یک متخصص فراماکوتراپی گفت: مصرف قرص‌های فروس سولفات به همراه لبنیات، مانع جذب آهن می‌شود و درمان کم‌خونی را دچار اختلال می‌کند.
کد خبر: ۳۳۴۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵ 26 November 2016
به گزارش تابناك رضوي،‌ دکتر علی خوارزم‌کیا اظهار کرد: تداخلات دارویی طیف گسترده‌ای از مشکلات را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه تداخل دارویی شامل تداخل دارو با غذا یا مواد دیگر و دارو با داروست، اضافه کرد: دارو به عنوان ماده‌ای شیمیایی برای تشخیص و درمان در نظر گرفته می‌شود و غلظت آن در خون و محل مورد نظر مشخص است.

خوارزم‌کیا بیان کرد: دارو در جذب، توزیع، متابولیسم و دفع در بدن روند مشخصی دارد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه برخی داروها باید در محیط اسیدی معده باز و جذب شوند، افزود: چنانچه این داروها همزمان با داروهایی که اسید معده یا PH معده را کاهش می‌دهند، استفاده شوند، منجر به تداخل می‌شوند.

وی گفت: چنانچه داروی سلیکوفلوکساسین که برای عفونت مجاری ادراری و تنفسی استفاده می‌شود، همزمان با مکمل‌های کلسیم‌دار یا مواد غذایی حاوی کلسیم باشد، سبب می‌شود میزان جذب کلسیم کاهش یابد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان کرد: قرص‌های فروس سولفات برای کم‌خونی تجویز می‌شود و چنانچه همراه با لبنیات مصرف شود به خاطر تداخل کلسیم با آهن مانع جذب آهن شده و درمان کم‌خونی را دچار اختلال می‌کند.

خوارزم‌کیا اضافه کرد: با توجه به اینکه کبد مسئول متابولیسم و سوخت و ساز بدن است، مصرف یک سری از داروها روی عملکرد کبد تاثیر می‌گذارد.


منبع: ايسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار