم نیست ولی آن‌ها می‌گویند ایمان بیاورید تا بفهمید، جهت حل این تعارضات، متکلمان مسیحی، گوهر و صدف دین را مطرح می‌کنند و می‌گویند همه این‌ها صدف است، مهم گوهر دین است که ایمان است، اما ایمان چه‌طور حاصل می شود؟ جوابی ندارند.
وی تصریح کرد: بنابراین ازنظر مسیحیان، خداوند کتابی بر بشری نازل نکرده است، حواریون مشاهدات خود از خدای پسر «عیسی(ع)» را به نام انجیل نوشتند، انجیل یوحنا و مکاشفات وی، بر مبنای الوهیت عیسی نوشته شده است، روح‌القدس در مسیحیت معنای روشنی ندارد و همانند اسلام، معادل جبرئیل نیست، در انجیل برنابا بشارت به پیامبر اسلام(ص) وجود دارد ولی مسیحیان آن‌را انکار می‌کنند. 

این‌که علمای یهود و نصاری در زمان صدر اسلام، با نشان دادن کتب خود، دروغ بودن مدعیات قرآن را نشان ندادند، دلیل بر صحت مدعیات قرآن در مورد آن‌هاست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار