کارشناس وفعال اجتماهی پلدختر :
احداث سد پیامدهای مضر زیست ‌محیطی متعددی به همراه دارد و با قطع جریان آب تنوع زیست محیطی رودخانه‌ها را به خطر می‌اندازند و از تخم‌ریزی و روند طبیعی زندگی آبزیان جلوگیری می‌کنند.
کد خبر: ۳۳۵۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸ 27 November 2016

 به گزارش خبرگزاری تابناک از لرستان ،مجتبی پسند تحلیگر اجتماعی واز کارشناسان ارشد اجتماعی شهرستان پلدختر در گفتگو با خبرنگار تابناک در خصوص مشکلات سد معشوره گفت :سد مانع حرکت رسوبات به پایین‌دست رودخانه‌ها می‌شوند و جلوگیری از حرکت رسوبات در رودخانه‌ها منجر به نابودی دشت‌های حاصلخیز در پایین‌دست رودها می‌شود. با توجه به این توضیحات احداث سد هیچ‌گونه توجیه زیست محیطی ندارد.

وی افزود :اما فارغ از مشکلات زیست محیطی که احداث سد در جنوب لرستان به وجود خواهد آورد، سال‌هاست که نمایندگان 2 حوزه‌ی انتخابیه پل‌دختر و کوهدشت بر سر احداث سد اختلاف نظرهایی دارند و این مجادله‌ها این روزها باز ادامه دارد.
1- نماینده مردم کوهدشت و رومشکان با ارائه توضیحاتی در مورد روند احداث سد معشوره گفتند: " در ماجرای معشوره همه تلاش کردند اما نماینده پیشین پل‌دختر به دلیل برداشت اشتباه با آن مخالف بود." سال گذشته نیز در همین ایام برخی فعالان رسانه‌ای این مخالفت قانونی نماینده پیشین پل‌دختر را کارشکنی تلقی می‌کردند.
باید به عرض نماینده محترم و فعالان رسانه‌ای برسانم جایگاه واقعی مجلس دفاع از حق‌وحقوق مردم است و نباید در این زمینه کوتاهی انجام داد. نمایندگان محترم با نطق‌های پیش از دستور و تذکر به وزرا و مسئولین اجرایی در حقیقت مطالبه و خواسته به‌حق مردم را به گوش آن‌ها می‌رسانند.
 کاییدی وکالت مردم را بر عهده داشته است و وظیفه‌اش حکم کرده برای بحران جدی آب شهرش تلاش کند، به اب و آتش بزند و با نمایندگان شهرهای دیگر هم صدا بشود تا مطالبه به‌حق موکلین خود را پیگیری نمایند.

جناب آقای کاظمی نماینده پل‌دختر در مجلس شورای اسلامی در جدیدترین اظهارنظر خود گفته است که رودخانه کشکان خط قرمزمن ومردم معمواتن و پلدختر است.
این اظهار نظر نماینده‌ی فعلی، پیرو اظهارات نماینده‌ی گذشته‌ی شهرستان در مجلس برای دفاع از حقوق مردم پل‌دختر و معمولان است و برخی رسانه‌های گروهی نباید این نوع اظهارنظرها را کارشکنی قلمداد کنند.

همان‌گونه که نماینده محترم شهرستان کوهدشت و رومشکان برای احداث سد معشوره تلاش می‌کنند باید این حق را هم برای نمایندگان پایین‌دست این سد قائل شد که با در نظر گرفتن پیامدهای منفی ساخت این سد برای حوزه‌های خود، تلاش کنند از احداث آن و پایمال شدن حقوق موکلین خود جلوگیری نمایند.

2- ملکشاهی یکی از مزایای احداث سد معشوره را کنترل سیلاب‌های مخرب شهرستان پل‌دختر در زمستان و تنظیم آب در فصل پرتنش تابستان عنوان نموده است.
باید به استحضار ایشان برسانم؛ کشکان سرشاخه‌های مختلفی دارد، از آب‌های سطحی و بارش‌های خروشان شوراب، تل، میانکوه، چولهول، چمشک، افرینه و شعبه‌ای از کشکان در خرم‌آباد سرشاخه‌های کشکان محسوب می‌شوند و معشوره یکی از سرشاخه‌های کشکان می‌باشد که در منطقه‌ای به نام "دوآب" به کشکان می‌ریزد؛ بنابراین این اظهارنظر غیر کارشناسی می‌باشد.
 این کارشناس مسائل اجتماعی گفت :همواره سیلاب‌های مخرب شهرستان پل‌دختر در مناطق تل، کوماس، شوراب، ویسیان، دادآباد، چولهول و... رخ می‌دهد که در پایین‌دست معشوره قرار دارند و هیچ ارتباطی با معشوره ندارند.(به‌عنوان مثال سیلی که منجر به جان باختن معلم فداکار کاظم صفرزاده و سه دانش‌آموز شد در منطقه شوراب رخ داد که هیچ ارتباطی با سد معشوره ندارد.)
اگر بناست به منظور تنظیم آب برای پایین‌دست در فصول پرتنش و خشک‌سالی و همچنین کنترل سیلاب‌ها در فصول بارش سدی احداث شود آن سد باید در منطقه چولهول زده شود که از مزایا و شاخصه‌های بیشتری نسبت به سایر نقاط لرستان برخوردار بوده و قابل دفاع است.
هدف اجرای سد چولهول کنترل سیلاب، کنترل رسوب سد کرخه، تامین نیازهای آب آشامیدنی و کشاورزی و تولید انرژی برقابی و ایجاد محیطی تفریحی و گردشگری می‌باشد. با احداث این سد می‌توان ضمن ذخیره سیلاب‌ها، آب رودخانه کشکان و ایستگاه‌های پمپاژ را تأمین کرد و از خسارات مخرب و زیان‌بار سیلاب به مناطق مسکونی شهری و روستایی و اراضی کشاورزی جلوگیری کرد. توسعه صنعت گردشگری، جلوگیری از فرسایش خاک و رسوب سد کرخه و افزایش سطح اراضی کشاورزی آبی منطقه از جمله اهداف مهم اجرای این طرح بزرگ است. بهره‌برداری از این طرح علاوه بر ایجاد چندین فرصت شغلی مستقیم، شاهد رشد و شکوفایی بخش کشاورزی و صنعت گردشگری در این شهرستان و به طبع در استان خواهیم بود. در صورت احداث این سد سالانه 55 میلیون مترمکعب نیاز آب آشامیدنی و کشاورزی روستاهای پایین‌دست و پمپاژها در شهرستان به راحتی تأمین می‌شود. همچنین پل‌دختر بهترین شرایط را برای توسعه باغات میوه و کشاورزی دارد که در صورت توجه و تأمین اعتبار لازم این امر محقق خواهد شد و در صورت بهره‌برداری از سد مخزنی چولهول تحولی جدی در بخش کشاورزی و صنعت لرستان ایجاد خواهد شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار