انتخاب شهرداران برای دوره‌های متوالی بدون ایراد است زیرا مجموع اعضای شوراهای اسلامی کشور هرچهار سال یکبار تغییر می‌کنند.
کد خبر: ۳۷۹۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷ 17 February 2017

عبدالرضا هاشمزایی  در توضیح شیوه فعلی انتخاب شهرداران برای دوره های متوالی و لزوم محدود کردن آن به دو دوره همانند انتخابات ریاست جمهوری، گفت: انتخابات ریاست‌جمهوری با شهرداری متفاوت است، در واقع ریاست جمهوری در سطح ملی است که در تمام دنیا برای جلوگیری از تبدیل آن به دیکتاتوری، محدودیت‌های دوره انتخابی قائل شده‌‌اند اما شهردار منطقه‌ای است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شهرداران در سایر شهرهای دنیا مانند پاریس هم که با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند از محدودیت برای انتخاب در دوره‌های متوالی برخوردار نیست در واقع این نوع انتخاب معایب ندارد زیرا مجموع اعضای شوراهای اسلامی کشور هر چهار سال یکبار تغییر می‌کنند.

هاشم‌زایی معتقد است: در این شرایط باید اصلاحات دیگری چون تغییر در نحوه انتخاب شهردار پایتخت را مورد نظر قرار داد، در حقیقت بهتر است شهردار پایتخت با رای مستقیم مردم انتخاب شود زیرا شهردار با این روش از پشتوانه قوی‌تری برخوردار خواهد بود.

وی ادامه داد: شهردارانی که توسط مردم انتخاب شوند می‌توانند عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشند، در این راستا هم باید از تجارت کشورهای دیگر دنیا استفاده شود، امروزه کشورهایی که از دموکراسی قوی‌تری برخوردارند شهرداران پایتخت خود را توسط مردم انتخاب می‌کنند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شهرداران پایتخت مسئولیت‌های عمده شهری و متشکل از چند وزارتخانه را بر دوش دارد بنابراین انتخاب مردمی آنها در عملکرد و افزایش رضایت مردم تاثیر دارد، در حقیقت شهرداران کلان‌شهر از سطح بالایی برخوردارند از این رو بهتر است در آینده این قانون اصلاح شود. هر چند در کمیسیون این موضوع به شکل متفرقه مطرح شده است./

منبع: خبرگزاری خانه ملت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار