کد خبر: ۳۷۱۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۱ 03 February 2017

با آغاز موج سرما فرهنگ سازی در بحث اصلاح الگوی مصرف و رعایت نکات ایمنی توسط شهروندان و متولیان فرهنگی ضروری ست.
بیشترین مصارف گاز در دنیا به ترتیب متعلق به کشورهای روسیه و آمریکا و ایران است و جای تاسف دارد که سرانه مصرف کشورهای پرجمعیتی نظیر چین و ژاپن از میزان مصرف ما به مراتب کمتر است.
به گزارش خبرگزاری تابناک لرستان؛بیشترین حجم مصارف گاز در استان و کشور ما نیز مربوط به بخش خانگی و صنعت است. باید توجه د اشت همیشه موازنه منفی بین تولید و مصرف وجود دارد پس باید مصرف و رشد لجام گسیخته مصرف را مدیریت کنیم تا در مصارف صنعتی و صادرات استفاده شود.
اهم نکات ایمنی در وسایل گازسوز
شهروندان باید توجه داشته باشند، هرگز نباید هیچ گونه افزایش انشعابی بدون هماهنگی با مراجع ذی ربط و نظام مهندسی ساختمان در واحدهای مسکونی صورت پذیرد.
مشترکین پس از برگشت از مسافرت در صورتیکه قصد دارند شیر اصلی گاز را باز کنند در ابتدا لازم است اطمینان حاصل نمایند که کلیه شیرهای مصرف وسایل گازسوز بسته باشد.
استفاده از شیلنگ های لاستیکی تقویت شده فشارقوی که مخصوص گاز ساخته شده است برای وصل کردن اجاق گاز و سایر وسایل گازسوز ضروری ست. بدون استفاده از بست برای محکم کردن شیلنگ گاز هرگز از وسیله گازسوز استفاده نکنید و آبگرمکن و وسایل گاز سوز را هرگز در حمام نصب نکنید.
کارآمدترین و بهترین نوع دودکش؛ دودکشی است که در داخل دیوار واحد مسکونی قرار داده شده و تا یک متر بالاتر از پشت بام ادامه داشته باشد.
نصب دودکش در داخل راهرو، پاسیو و فضاهای بسته ساختمان که جریان طبیعی هوا وجود ندارد ممنوع است و هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش مجزا و مجهز به کلاهک H باشد.
چنانچه دودکش سرد باشد نشاندهنده عدم عبور گازهای سمی است و باید سریعا نسبت به رفع مشکل اقدام نمود، استفاده از شعله شمع یا کبریت در محل دریچه و مبدا دودکش، چنانچه شعله به سمت داخل دودکش کشیده شد بیانگر این است که مکش دودکش مناسب است  و اگر تغییری در شعله ایجاد شود نشانگر عدم مکش مناسب دودکش است و همچنین مسیر دودکش را می توان با یک وزنه و طناب محکم از پشت بام تا محل دریچه و مبدا دودکش کنترل نمود تا از بازبودن آن مطمئن شوید.
راهکارهایی برای اطمینان از صحت عملکرد دودکش:
1-روش اول استفاده از آتش زدن یک روزنامه در محل دريچه و مبدأ دودكش در اتاق (محل مصرف) مي‌باشد. در این حالت بايستي شعله به سمت داخل دودكش كشيده شود. اين موضوع نشانه كـاركردن و مكش مناسب دودكش و در صورتيكه تغييري در شعله ايجـاد نشود نشان دهنده عدم مکش مناسب دودكش مي‌باشد.
2-روش دوم: مسير دودكش‌ها را بايك وزنه و طناب محكم از پشت‌بام تا محل دريچه و مبدأدودکش كنترل نمائيد. این روش جهت شومینه توصیه می گردد. در کل روش اول بهترین روش تست می باشد.
چگونه در منزل از هدر رفت این سرمایه ملی جلوگیری کنیم؟
1. استفاده از پرده های ضخیم و بلند اتلاف حرارت از منزل شما را کاهش می دهد.
2. سعی کنید از شومینه استفاده نکنید. در صورت عدم استفاده از شومینه پوشاندن درب شومینه بسیار کمک کننده است. این کار اثر دودکشی شومینه را شدیداً مهار میکند.
3. استفاده از بخاریهای با بازده بالا، استاندارد، دارای برچسب انرژی با رده های بالا را در دستور کار قرار دهید. ضمناً تمام نکات ایمنی را درباره بخاری رعایت کنید.
4. خروجی کانال های کولر را از داخل با پوششهای به حدکافی ضخیم بپوشانید.
5. در صورت استفاده از شوفاژ استفاده از شیر های ترموستاتیک استفاده کنید.
6. اصولاً نباید خانه را آنقدر گرم کنید که مجبور شوید پنجره ها را باز کنید.
7. در آشپزی سعی کنید که ظروف بزرگ را روی شعله های بزرگ و ظروف کوچک را روی شعله های کوچک بگذارید.
8. وقتی آب جوش میآید برای ادامهی جوش آن می توان شعله را تا حد زیادی کم کرد؛ زیرا بالا بودن شعله کمکی به ادامهی روند آشپزی یا پخت نمی کند.
9. درز همه ی پنجره ها را با درز گیر بپوشانید. البته توجه داشته باشید، در صورتی که از بخاری گازی استفاده می نمایید و یا پکیج شما از هوای داخل منزل استفاده می نماید و دودکش دو جداره ندارد، باید حتماً قسمتی از درز ها را برای تأمین هوای تازه باز بگذارید.
10. عادت کنید به‌جای استفاده از لباس‌های تابستانی در منزل و بالا نگه‌داشتن دمای محیط، از لباس‌های گرم‌تر استفاده نمایید و دما رابین 18 تا 22 درجه‌ی سانتی پایه نگه‌دارید.
11. در صورت پخت‌وپز و استفاده از اتو و دیگر لوازمی که به‌صورت عادی گرمازا هستند حرارت تولیدی از شوفاژ و بخاری را کاهش دهید.
منبع: تابناک
برچسب ها: گاز صرفه جویی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار