عضو مجلس خبرگان رهبری :
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت : استان لرستان یک استان مهم و مستعدی برای فعالیت های مربوط به زمین است، زمین لرستان و استعدادهای نهفته آن بسیار زیاد است، ولی باید ببینیم که چه اندازه ماموریت قرآن را در این زمینه رعایت کرده ایم؟ تا چه حد از این زمین بهره برداری مطلوب کرده ایم؟
کد خبر: ۳۳۸۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۷ 04 December 2016

 به گزارش خبرگزاری تابناک از لرستان ،آیت الله احمد مبلغی درگفتگوی اختصاصی با خبرنگار تابناک لرستان ،خاطرنشان کرد: در مواردی این نظریه های اجتماعی ظهور و بروز یافته است ولی برخی از ساحت اجتماعی، هنوز دست ما خالی از این نظریه ها می باشد.

*پیشرفت رکن اساسی در جامعه

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: باید نگاه اسلام به پیشرفت را به عنوان یک مقوله مهم و اساسی در جامعه مورد کنکاش قرار دهیم و توجه به نظریه اجتماعی اسلام به معنای نادیده گرفتن دانش ها و تخصص های موجود نیست.

آیت الله مبلغی خاطرنشان کرد: مقصود از استفاده از نظریه های دینی این است که ما با لحاظ تخصص ها وبه کارگیری و استفاده دقیق از فراوده ها و تخصص های علمی، به منابع دینی نیز مراجعه کنیم تا ببینیم اسلام با توجه به این دیدگاه های تخصصی، چه نگاه و نظریه ای در مورد موضوعات مختلف دارد.

توجه به تخصص ها در کنار رجوع به منابع دینی

وی بیان داشت: اگر تخصص ها را نادیده بگیریم رجوع ما به منابع دینی کم فایده یا بی فایده است، لذا مرحوم شهید صدر در هنگام تدوین مکتب اقتصادی اسلام، همه تخصص ها را ملحوظ داشتند و با عرضه نمودن تحولات رخ داده در عرصه علمی و اقتصادی به دین، نظریه مکتب اقتصادی اسلام را کشف کرد.

وی ادامه داد: مرحوم شهید صدر خود تصریح می کند برای رجوع به قرآن، ابتدا باید اطلاعات علمی را در مورد یک موضوع و یا مساله به دست آورد و با این استعداد، پیش درآمد و برخورداری از تخصص و نگاه های تخصصی به سمت منابع دینی رفت و از آن منابع اصیل اسلامی در اینجا کشف می شود.

نظریه اسلام در مورد پیشرفت

آیت الله مبلغی گفت: اسلام در زمینه پیشرفت نظریه دقیقی دارد که باید کشف شود، نظریه اسلام در زمینه پیشرفت بر پایه سه عنصر اصلی انسان، زمین و کار شکل می گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: امروز در نگاه های تخصصی زیست محیطی برای زمین نگاه ویژه ای باز شده و آن را به صورت یکپارچه و منسجم می بینند، قرآن کریم همان زمان کره زمین را به چشم منسجم نگریسته و برای آن احکام کلان و کلی صادر کرده است.

آیت الله مبلغی با اشاره به آیه 61 از سوره مبارکه هود " هُوَ أَنشأَکُم مِّنَ الأَرْضِ وَ استَعْمَرَکمْ فِیهَا" گفت: از این این آیه استفاده می شود که خداوند ماموریت آبادانی زمین را به انسان داده است.

کار، نقطه اتصال انسان و زمین

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآورشد: کار به عنوان یک نقطه اصلی ارتباط دهنده بین انسان و زمین است و بدون کار تعامل انسان و زمین برقرار نمی شود، بنابراین کار به عنوان عنصر تاثیرگذار در پیشرفت نیز مورد تاکید در آیات و روایات است.

وی ادامه داد: ماموریت آبادانی زمین را به عنوان بخشی از رسالت انسان روی زمین جدی بگیریم و اگر انسان این رسالت را به خوبی انجام ندهد فعالیت های دینی و فرهنگی او یا خوب انجام نمی گیرد و یا به صورت مختل و مضطرب انجام خواهد شد.

آیت الله مبلغی گفت: عمران زمین به عنوان زیرساختی ترین، اساسی ترین و بسترساز ترین امر مورد تاکید و اهتمام منطق دین است و اگر عمران زمین بود شرط های لازم برای دینداری اجتماعی و پیشرفت دنیا و آخرت انجام نمی شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان داشت: اگر عمران زمین خوب انجام نشود، ناهنجاری در جامعه شکل می گیرد که مشکل ساز خواهد بود، بنابراین باید به سمت عمران و آبادانی زمین برویم.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: باید به سمت عمران و آبادی به عنوان محوری ترین و کلان ترین رسالت انسان بر روی زمین برویم و شاید اگر تنها تاکید قرآن کریم این بود ما اندکی با سختی، استعجاب و استعباد این حرف را می پذیرفتیم.

آیت الله مبلغی گفت: در نهج البلاغه وقتی حرف از عمران و آبادی زمین به میان می آید، حضرت علی (ع)، نگاه کلان و بلندی دارند و این مساله را مجالی هموار برای مانور فکری، توصیه ای و اندیشه ای خود قرار می دهند.

تاکید امام علی) ع( بر آبادی زمین

وی با اشاره به نامه معروف حضرت علی (ع) به مالک اشتر و تاکید بر عمارت زمین ادامه داد: مساله عمارت در نامه حضرت امام علی (ع) به مالک اشتر یک جایگاه محوری و اساسی دارد و حضرت خطاب به مالک می فرمایند، بدون عمارت زمین، سرزمین ها و کشورها را خراب کرده و عباد به نابودی و هلاکت کشیده خواهند شد

نقش مالیات در توسعه اقتصادی

آیت الله مبلغی با اشاره به اینکه در کلام نورانی امام علی (ع) نیز شیوه درست دریافت خراج به مفهوم مالیات نیز مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: مالیات در جهان امروز به عنوان شاخصه توسعه اقتصادی محسوب می شود و در هر کشوری به شکل دقیق تر، اساسی تر، قانونمندتر و دقیق تر انجام گیرد اقتصاد آن کشور در مسیر درست تری قرار می گیرد.

وی ادامه داد: حضرت امام علی طلب کردن مالیات بدون سیاست آبادکردن زمین و بستر آبادانی زمین را زیانبار می دانند و می فرمایند: کسانی که طلب مالیات دارند بدون آباد کردن زمین، سرزمین ها را خراب و عباد را نابود کرده است و این دستورالعمل های حکومت امام علی (ع) است.

آیت الله مبلغی بیان داشت: نظریه پیشرفت در اسلام، نظریه عمران است و ما باید آباد کردن زمین را در اولویت همه کارهای خود قرار دهیم.

وی همچنین تاکید کرد: منظور از آبادکردن زمین تنها کشاورزی نیست، بلکه مسکن، معادن، پارک ها، استخراج های گوناگون، ایجاد فراورده های مختلف بر اساس امکانات زمین، گردشگری و... همه بر اساس زمین است.

وی ادامه داد: زمین یک فصل عظیم و غنی از فعالیت های گوناگون و جامع را به سمت خود معطوف می دارد که باید اینها را انجام دهیم تا امارت زمین انجام شود.

زمین عنصر اصلی توسعه پایدار

آیت الله مبلغی با اشاره به ضرروت حرکت به سمت پیشرفت پایدار گفت: توسعه پایدار توسعه ای است که باید سیاست ها، فعالیت ها و برنامه ریزی های خود را بر اساس یک وضعیت دائمی، اساسی، درازمدت و فرانسلی، تنظیم کنیم تا این توسعه پایدار محقق شود.

وی ادامه داد: اگر بخشی از زمین آباد و بخش دیگر آباد نشود، نه تنها توسعه پایدار محقق نخواهد شد، بلکه برای توسعه هم ضرر دارد، توسعه پایدار زمین را یکپارچه می بیند و فعالیت های یکپارچه ای را معطوف به زمین می کند و این نگاه اسلام به مساله پیشرفت است.

آیت الله مبلغی با اشاره به اینکه باید در ارتباط با اقتصاد به نقطه کانونی و بسترساز" آبادانی زمین" تمرکز کنیم، گفت": استان لرستان یک استان مهم و مستعدی برای فعالیت های مربوط به زمین است، زمین لرستان و استعدادهای نهفته آن بسیار زیاد است، ولی باید ببینیم که چه اندازه ماموریت قرآن را در این زمینه رعایت کرده ایم؟ تا چه حد از این زمین بهره برداری مطلوب کرده ایم؟

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه بیشتر موقعیت ها و امکانات در زمین این استان، به صورت معطل و دست ناخورده و بکر باقی مانده است،گفت: اسلام برای کار ارزش اساسی و مهمی قائل است و تا زمانی که مشکل کار و بیکاری را حل نکنیم به صورت طبیعی وضعیت زمین و آبادانی در آن شکل نمی گیرد.

رابطه فقر و پیشرفت

آیت الله مبلغی افزود: حضرت علی (ع) خرابی زمین را به دلیل فقر اهل آن معرفی کرده است. بر پایه سخنان حضرت، : فقر، بیکاری منتهی به عدم توسعه و خرابی زمین می گردد.

وی گفت: تا زمانی که فقر وجود داشته باشد ما مشکل توسعه پایدار را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: اگر ما برای انسان ها زمینه کار و فعالیت را ایجاد نکنیم و آنها را به کار نگیریم فقر زمین باقی خواهد ماند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم فقدان آبادانی زمین را به معنای نبود پیشرفت و توسعه دانست و گفت: مطابق این چارچوب و منطق اسلام وجود بیکاری برابر با عدم پیشرفت می باشد

نظر اسلام در مورد کار

وی با اشاره به نظریه اسلام در مورد کار گفت: نظر اسلام در ارتباط با کار این است که باید همه انسان های موجود در جامعه در حال فعالیت باشند و هیچ انسانی روی کره خاکی بیکار نباشد و برای رسیدن به این مهم، تمرکز اصلی باید معطوف به عمران و آبادانی باشد.

وی اظهار داشت: منظور از اشتغال و به کار گیری افراد، شغل های کاذب و سرگرم کننده نیست .

آیت الله مبلغی با اشاره به واکنش حضرت علی (ع) به یک گدای نصرانی در صدر اسلام گفت: وقتی چشم حضرت به پیرمرد نصرانی در حال گدایی افتاد، دست اندرکاران وقت را مورد سرزنش قرار داده و فرمودند، برای او(پیرمرد نصرانی) حقوقی منظم و مرتب از بیت المال اختصاص دهند.

وی ادامه داد: انسان به عنوان محور اساسی آبادانی زمین، فرصت مهمی برای توسعه و پیشرفت جامعه است و همه سیاست های ما باید به سمتی برود که چگونه یک معادله ای را برقرار کنیم تا زمین آباد وافراد بیکار نیز کمتر شوند.

آیت الله مبلغی بیان داشت: وجود افراد بیکار در جامعه ولو یک پیرمرد نابینا به تعبیر امام علی (ع)، خارج و خالی از اخلاق است، جامعه اسلامی نباید بیکاری را تحمل کند و همه ما باید بر این نظریه اسلام تاکید کنیم.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی یک توفیق الهی است و برای قدردانی عملی از این فرصت وموهبت الهی، باید ه نظریه های اقتصادی، قرآنی، اندیشه ها و تخصص ها را مبنای کار قرار هیم و فعالیت اساسی را شروع کنیم.

آیت الله مبلغی ادامه داد: استان لرستان مدت های زیادی به حال خود رها شده بود ولی امروز نگاهی وجود دارد که اقتصاد در این استان رونق بگیرد، استاندار نیز شعار اقتصادی خود را شعار پررنگی قرار داده و فرد دلسوزی برای استان هستند.

وی گفت: ما اگر پیرو حضرت امام علی (ع) هستیم نمی توانیم نسبت به خیل عظیم بیکاری بی تفاوت باشیم، حضرت علی(ع) فقر یک پیرمرد بیکار نصرانی را تحمل نکرد.

وی گفت: ما باید فرصت همگرایی را به عنوان شرط لازم پیشرفت در این استان به نفع پیشرفت مصادره و محقق کنیم ولی نقطه کانونی، استانداری و استاندار و مجموعه دست اندرکاران است و باور کنیم که می توانیم آنچه تاکنون رخ نداده به دلیل اینکه شرط های اولیه محقق نشده بود، شعار و همگرایی آن را نداشتیم.

آیت الله مبلغی گفت: اکنون زمینه فراهم شده و فعالیت ها نیز باید آغاز شود، شما از عنصر جاذبه لرستان باید استفاده کنیم، جاذبه این استان نسبت به سایر استان ها فراتر و برتر است و متاسفانه ما تاکنون این جاذبه را نادیده گرفتیم.

گردشگری در اسلام

آیت الله مبلغی در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت گردشگری در اسلام گفت: شاید برخی تصور کنند گردشگری در اسلام امر حاشیه ای است وباید به صورت کج دار و مریز به آن پرداخت، ولی اسلام این را نمی پذیرد.

وی ادامه داد: انسان بی گردش، دچار مشکلات روحی است و خانواده ای که برنامه گردشگری ندارد خلاء هاو کاستی های اساسی دارد، گردشگری پاک با دینداری وایمان افزایی ارتباط دارد.

آیت الله مبلغی خاطرنشان کرد: این همه تاکید قرآن کریم بر" سِيرُوا فِي الْأَرْضِ" چیست و ارتباط آن با جهان بینی، دگرگونی در دل و فکر و ... همه فایده های اساسی است.

آیت الله مبلغی بیان داشت: حضرت علی (ع) برخلاف تکفیری های کج اندیش، وقتی وارد عراق شده وطاق کسری را ملاحظه کردند، اتاق به اتاق آن را مورد بازدید قرار دادند و بعد سخنان گهرباری را بیان کردند.

وی یکی دیگر از فواید گردشگری را مساله فرهنگ دانست و گفت: فرهنگ باید با حضور انسان ها و حتی گذشتگان باید شکل بگیرد، انسان در سفر و گردش، سطح فکر وی بالا می رود

.

آیت الله مبلغی خاطرنشان کرد: گردشگری بر اساس فرمایش امام علی (ع) سطح علم، فرهنگ و آداب اجتماعی را افزایش می دهد.

وی گفت: استان لرستان در رده های اول پذیرش پرجاذبه برای گردشگری است و باید این جاذبه ها ایجاد شود.

وی ادامه داد: باید توسعه گردشگری برای از بین بردن فقر و بیکاری را جزء دین حساب بیاوریم، دین تنها نماز خواندن و مسجد رفتن نیست، اگر ما به اقتصاد، گردشگری، تفریح، تفرج، عمران و آبادانی و کار نپردازیم، ناهنجاری ها رفته رفته شکل می گیرد
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار