کد خبر: ۳۷۲۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶ 04 February 2017
امروز در حالی که در دفتر دانشنامه مطبوعات در حال پژوهش در احوال روزنامه نگاران استان قزوین بودم به مشخصات نشریه ای به نام «غیاث» برخوردم که صاحب امتیاز و مدیر آن شخصی بوده به نام عباس غیاثوند فرزند امیر مجد غیاث نظام که در دهه 1330 در این منطقه منتشر می شده است. 
مرور واقعه ای که برای این خانواده لُرتبار استان قزوین رخ داده و بازگویی شمه ای از عِرق میهن دوستی بانوی این خانواده برای امروز ما بسیار ارزشمند و درس آموز است.
در شرح احوال امیر مجد غیاث نظام در کتاب «مینودر» چنین آمده است: «غیاث نظام علاوه بر ریاست ایل غیاثوند، تأمین امنیت جاده قزوین تا منجیل را نیز عهده دار بود.
 در 1328ق.که مجاهدین به فرمان سپهدار اعظم تنکابنی به قزوین حمله کردند، در بین راه قزوین _منجیل ناصر خان پسر غیاث نظام را کشتند؛پس از گشوده شدن قزوین هم خود حاج غیاث نظام را مقتول نمودند.
در این وقت قونسول روس در قزوین یک بیرق روس  را نزد همسر غیاث نظام فرستاد و پیام کرد که بیرق را در سر در منزل خود نصب کنید، تمام خانواده و فامیل شما در تأمین ما خواهید بود . 
بانوی نامبرده بیرق را پس فرستاد و از پذیرفتن تأمین قونسول روس سرباز زد. چون مجاهدین این علوّ همت را از آن بانو مشاهده کردند، در مقام عذر خواهی برآمده و از کردار و رفتار خود اظهار پشیمانی کردند و به جبران این سوء تفاهم جنازهٔ غیاث نظام را با تجلیل فراوان به خاک سپردندو سپس به بانوی مذکور و فرزندان وی کمال محبت و حسن رفتار را به جا آوردند».(نک.تاریخ مطبوعات قزوین، محمد رضا حمیدی،177،نشر طه؛ قزوین ،1380).


«بانوی لُرتَباری که زیر بیرق بیگانه نرفت»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار