کد خبر: ۳۶۶۸۲۹
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹ 25 January 2017

بیکاری یکی از معضلاتی است که این روزها کمتر خانواده‌ای در  لرستان است که با آن روبه‌رو نیست.

در اکثر خانواده‌های استان لرستان یک یا چند نفر جوان تحصیل‌کرده و آماده به کار وجود دارد که هر کدام در جست و جوی کاری برای کسب درآمد هستند.

بالارفتن سطح سواد و توقع جوانان از عواملی است که امروزه هر کسی را وادار به انجام کار می‌کند که استان لرستان هم از این قاعده مستثنا نیست.

*کاهش نرخ بیکاری به روایت سازمان آمار

در حال حاضر طبق آخرین آماری که سازمان آمار استان منتشر کرده است، استان لرستان با کاهش نرخ بیکاری مواجه بوده و این درحالی است که بسیاری از کارخانجات استان در حالت تعطیل یا نیمه تعطیل به سر می‌برند و حتی کارخانه یا واحد تولیدی جدیدی هم در استان به وجود نیامده است که این امر نکته‌ای قابل تامل است.

*بخش خصوصی غیر متخصص عامل از بین رفتن چندین فرصت شغلی در استان

با واگذاری کارخانجات و واحدهای تولیدی به بخش خصوصی در گذشته‌های نه چندان دور باعث شد، تا روند تولید و پیشرفت این واحدهای تولیدی روندی نزولی باشد و فرصت‌های شغلی زیادی از بین رفته و افراد زیادی از شغل خود بیکار شوند.

استفاده از بخش خصوصی ناکارآمد در طی چند سال گذشته و حالت تعدیل این کارخانه‌ها سبب شده تا امروزه بجای آنکه مسؤولان به فکر تاسیس کارخانجات و ایجاد فرصت شغلی جدید باشند، مشغول احیا و حل کردن مشکلات واحدهای تولیدی و کارخانجاتی باشند که در گذشته مورد هجمه بخش خصوصی غیر متخصص و ناکار آمد بوده‌اند.

*امید سرمایه‌گذاری در استان امیدی برای ایجاد فرصت‌های شغلی

استان لرستان استانی است که از ابعاد متنوع دارای ظرفیت‌های خاص و منحصر به فردی برای پذیرش سرمایه‌گذاری است که از جمله این ظرفیت‌ها می‌توان به آب و خاک خوب، طبیعت بکر، آثار تاریخی کهن و با ارزش و ...اشاره کرد که اگر از هرکدام از این ظرفیت‌ها برای سرمایه‌گذاری استفاده شود، استان لرستان به پیشرفت قابل توجهی دست می‌یابد.

*احیای ظرفیت‌های راکد گامی برای کاهش نرخ بیکاری در استان

احیای ظرفیت‌های راکد در استان به منظور کاهش نرخ بیکاری و افزایش ایجاد شغل یکی از مواردی است که می‌تواند تاثیر قابل توجهی در راستای حل این مشکل داشته باشد.

یکی از ظرفیت‌های راکدی که چندی پیش در استان لرستان توسط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احیا شد، مجتمع کشت و صنعت است که در حال حاضر توانسته فرصت‌های شغلی زیادی بوجود آورد.

*استفاده از نیروی بومی لازمه پیشرفت و ایجاد فرصت شغلی

یکی از مواردی که خود نقش زیادی در کاهش نرخ بیکاری استان دارد، استفاده از نیروی انسانی بومی است.

نیروی انسانی بومی به نیرویی گفته می‌شود که اهل همان شهر باشد و در همان شهر زندگی کند یا به عبارتی دیگر یکی از ساکنان آن شهر به حساب بیاید که استفاده از ان شخص امر واجبی است که در تمام مراکز دولتی و غیر دولتی باید رعایت شود.

مورد فوق از مواردی است که اگر رعایت شود، افراد زیادی را می‌تواند مشغول به کار کند، با این حال دیده شده در بسیاری از مراکز یا صنایع افرادی به جز نیروهای بومی مشغول به کار هستند که علت استفاده از این افراد باید مورد بررسی قرار بگیرد.

*نبود شغل و بیکاری جوانان مسبب بالارفتن سن ازدواج

ازدواج و تشکیل خانواده یکی از کارهایی است که نه تنها بزرگان دین به آن سفارش کرده‌اند، بلکه یکی از اهداف بزرگ هر شخص به حساب می‌آید که باید اصولی و طبق روال خودش انجام پذیرد.

یکی از شرایط و اصول ازدواج وتشکیل خانواده شغل است، اکثر جوانان بدون داشتن آن به فکر ازدواج نمی‌افتند، چرا که در حال حاضر با وجود شرایط اقتصادی سخت و تورم زیاد ازدواج کردن بدون داشتن شغل امری سخت و تاحدی غیرممکن است که این خود می‌تواند یکی از دلایل بالا رفتن سن ازدواج باشد.

با بالا رفتن سن ازدواج شانس کمتری برای به دنیا اوردن فرزند وجود دارد و حتی زادو ولد در افرادی که در سن مناسب ازدواج می‌کنند، خیلی کمتر شده، چرا که امروزه به دلیل داشتن خرج و مخارج و شرایط اقتصادی نامناسب کمتر کسی به داشتن فرزندان زیاد فور می‌کند.

گودرزی یکی از جوانان شهر بروجرد با 28 سال سن و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس درباره پیدا کردن شغل می گوید، سه سال است که فارغ‌التحصیل شده‌ام و خدمت  سربازی را به پایان رسانده‌ام.

در طی این سه سال برای پیدا کردن شغل به هر دری زده‌ام، اما موفق به یافت کار نشده‌ام.

وی اظهار داشت: مدتی است که قصد ازدواج دارم، اما هر بار که به خواستگاری می‌روم، اول از هر چیز راجع به شغلم از من سئوال می‌پرسند و تا به حال موفق به ازدواج نشده‌ام.

گودرزی ادامه داد: نمی‌دانم باید چه کاری انجام بدهم و اگر اوضاع به همین صورت پیش برود، مجبور هستم از شهر خودمان به شهر دیگری برای یافتن کار بروم و این در حالی است که سن ازدواجم هم روز به روز بالا می‌رود و شانسم برای یافتن همسر و تشکیل خانواده کمتر می‌شود.

یکی دیگر از شهروندان خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: من 26 سال دارم و دارای همسر و  فرزند هستم.

محمد احمدی که دارای مدرک کارشناسی رشته ادبیات است، گفت: هر چه به دنبال کار گشته‌ام، بی‌فایده بوده و در حال حاضر برای امرار معاش مجبور به مسافرکشی با تاکسی هستم که آن را نیز با وام خریداری کرده‌ام.

*مشکل بیکاری دامن‌گیر همه اقشار جامعه است

یکی از کارگران شرکت پارسیلون است، وی که45ساله است، گفت: من دارای سه فرزند هستم که یکی از آنها دانشجو است و دوتای دیگر به مدرسه می‌روند و مستاجر هستیم.

این شهروند خرم‌آبادی در رابطه با شرکت پارسیلون به خبرگزاری فارس گفت: من 18 سال است که سابقه کار دارم، ولی در حال حاضر از 144ماه پیش حقوق دریافت نکرده‌ام‌.

وی افزود: از وقتی که شرکت پارسیلون به بخش خصوصی واگذار شد، رفته رفته به حالت تعطیل درآمد و این در حالی است که ما هنوز مرتب در محل کار خود حاضر می‌شویم و کار می‌کنیم، اما هنوز حقوقمان را نمی‌دهند.

وی ادامه داد: در حال حاضر برای گذراندن زندگی مجبور به مسافرکشی با ماشین شخصی هستم که آن هم یا توسط ماموران تاکسی‌رانی جریمه می‌شوم و یا به دلیل تعداد زیاد خودروهای مسافرکش نمی‌توانم خرج زندگی‌ام را در بیاورم.

شرکت پارسیلون یکی از کارخانه‌هایی است که چند سال است، به حالت نیمه تعطیل درآمده و کارگران ان مدت‌هاست که حقوق خود را دریافت نکرده‌اند، ‌البته در حال حاضر با تلاش‌های استاندار لرستان موفق شده‌اند، مشکلات این کارخانه را که زمانی یکی از بزرگ‌ترین واحدهای تولیدی استان به حساب می‌آمد، ولی در حال حاضر بیشتر قسمت‌های این کارخانه تعطیل هستند را مورد بررسی قرار دهند.

وی یادآور شد: حقوق نگرفتن کار گران کارخانه و بیکار شدن تعداد زیادی از آنها باعث شده تا تعدادی از خانواده‌های کارگران این واحد تولیدی به خاطر مشکلات مالی از هم پاشیده شود و سبب طلاق چند جوان که زمانی در این کارخانه کار می‌کردند، بشود.

مهرداد غضنفری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان در رابطه با مشکلات این واحد تولیدی گفت: قرار شد، برای کارخانه پارسیلون یک کنسرسیوم متشکل از بانک‌های سپه، ملی و صنعت و معدن تشکیل شود که با پیگیری‌های مرکز استان عملیات اجرایی این کنسرسیوم آغاز شد و قرار شد، ظرف یک ماه کار کارشناسی پارسیلون انجام شود.

وی با بیان اینکه به تناسب مطالبات بانک‌ها سهم آنها باید مشخص شود و شرکت جدید تشکیل و مراحل احیا را پیگیری کنند، تصریح کرد: تا دو روز پیش بانک ملی نماینده‌اش را معرفی نکرده بود که با پیگیری استاندار مصوب شد که نماینده خود را معرفی کند و قرار شده که نامه‌ای به امضای وزیر کشور برسد، تا دو میلیارد تومان علی‌الحساب برای پرداخت حقوق کارکنان پارسیلون در نظر گرفته شود.

در ادامه نماینده مردم شهر خرم‌آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگاری فارس در باره بیکاری اظهار کرد: بیکاری بحران شدیدی است که همه را آزار می‌دهد.

محمد بیرانودی ادامه داد: در ملاقات‌های مردمی 90 درصد درخواست‌هایی که به ما ارائه می‌شود، در خصوص اشتغال جوانان است.

وی در باره وجود نیروی غیربومی متخصص در صنایع استان بیان کرد: استفاده از این نیروها  طبیعی است و در حال حاضر در بعضی از صنایع مثل کشت و صنعت از نیروهای غیر بومی استفاده می‌شود و بنده بارها در کشت‌ و‌صنعت حضور یافتم، در دو قسمت نه تنها نیروهای غیربومی بلکه خارجی (هلندی) مشغول به کار هستند، البته این طبیعی است، چون نیرو‌های متخصص هستند.

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در حال حاضر حدود 500 نفر نیروی بومی در کشت‌و‌صنعت مشغول به کار هستند و قول گرفته‌ایم که نیروهای بومی برای آموزش‌های لازم به خارج از کشور اعزام شوند، تا بتوانیم در تمام در صنایع و واحدهای تولیدی از نیروهای بومی استفاده کنند.

بیرانوندی در خصوص تناقض بین آمارهای اشتغال استان اظهار داشت: از مدیران خواهش می‌کنم، آمار درست به مردم بدهند، چرا که مردم باید با درد بیکاری آشنا شوند و این وضعیت را متوجه باشند.

وی در ادامه با اشاره به موضوع سرمایه‌گذاری در استان  گفت: هر کس علم، دانش و مال دارد، باید زکاتش را پرداخت کند، حال من از سرمایه‌گذاران به خصوص آن‌هایی که لرستانی هستند، باید در لرستان سرمایه‌گذاری کنند.

چرا که جوانان لرستان جزء بیکارترین جوانان کشور هستند، بیایید با سرمایه‌گذاری در لرستان توشه‌ای برای دنیا و آخرت خود ذخیره کنید.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار