کد خبر: ۳۸۶۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰ 28 February 2017
نهاد ریاست‌جمهوری در روز چهارشنبه چهارم اسفندماه میزبان 40 دانشجوی نمونه دانشگاه‌های وزارت علوم و بهداشت سراسر کشور بود تا با حضور معاون اول رئیس‌جمهور (جهانگیری)، وزیر علوم (فرهادی) و وزیر بهداشت (هاشمی)، از این 40دانشجوی نمونه تجلیل شود.
 این مراسم هر سال و در همین روز با حضور وزیر علوم؛ تحقیقات.. و وزیر بهداشت انجام می شود. 
دانشجویانی در این مرحله مورد تقدیر قرار می گیرند که پس از طی چندین مرحله ارزیابی موفق به دریافت لوح دانشجوی برتر سال گردند.. طبق آیین نامه؛ افراد موفق به حضور در این مرحله می شوند که در چند حوزه مختلف علمی، پژوهشی و فرهنگی امتیازات لازم را کسب کنند.
در میان تقدیر شدگان امسال محمودرضا سعدی‌خانی اهل استان فارس که در دانشگاه لرستان، مشغول به تحصیل هستند نیز مورد تقدیر قرار گرفتند. به بهانه این موفقیت تابناک لرستان مصاحبه ای با ایشان انجام داد.
در این مصاحبه سعدی خانی ضمن معرفی خود و دست آوردهایش به بیان برخی مشکلات پیش روی خود و رشته تحصیلی اش پرداخت..

تابناک لرستان: خودتون رو معرفی کنید و بگویید تا کنون چه افتخاراتی کسب کرده اید.

محمودرضا سعدی خانی دانشجوی دکتری علوم خاک دانشگاه لرستان و متولد ۱۳۶۷ هستم

نفر اول دانشجوی ورودی سال 86.87 رشته علوم خاک دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز
تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد از طریق ممتازی و قبولی همزمان در دانشگاه های مختلف از جمله تربیت مدرس و شیراز

تنها دانشجوی پذیرفته شده در ازمون نیمه متمرکز دکتری سال92 در بین 24 نفر دانشجوی ورودی بخش علوم خاک دانشگاه شیراز

پژوهشگر برتر دانشگاه و استان لرستان سال 93

عضو بنیاد استعداد درخشان  و باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد خرم آباد

عضو برتر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد خرم آباد.سال 94

مشمول جوایز تحصیلی بنیاد ملی نخبگان در سالهای 94 و 95

دومین ایده برتر در اولین استارت اپ سیتی لرستان با عنوان میراب

تنها دانشجوی نمونه دانشگاه لرستان در سال 95

دانشجوی نمونه کشوری سال 95

تابناک لرستان: راجع به رشته و گرایش تان توضیح بدهید

رشته علوم خاک گرایش پیدایش و رده بندی و ارزیابی خاک هست. این رشته  مربوط به حاصلخیزی خاک، ارزیابی خاک اینکه کدام گیاه را در چه خاکی  بکاریم. ریزگردها، نیاز گیاه به مواد غذایی در خاک برای به ثمر نشستن آن و بسیاری موارد دیگر می شود.

تابناک لرستان: جنبه های کاربردی رشته ی علوم خاک چیست؟

می توانم با مثال آن را برایتان توضیح دهم. فرضا در خرم آباد در یک زمین کشاورزی گندم کاشته می شود و ممکن است بیست سال هم این اتفاق بیافتد ولی شاید اصلا اشتباه باشد و بتوان محصول دیگری را در آن بکاریم که ارزش اقتصادی بیشتر و مشکلات زیست محیطی کمتر دارد. یک خاک شناس می تواند این تشخیص را بدهد. در این رشته با استفاده از تصاویر ماهواره ای و تکنولوژی جدید سنجش از راه دور GIS  میتوانیم نقشه ها را رصد کنیم. ریزگردها و تغییرکاربری را رصد کنیم. مهار مشکل ریزگردها و بررسی علت فرسایش خاک مربوط به علوم خاک می شود.

پای درد دل دانشجوی برتر کشوری

تابناک لرستان: فرآیند انتخاب دانشجوی برتر در کشور چگونه است؟

هر سال جشنواره دانشجوی نمونه زیر نظر وزارت علوم برگزار می شود و  فراخوانش در کل کشور منتشر می شود. هر سال هم این روند ثبت نام ها بهتر می شود. انتخاب شدن سه پارامتر اصلی دارد یک آموزشی که شامل معدل و نمره زبان و المپیادها می شود. دوم پژوهش است که مقاله، طرح پژوهشی، کتاب علمی، ثبت اختراع شامل می شود. سوم فرهنگی است که برپایی نمایشگاه،  کتاب شعر، عضویت در انجمن های دانشجویی، عضویت در هیئت تحریریه ی نشریات در این حیطه اند. و هر چیز که مربوط به هر بخش می شود. هر دانشگاه مجموع این سه پارامتر را از نظر کمیت و کیفیت بررسی می کند و معرفی می شود. سپس به سطح کشوری فرستاده می شود. رقابت اصلی و سخت آنجاست. درنهایت ۴۰ نفر دانشجوی نمونه در سطح کشوری معرفی شدند و در ۴ اسفندماه در نهاد ریاست جمهوری با حضور وزیر علوم دکتر فرهادی، وزیر بهداشت دکتر هاشمی، معاون اول رئیس جمهور دکتر جهانگیری تقدیر شد.

تابناک لرستان: اما سوال اصلی، چطور شد که به اینجا رسیدید؟

یک نفر از هم اتاقی های من در سال ۹۳ به نام آقای رضا صداقتی دانشجوی نمونه کشوری شدند. آشنایی با ایشون من را مشتاق کرد که چه راهی رفته اند و چکار کرده اند. دانشجوی نمونه هم یک فرآیند نیست که بشود یک روزه رسید بلکه زمان بر است و یک برنامه ریزی بلند مدت لازم دارد. سعی کردم فعالیت های علمی، پژوهشی، فرهنگی را که مهمترین پارامترهای دانشجویی نمونه شدن است را به آن سمت ببرم و دانشجوی نمونه کشور شوم. معدلم را بالا نگه داشتم کارهای پژوهشی انجام دادم، کتاب شعر، مقاله ارائه دادم در جشنواره ها شرکت می کردم. البته من سال چهارم مقطع دکتری هستم و سال سوم هم شرکت کردم  با اینکه از لحاظ آموزش و پژوهشی در سطح خوب بودم اما از نظر فرهنگی امتیاز کم داشتم. رقابت شدیدی در آن سال بود. حرفم این است که باید در هر یک از پارمترها از نظر کمیت و کیفیت در سطح خوب بود.

تابناک لرستان: فعالیت های شما در این بخش ها چه بود؟

در آموزش معدلم  2 0/19  بدون پایان نامه و نمره زبانم ۶۳ بود  که  زیر ۵۰  در رقابت شرکت  داده نمی شود. حدود ۲۰«واحد تدریس داشتم.
در پژوهش من بیشتر کارهایم روی مقالات ISI  ،  ISC ، علمی پژوهشی، همایشها و طرح های پژوهشی بود. 
در بخش فرهنگی در مسابقات تیراندازی نفر اول شدم. در برپایی نمایشگاه خوش نویسی شرکت داشتم ، در انجمن گروه علوم مهندسی خاک ، کانون قرآن و ستاد نماز، کانون ادبیات دانشگاه لرستان فعالیت داشتم. عضو هیئت تحریریه نشریات بودم. دو ترم مسئول خاته فرهنگ دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان بودم. کتاب شعر داشتم. و بسیار کارهای دیگر که در حال حاضر همین قدر حضور ذهن دارم.

تابناک لرستان: از طرح های تان برایمان بگویید:

یکی از طرح های که من کار کردم تغییر کاربری عراضی است. که تغییر آن مربوط به بخش خصوصیات فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیک خاک است. خیلی ساده بگویم، شما در نظر بگیرید مرتعی داریم که به زمین کشاورزی تبدیل شده است. در نگاه اول می بینیم که هیچ اتفاقی نیافتاده ولی وقتی در بطن ماجرا قرار می گیریم بافت خاک، شن سیتروز، ph  خاک، ماده عالی و ... دچار تغییر شده اند و همه به سمتی رفته اند که کیفیت خاک ما را نامطلوب کرده اند. این در دراز مدت تاثیر بسزایی دارد.

پای درد دل دانشجوی برتر کشوری

تابناک لرستان: کارها و طرح های علمی پژوهشی شما در چارچوب اقتصاد مقاومتی چه کاربردی دارد؟

یکی از حوزه های اقتصاد مقاومتی تاکید به تولیدات داخلی است. کما اینکه کشور ما زمین هایی دارد که درست و مناسب استفاده نمی شود. اگر بهترین محصول را برای آن خاک انتخاب کنیم، ممکن است دیگر احتیاجی به وارد کردن محصولاتی که درحال حاضر از خارج وارد می شوند، نباشد. زمین های ما مستعد هستند. به شرطی که خوب ارزیابی شوند. به صورت سلیقه ایی در آن کشت نشود.
اگر ما به صورت علمی سرمایه - منظورم از کلمه سرمایه زمان، نیروی انسانی، پول، منابع طبیعی-  را به آن محصولاتی که نیاز داریم اختصاص دهیم خیلی راحت می توانیم از واردات جلو گیری کنیم. 

تابناک لرستان: همانطور که میدانید کشور ایران کشوری مساعد برای فعالیتهای کشاورزی ست و قطعا به علم و تخصص شما و رشته های مرتبط بیشتر احتیاج است. چرا از این تخصص استفاده ایی نمی شود؟

متاسفانه در داخل کشور قدر این موقعیت و علم را نمیدانند. اما در خارج از کشور به این رشته بها می دهند.
ببینید فرضا در یک استان هندوانه و خربزه را می کاریم و با این عملکرد و توناژ برداشت می کنیم. جز افتخارات مان هم بود. اما میدانیم که کشور ما کشوری کم آب است. و چنین عملکردها و راهبردهایی به صلاح جامعه نیست. باید روی محصولات استراتژیک سرمایه گذاری کرد. اگر هندوانه کشت نشود و یا حتی  وارد نشود؛ مشکل خاصی حتی از لحاظ سلامت انسان  پیش نمی آید. ولی آیا کسی می تواند ادعا کند که ما گندم نخوریم؟ کشورمان کم آب است و از لحاظ خاک هم سال به سال دارد بدتر می شود. همه باید چاره اندیشی کلی و نه مقطعی کنند و سیاستگذاری درست داشته باشند.

تابناک لرستان: شما که تخصص و علم کافی دارید پیشنهادتان چیست و چه انتظاری از دولت دارید؟

پیشنهادات زیاد هستند. و چیزی که الان به ذهن من دانشجو می رسد این است که اتاق فکرهایی که تشکیل می شود از حالت  ظاهر سازی بیرون بیایند و کاربردی و عملیاتی شوند. از متخصصین استفاده کنند و آنها نظرهایشان را در اختیار بگذارند و در عمل هم آزموده شوند. حتی فقط در مقیاس کوچک. با استفاده از علم متخصصین نهایتا ممکن است نتیجه نگیریم که کمترین حاصلش این است که راه کار دیگری، ایده ی بهتری پیدا می کنیم. اینکه دست روی دست بگذاریم هیچ حاصلی ندارد. و هر سال باید منتظر اتفاقات بدتر باشیم. مثل دریاچه ارومیه که تا وقتی برای آن اتفاقی نیافتاد کسی به فکرش نبود.

تابناک لرستان: آیا این اقدامات و کارهای عملی هزینه کلانی می خواهد که ممانعت می کنند؟

هزینه زیادی لازم ندارند. اگر خوب توجه کنیم می بینیم که پیشگیری بهتر از درمان است. و ما می توانیم خیلی از سرمایه های طبیعی مان را نگه داریم  پیش از اینکه مجبور شویم برای احیای آن هزینه کنیم.

حقیقتا کشاورزی جایگاه خودش را در ایران ندارد. کشاورزی ما همچنان به روش سنتی است. دانشگاه مسیر خودش را میرود کشاورزی هم مسیر خودش. این دو هیچ ارتباط و تأملی با هم ندارند. چیزی که من شنیده ام در ایالات متحده آمریکا، کشاورزها تحصیلات کمتر از لیسانس ندارند و این افراد مدام با دانشگاه در ارتباط هستند و علمی کار می کنند. اما کشاورزی ما این چنین نیست. دانشگاه ها اگر تعطیل هم بشوند هیچ مشکلی نیست چون کشاورزی کار خودش را به شیوه سنتی ادامه می دهد. دست آوردها، پژوهش ها، اختراعات دانشگاه بلااستفاده می مانند. دانشگاه حتی در ورود  تکنولوژی هایی مثل کامباین هیچ تاثیر نداشته اند. این تکنولوژی ها خواسته و ناخواسته وارد کار شده اند.

دانشگاه هم از لحاظ زمانی هم امکانات سرمایه می گذارد، چه بهتر است که بعضی نهادها دست به کار شوند و این دو بخش را با هم ارتباط دهند. این به نفع کشور است.

تابناک لرستان: آیا کشاورزها حاضرند که شیوه ی سنتی را کنار بگذارند و از علم جدید استفاده کنند؟

این یکی از مهمترین مشکلات ماست. کشاورزها هم به علم و تخصص دانشگاه اعتماد ندارند. و حتی حاضر نیستند در مقیاس کوچک با دانشگاه همکاری کنند.
تابناک لرستان: با وجود این مشکلات این سوال طرح میشود که اگر بخواهید خودتان همت کنید و دست به کار شوید، کارتان به جایی نمیرسد؟
نهایتا من می توانم گلخانه بزنم. ولی اینکار با تحصیلات در حد دیپلم هم عملی است. در صورتی که میشود کاری بنیادی تر انجام داد. وگرنه چه لزومی داشت من وقت بگذارم و پژوهش کنم. بله خیلی کارها می شود کرد اما چیزی میخواهیم که راندمان صددرصدی و وسعت کاربری بیشتری داشته باشد.

پای درد دل دانشجوی برتر کشوری

تابناک لرستان: حالا که دانشجوی نمونه کشوری شده اید چه چیزی عایدتان شده است؟

در داخل فعلا کار مناسبی وجود ندارد. شرایط تیره و تار است. الان که من سال ۴ ام دکتری هستم در طی این ۴ سال یک بورس خاک شناسی در کل کشور وجود نداشت. مهم نیست که چه مدرکی با چه سطح و رتبه علمی هستید کدام دانشگاه تحصیل کرده اید، چون اصلا جذبی وجود ندارد.
من در حال حاضر از چند کشور پیشنهاد کار دارم. و این طور نیست که حالا که مدرکم را گرفتم همه چیز تمام شد. من در این چند سال زحمت زیادی کشیدم. ولی چیزی از دست نداده ام و وجدانم آسوده است که تلاش کرده ام و به نتیحه مطلوب که همان نمونه کشوری است رسیدم.

تابناک لرستان: بعد از این چه هدفی دارید؟

از نظر دانشجویی، سقف خواسته ام این بود که دانشجوی نمونه کشور شوم. این نهایت و اوج آرزوی یک دانشجوست. اما بعد از این کار مد نظر قرار می گیرد. و در کار می توان نتیجه ی این زحمات را مشاهده کرد.
من یک سال را در هدفگذاری و برنامه ام قرار داده ام برای پیدا کردن کار مناسب. چه کسی دوست ندارد در وطن خودش؛ کنار خانواده؛  به کشور خدمت کند. اما اگر کار پیدا نشود دیگر راهی نمی ماند. برای استفاده ازعلم و تخصصم می توانم به خارج از کشور بروم.
تابناک لرستان: رفتن تان به خارج از کشور به دلایل مالی و اقتصادی است؟
خیر، اگر درآمد کمی هم باشد و بگویند کارم را شروع کنم هیچ مشکلی ندارم. من به حداقل هایم راضی هستم ولی به شرطی که باشد.  ولی وقتی حتی در این حد هم وجود ندارد منطق انسان قبول نمی کند که از علمش استفاده نکند. و این کشور است که ضرر می کند چون سرمایه هایی که صرف تعلیم و تربیت و رشد دانشجو کرده است بدون استفاده می ماند و به راحتی در دست کشورهای خارجی می افتد. و حتی مجبور می شود دست آوردهای اجرا شده آنها در خارج را وارد کند. این نفرات برتر توقع چندانی ندارند. فقط می خواهند جایی باشند که  علم شان به درد بخورد و استفاده شود.

تابناک لرستان: روزی که نفرات برتر انتخاب شدند و  همه در جشنواره حضور پیدا کردید، با دولت چه صحبت هایی شد؟ دولت چه برنامه و سیاستگذاری برای شما دارد؟

در آنجا سه نفر از دانشحوایان به عنوان نماینده با مسئولین صحبتهایی کردند و دغدغه ی بچه ها را انتقال دادند. کار مهمترین دغدغه ی این افراد بود.
دولت گفت ما در سال های قبل مصوب کردیم ۲۰۰۰ نفر از اشخاص نمونه و نخبه که این شامل تمام نفرات برتر دانشجو تا کنون می شود، مشاور مقامات دولتی حال رئیس جمهور، استاندار، وزیر و ... شوند و از علم آنها استفاده شود. چیزی که اتفاق افتاده فقط ۳۰۰  نفر تا کنون موفق به دریافت این موقعیت شده اند.
یک تشویق دیگر هم که قرار دادند فرصت مطالعاتی برای دانشجویان ذکتری  بود که با کل هزینه دولت از آن استفاده بشود.

تابناک لرستان: شما انتظار دارید در کجا از تخصص و علم شما استفاده شود؟ 

بهترین مکان هیئت علمی ست. و در حیطه اجرایی هم حداقلش این است که بین کشاورزی سنتی و دانشگاهی پیوند را ایجاد کنم. که این نیازمند این است که حداقل ۱۰۰ نفر برای کادر اجرا پیدا کنم.

پای درد دل دانشجوی برتر کشوری
تابناک لرستان: سطح علمی دانشگاه لرستان چگونه بود و چقدر در موفقیت شما موثر بود؟

همه فکر می کنند که سطح علمی دانشگاه لرستان نسبت به آن دانشگاه بزرگتر ممکن است کمتر باشد. اما اعتقاد من این است که در همین دانشگاه لرستان با همین شرایط آزمایشگاهی هم می شود از حداقل ها بهترین ها را ساخت. کاری که هم من و هم افرادی پیش از من انجام داده اند. استاد راهنمای من دکتر اکبر سهرابی هستند که بیشترین زحمت را برای من کشیدند.

تابناک لرساتان: در پایان برای کسی که می خواهد راه شما را برود و دانشجوی نمونه کشوری بشود، با این شرایط و سختی هایی که دارد، چه توصیه ایی دارید؟

اگر بخواهد باید  آیین نامه آن سال را بخواند و ببیند که چه فعالیتهایی امتیاز دارند. ملاک ها را بررسی کنند و فعالیت هایشان را به سمت این هدف ببرند.



گفتگو: سیده زینب شاهرخی








منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
با سلام
پرونده پژوهشی ایشان در کار گروه پژوهشی دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان بررسی شد. دوبار سال 94 وسال 95 و در هر دو نوبت نامبره فاقد حداقلهای لازم بود و از نظر کار گروه پرونده پژوهشی ایشان مردود اعلام شده است. برای بررسی مشتندات می توانید به معاونت پژوهشی دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان مراجعه کنید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار